اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان و مردوف: خزر دریای دوستی، غیرنظامی و متعلق به کشورهای حاشیه آن است

وزرای خارجه ایران و ترکمنستان در تهران اعلام کردند که خزر دریای دوستی، غیرنظامی و متعلق به کشورهای حاشیه آن است و کشورهای ساحلی می‌بایست از مواهب اقتصادی آن بهره‌مند شوند.

امیرعبداللهیان و مردوف: خزر دریای دوستی، غیرنظامی و متعلق به کشورهای حاشیه آن است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز (سه شنبه) در محل وزارت امور خارجه با «رشید مردوف» معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار و در خصوص روابط دوجانبه، موضوعات منطقه ای از جمله افغانستان و تحولات بین‌المللی گفتگو و تبادل نظر کرد.

امیرعبداللهیان در این ملاقات ضمن تبریک به مناسبت سی امین سالگرد استقلال جمهوری ترکمنستان، با اشاره به اراده دولت جدید جمهوری اسلامی ایران مبنی بر گسترش مناسبات با کشورهای حوزه همسایگی، از روند رو به رشد روابط دو کشور طی ماه‌های اخیر ابراز خرسندی کرده و اهمیت توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و سایر زمینه‌ها را یادآور شد.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از ارتقای همکاری‌ها و روابط دو کشور به سطح راهبردی استقبال می‌کند.

وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این دیدار روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکمنستان را دیرینه، حسنه و بسیار نزدیک توصیف کرد.

وی اظهار داشت: رئیس جمهور ترکمنستان همواره بر اهمیت توسعه روابط دوجانبه بین دو کشور تاکید دارد.

*  ترکمنستان تصمیم دارد روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را به سطح راهبردی ارتقا دهد

مردوف تاکید کرد: ترکمنستان در طراحی سیاست خارجی خود اهمیت ویژه ای برای توسعه روابط خود با کشورهای همسایه قائل است؛ در این خصوص ایران جایگاه ویژه ای دارد و ترکمنستان تصمیم دارد روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را به سطح راهبردی ارتقا دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان و همتای  ترکمنستانی همچنین آخرین تحولات مرتبط با دریای خزر و همکاری های حمل و نقلی دو کشور را بررسی کردند.

امیرعبداللهیان همکاری و هم افزایی دو کشور در زمینه حمل و نقل و ترانزیت اعم از جاده ای، ریلی و دریایی را متضمن منافع مشترک دو کشور خواند و اهمیت گسترش آن را مورد اشاره قرار داد.

دو طرف تاکید کردند خزر دریای دوستی، غیر نظامی و متعلق به کشورهای حاشیه آن است و کشورهای ساحلی می‌بایست از مواهب اقتصادی آن بهره مند شوند.

وزیر امور خارجه ترکمنستان که به منظور برگزاری رایزنی‌های سیاسی دو کشور، اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان و برگزاری شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور به تهران سفر کرده است از وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به ترکمنستان دعوت به عمل آورد.

به گزارش فارس، تهران روز چهارشنبه پنجم آبان ماه ۱۴۰۰ میزبان دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان درباره تحولات این کشور است. 

در نشست روز چهارشنبه وزرای خارجه ایران، چین، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و روسیه شرکت می‌کنند. وزرای خارجه چین و روسیه به صورت مجازی و بقیه وزرا به صورت حضوری در این نشست شرکت خواهند کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول