اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

پکن: زیردریایی اتمی آمریکا در دریای جنوبی چین چه هدفی داشت؟

وزارت خارجه چین با بیان اینکه آمریکا به بهانه آزادی کشتیرانی در دریای جنوبی چین ایجاد مشکل کرده است، به کشورهای غربی هشدار داد بستری برای جدایی‌طلبان تایوانی فراهم نکنند.

پکن: زیردریایی اتمی آمریکا در دریای جنوبی چین چه هدفی داشت؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (سه‌شنبه) بار دیگر به اعزام زیردریایی اتمی آمریکا به آب‌های شرق آسیا واکنش نشان داد.

ژائو طی نشست خبری، در این‌باره گفت: «آمریکا به بهانه آزادی ناوبری، در دریای چین جنوبی مشکل ایجاد کرده است. چین و سایر کشورهای منطقه حق دارند از واشنگتن بخواهند که چرا یک زیردریایی اتمی به این منطقه فرستاده است».

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، وی با بیان اینکه چین بارها نگرانی خود از فعالیت‌های دریایی آمریکا در شرق آسیا را ابراز داشته، توضیح داد: «بارها از آمریکا توضیح خواسته‌ایم اما چیزی جز بیانیه‌های مبهم دریافت نکرده‌ایم».

سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن اشاره به وقوع حادثه برای زیردریایی اتمی آمریکا در دریای جنوبی چین، تصریح کرد: «چنین اتفاق و اقدام غیرمسئولانه‌ای، تمام دلایل مورد نیاز برای زیر سوال بردن نیات آمریکا را به کشورهای منطقه‌ای و جوامع جهانی می‌دهد».

ژائو با بیان اینکه اقدامات آمریکا در شرق آسیا تهدیدی برای صلح و ثبات در منطقه است، افزود: «آمریکا باید به این سوالات پاسخ بدهد؛ [زیردریایی] یو.اِس.اِس کنتیکت قصد چه کاری در دریای جنوبی چین را داشت؟ به چه چیزی برخورد کرده است؟ چرا اصلا چنین اتفاقی رخ داد؟ آیا خطر اتمی برای محیط زیست پیش آمده است؟»

حدود بیست روز پیش بود که ناوگان اقیانوس آرام ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از زیردریایی‌های اتمی این کشور هنگام حرکت در آب‌های بین‌المللی در منطقه اقیانوس هند-آرام، به یک شیء نامعلوم برخورد کرد. (جزئیات بیشتر)

یک مقام نظامی آمریکایی نیز خبر داد که ۱۱ نفر در این حادثه مجروح شدند و زیردیایی اکنون به سمت گوآم حرکت می‌کند که انتظار می‌رود روز شنبه به آنجا برسد.

سی‌جی‌تی‌اِن همچنین گزارش داد، وی درباره سفر «جوزف وو» وزیر خارجه تایوان به کشورهای اروپایی نیز اظهار داشت: «قصد واقعی مقامات تایوان، ایجاد توهم یک چین - یک تایوان است. از این کشورها می‌خواهیم که بستری برای جدایی‌طلبان تایوانی فراهم نکنند».

سخنگوی وزارت خارجه چین، جوزف وو را نمونه‌ای از «یک جدایی‌طلب تایوانی» بارز توصیف کرده و گفت او با این سفرها قصد دارد دستورکار جدایی‌طلبانه دولت این کشور را در جهان ترویج دهد و بین پکن و تایپه شکاف بیاندازد.

ژائو سپس به مقام‌های دولت کنونی تایوان هشدار داد: «هر تلاشی برای جدایی‌طلبی، محکوم به شکست است. چین مصمم است که تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود را حفظ کند و آماده‌ایم هر اقدامی برای سرکوب‌کردن تلاش‌های جدایی‌طالبانه تایوان را انجام دهیم».

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

پیش از این نیز دفتر امور تایوان در دولت چین با انتقاد شدید از اظهارات وزیر خارجه تایوان درباره لزوم استقلال کامل از پکن، او را را به «مگس پر سروصدا» تشبیه کرده بود. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول