اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

دلیل ترکیدگی لوله اصلی آب شرب ارومیه چیست؟

طی 10 روز گذشته شاهد 2 مرتبه ترکیدگی لوله اصلی آب شرب ارومیه بودیم که این امر علاوه بر هدررفت آب، سبب شد تا آب شرب 20 هزار مشترک در ارومیه دچار افت فشار یا قطعی شود، این وضعیت سبب شد تا مسئولان پس از سال‌ها به فکر تعویض بخشی از این خط لوله باشند.

دلیل ترکیدگی لوله اصلی آب شرب ارومیه چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، هفته گذشته شاهد قطعی و افت فشار آب ۲۰ هزار مشترک در ارومیه بودیم که از همان ساعات اولیه، اعلام شد که این قطعی به دنبال ترکیدگی یکی از لوله‌های اصلی آب ارومیه است.

عملیات اصلاح و تعمیر این لوله، ۲ شبانه‌روز به طول انجامید و شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی پس از اتمام تعمیر محل ترکیدگی، نسبت به زیرسازی و آسفالت محل حادثه که در ابتدای پل روگذر مدرس بود، اقدام کرد.

پس از گذشت ۵ رو از ترکیدگی این خط لوله، بار دیگر آب بخش عمده‌ای از مردم ارومیه قطع شد، شرکت آب و فاضلاب بلافاصله طی اطلاعیه‌ای از ترکیدگی مجددا همان لوله اصلی آب خبر داد و عنوان کرد که ترکیدگی لوله آب تعمیر و اصلاح می‌شود، اما آنچه جای تامل دارد، عمر شبکه آبرسانی در آذربایجان‌غربی است که در بسیاری از مناطق به بیش از 50 سال می‌رسد به طوری که در بخش عمده‌ای از شهر ارومیه شاهد فرسودگی لوله‌های آب استان هستیم که این امر سبب می‌شود تا این لوله اصلی آب به فاصله‌های مکانی و زمانی مختلف دچار حادثه شود.

از آنجایی که این خط لوله یکی از لوله‌های مادر شبکه آبرسانی ارومیه بوده و ۲۰ هزار مشترک از طریق این خط لوله به آب شرب دسترسی پیدا می‌کنند، به نظر می‌رسد ضرورت دارد مسئولان عزم خود را جزم کرده و نسبت به تعویض، نه تعمیر این لوله اصلی آب اقدام کنند تا شاهد قطعی مجدد آب در بسیاری از مناطق شهر ارومیه نباشیم.

تغییر بخشی از این خط لوله نیازمند ۱۵ میلیارد تومان اعتبار است

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی در حالی که از مشکل پیش آمده ابراز تاسف کرد، اظهار داشت: ترکیدگی لوله سبب شده تا بخش عمده‌ای از شهر ارومیه از نعمت آب شرب شهری بی بهره بمانند که عوامل اجرایی در حال تعمیر این خط لوله هستند.

لطیف‌ خوش‌سیرت با بیان اینکه هفته گذشته بخشی از لوله اصلی آب در خیابان باهنر ارومیه ترکیده شده بود، تصریح کرد: امروز نیز همان لوله به فاصله ۱۰۰ متری از حادثه قبلی، ترکیده است.

وی یادآور شد: عملیات مرمت و بهسازی خط انتقال ۶۰۰میلی‌متری پل مدرس با سرعت تمام اجرایی شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی از همان دقایق اولیه وقوع اتفاق در خط انتقال ابتدای بلوار باهنر، اکیپ‌های رفع اتفاقات به همراه تجهیزات لازم در محل حاضر و نسبت به ترمیم و بهسازی خط اقدام کردند.

خوش‌سیرت با بیان اینکه این خط لوله یکی از مهم‌ترین خط‌های انتقال آب شرب به مناطق مختلف شهر ارومیه است، ادامه داد: این خط لوله مشترکان در بلوار شهید باهنر، شهید رجایی، شهید مدرس، عمار، یاسر، ورزش، برق، ارتش، جاده انهر، بیمارستان امام خمینی، شهید ذاکر، ۸شهریور و کوچه‌های منشعب از آن را شامل می‌شود.

وی دلیل ترکیدگی این خط لوله را بار ترافیکی پل مدرس عنوان کرد و گفت: مقرر شده با کمک استانداری و فرمانداری،  ۲ هزار و ۲۰۰ متر از این خط لوله که در داخل زیرساخت‌های شهری و پل‌ها قرار دارند به مکان‌های دیگری انتقال می‌دهیم که برای این منظور15 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

شهرداری در زمان احداث این پل‌ها از جابه‌جایی تاسیسات آبرسانی استنکاف کرد

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی نیز گفت: قرار گرفتن تاسیسات آبرسانی در زیر پل‌ها عامل اصلی وقوع اتفاقات و شکستگی خطوط انتقال آب است.

مقداد اسکندرپور افزود: در زمان اجرای پل‌های موجود در سطح شهر ارومیه توسط شهرداری، بر اثر عدم هماهنگی و همکاری شهرداری ارومیه، برخی تاسیسات آبرسانی در زیر این پل‌ها قرار گرفته که هر از گاهی موجب شکستگی و بروز اتفاق در خطوط انتقال می‌شود.

وی با اعلام اینکه شهرداری در زمان احداث این پل‌ها از جابه‌جایی تاسیسات آبرسانی استنکاف کرد، اظهار داشت: این در حالی بود که مجوزهای لازم برای جابه‌جایی این تاسیسات به شرکت آب و فاضلاب هم داده نشد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی با تاکید برجابه‌جایی تاسیسات آبرسانی از زیر پل‌ها، افزود: با هماهنگی‌های به عمل آمده با معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی و دستگاه‌های مسئول، طی روزهای آینده نسبت به آغاز عملیات جابه‌جایی تاسیسات آبرسانی از زیرپل‌ها اقدام خواهد شد.

شهرداری به دنبال پیدا کردن مقصر نیست

معاون خدمات شهری شهردار ارومیه نیز طی اطلاعیه‌ای گفت: با توجه به ترکیدگی خطوط انتقال آب طی امروز و چند روز گذشته در بلوار شهید باهنر و همچنین دو ماه گذشته در همکف پل شهید مدرس،  حسب دستور و تاکید شهردار ارومیه تجهیزات و نیروهای شهرداری همراه با شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی جهت رفع مشکل تلاش کرد و این همراه بودن در محل حادثه دلیلی بر مقصر جلوه دادن ارگان، سازمان و یا شهرداری نمی‌تواند باشد.

ولی مناف‌زاده تصرح کرد: تقاطع غیر هم سطح شهید مدرس طی سال های ۹۰ و ۹۱ احداث شده و از زمان احداث تا چند روز گذشته، حادثه مشابه این چنینی در محل فوق و اطراف آن روی نداده است.

وی افزود: با توجه به فاصله زمانی چندین ساله از احداث آن به نظر می‌رسد ترکیدگی‌های اخیر با توجه به قدمت حدود ۴۰ سال شبکه آب منطقه‌ای، به دلیل فرسودگی شبکه و افزایش معمول فشار شبکه در فصل پاییز باشد.

مناف‌زاده اعلام کرد: تلاش شهرداری ارومیه همواره در حل مشکلات شهری بوده و به دنبال پیدا کردن مقصر نیست و امیدوارم تمام ارگان‌های اجرایی و خدمات‌رسان در کنار هم جهت آسایش شهروندان بیش از پیش قدم بردارند.

ضرورت تامین اعتبار برای تعویض بخشی از لوله خط انتقال آب

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار فارس در ارومیه گفت: طی گفت‌وگو با مدیر عامل آب و فاضلاب و فرمانداری  ارومیه، مقرر شد بخشی از این خط لوله شامل مسیر روگذر مادر تا روگذر میرزای شیرازی تعویض شود که برای این منظور نیازمند اعتبار ویژه‌ای هستیم.

وحید جلال‌زاده تصریح کرد: با توجه به وضعیت فعلی این لوله آب، ضمانت ندارد بار دیگر لوله ترکیدگی نداشته باشد و باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

وی اعلام کرد: در حال حاضر مدیران نباید به دنبال متهم موضوع باشند و ضرورت دارد در چنین شرایطی به فکر مردم باشیم و نسبت به تامین اعتبار جهت تعویض بخشی از این خط لوله اقدام کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول