اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

موافقت رئیس‌جمهور با اختصاص سهام عدالت به جاماندگان/ تخصیص سهام عدالت به 10 میلیون جامانده در فاز اول

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه رئیس‌جمهور موافقت خود را با طرح اختصاص سهام عدالت به جاماندگان اعلام کرد، گفت: در فاز اول، سهام عدالت به 10 میلیون نفر از جاماندگان اختصاص می‌یابد.

موافقت رئیس‌جمهور با اختصاص سهام عدالت به جاماندگان/ تخصیص سهام عدالت به 10 میلیون جامانده در فاز اول

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد مطلبی که از وی در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه سهام عدالت به 10 میلیون نفر از جاماندگان تا 22 بهمن اختصاص می‌یابد، گفت:‌ سال گذشته طرحی در کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر اختصاص سهام عدالت به جاماندگان مطرح و تصویب شد که طرح وارد صحن مجلس هم شد، اما دولت قبلی به بهانه اینکه این طرح بار مالی دارد و آن را قبول نکرد، در نتیجه بررسی آن در صحن مجلس متوقف شد.

وی گفت: اخیراً با رئیس‌جمهور مکاتبه شد که آقای رئیسی هم این نامه را به وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه ارجاع داد و موافقت کلی خود را با اختصاص سهام عدالت به جاماندگان اعلام کرد که امیدواریم به زودی نظر وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:‌در گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس سه اولویت برای اختصاص سهام عدالت در نظر گرفته شد ، اول کسانی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند دوم ایثارگران و سوم کارگران و بازنشستگان در اولویت قرار گرفتند، کسانی که زیر پوشش بهزیستی قرار دارند، اما سهام عدالت ندارند 1.7 میلیون نفر برآورد می‌شوند کسانی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند و سهام عدالت ندارند 2.3 میلیون نفر هستند حدود دو میلیون نفر هم از ایثارگران بدون سهام عدالت، شناسایی شده و تعدادی نیز کارگر و بازنشسته از جمله کارگران ساختمانی هستند و در مجموع در فاز اول 10 میلیون نفر هستند که واقعاً به سهام عدالت نیاز دارند اما سهام عدالت ندارند که از این تعداد 4 میلیون نفر فقط تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند.

پورابراهیمی این را هم گفت:‌البته کسانی که در 6 دهک پایین درآمدی هستند تا 20 میلیون نفر هم می‌رسند، اما در فاز اول افراد تحت پوشش، بازنشستگان و کارگران و ایثارگران 10 میلیون نفر هستند که امیدواریم هر چه زودتر سهام عدالت به آنها اختصاص یابد.

به گفته نماینده مردم کرمان در مجلس در دولت قبلی ما در طرح خود حتی گفتیم چه سهامی از دولت باقی مانده و اگر دولت قبلی طرح مجلس را قبول می‌کرد این طرح در صحن اصلی مجلس هم به تصویب می‌رسید، اما چون دولت قبلی زیر بار نرفت اگر هم صحن مجلس آن را تصویب می‌کرد، شورای نگهبان به دلیل داشتن بار مالی طبق  اصل 75 قانون اساسی آن را رد می‌کرد، اما در حال حاضر دولت فعلی پذیرفته است ،سهام عدالت به جاماندگان اختصاص دهد و اگر نظر وزارت اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام شود ظرف دو هفته می‌توان این طرح را در صحن مجلس به تصویب رساند و بعد از آن تأیید شورای نگهبان گرفته شود و به راحتی می‌توان ظرف یکی دو ماه آینده این طرح را نهایی کرد.

پورابراهیمی تأکید کرد: موافقت دولت برای قبول بار مالی طرح جاماندگان سهام عدالت کافی است و نیازی به ارائه لایحه از سوی دولت ندارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که دولت و رئیس‌جمهور با چه میزان پرداخت سهام عدالت موافقت کرده گفت: نظر رئیس‌جمهور محترم این است که حتما سهام عدالت به جاماندگان اختصاص یابد چون این افراد جزء محروم‌ترین قشر جامعه هستند فقط 4 میلیون نفر از آنها تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار دارند همچنین حدود دو میلیون نفر از ایثارگران و تعدادی از بازنشستگان و کارگران از جمله کارگران ساختمانی هستند که سهام عدالت ندارند نظر آقای رئیس‌جمهور مثبت است.

وی گفت: نامه‌ای از کمیسیون اقتصادی مجلس به رئیس‌جمهور نوشتیم که نظر مثبت ایشان جلب شده و این نامه را به وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه ارجاع دادند که کار کارشناسی انجام شود.

وی همچنین در مورد 2 میلیون نفری که با داشتن کارت سهام عدالت در سامانه‌های دولت به عنوان سهامدار شناخته نمی‌شوند گفت:‌این 2 میلیون نفر هم در عدد 20 میلیون نفر جاماندگان سهام عدالت وجود دارند، تعدادی از آنها داخل 10 میلیون نفری است که در فاز اول مدنظر است.

وی تأکید کرد:‌سازمان برنامه بودجه و وزارت اقتصاد در حال بررسی هستند و امیدواریم هر چه زودتر این طرح نهایی شود.

پورابراهیمی همچنین در مورد اینکه دولت قبلی می‌گفت دولت سهامی برای اختصاص به جاماندگان ندارد گفت:‌ما به این مسأله اعتقاد نداریم بلکه سهام دولت وجود دارد و ما آن را شناسایی کرده و به دولت هم اعلام کرده‌ایم فقط کافی است اراده‌ای برای این طرح باشد که در دولت کنونی هم این اراده وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت موضوع «جاماندگان سهام عدالت سالهاست منتظرند» و «طرح جاماندگان سهام عدالت ساماندهی شود» خواستار پاسخگویی مسئولان مربوطه شدند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول