اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  پنجره تربیت

معماری مدارس ایران: معماری مدرسه روستائی شهابیه

دبستان زنده یاد شهاب الدین و هاشم خسروانی، در روستای شهابیه شهرستان خمین بنا شده، که معماری آن توسط بهرام شکوهیان و امیر فاضلی، انجام شده است. این معماری جایزه رتبه دوم جایزه معمار، در بخش پروژه های عمومی را در سال ۱۳۹۸ از آن خود کرده است.

معماری مدارس ایران: معماری مدرسه روستائی شهابیه

 

وبگاه معماری معاصر ایران

دبستان زنده یاد شهاب الدین و هاشم خسروانی، در روستای شهابیه، شهرستان خمین، استان مرکزی، که معماری آن توسط بهرام شکوهیان و امیر فاضلی، در زمینی با مساحت ۱۱۰۰ مترمربع و همین مقدار بنا، در سالهای 94 تا 1397 ساخته شده است. این معماری جایزه رتبه دوم جایزه معمار، در بخش پروژه های عمومی را در سال ۱۳۹۸ از آن خود کرده است.

این مدرسه در غرب ایران واقع شده است و ساختاری درونی دارد که مطابق با شرایط آب و هوایی منطقه است. این مدرسه در تقاطع دو خیابان اصلی و یک خیابان فرعی قرار دارد. نمای آجری یکپارچه و سنگ برای هر دو طرف ساختمان طراحی شده و مصالح به داخل ساختمان نیز نفوذ کرده و در نتیجه ظاهری همگن و هماهنگ به چشم می خورد. مواد و مصالح با توجه به در دسترس بودن و مهارت نیروی انسانی در این منطقه روستایی انتخاب شده است.

مدرسه دارای دو ورودی است که ورودی دانش آموزان در خیابان فرعی و مجاور باغچه کوچک و ورودی اصلی برای پیشگیری از حوادث تعبیه شده است. پنجره های ساختمان مدرسه دارای فریم سفید و پانل های شیشه ای و در کلاس های طبقه اول دارای فریم های رنگی است تا محیط را برای دانش آموزان لذت بخش تر نماید همچنین بطور ضمنی بر سطح آموزش و عملکرد ساختمان تاکید کند. در غرب مدرسه یک قبرستان وجود دارد که به همین خاطر ساختمان مدرسه در آن سمت پنجره بزرگی ندارد. با این حال به منظور حفظ ساختار نما، فرم مستطیلی از پانل های شیشه ای رنگی در سمت خیابان اصلی در قالب رکود آجر با حاشیه های رنگی و نوارهای باریک عمودی پنجره ها رو به خیابان تکرار می شود.

 

نقل از http://www.caoi.ir

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول