اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

اذعان فرمانده آمریکایی: آزمایش موشکی جدید چین نقطه عطفی تاریخی است

فرمانده کل ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا با اذعان به اینکه آزمایش موشک فراصوت جدید چین یک نقطه عطف تاریخی است گفت، پکن بزرگ‌ترین تهدید علیه واشنگتن است.

اذعان فرمانده آمریکایی: آزمایش موشکی جدید چین نقطه عطفی تاریخی است

به گزارش گروه مانیتورینگ گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مارک میلی» فرمانده کل ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا روز چهارشنبه اذعان کرد آزمایش موشک فراصوت جدید توسط چین را نقطه‌عطفی تاریخی است.

میلی در مصاحبه با شبکه «بلومبرگ» گفت:‌ «نمی‌دانم این [آزمایش موشکی] کاملاً لحظه‌ای [مشابه آزمایش] اسپوتنیک باشد اما فکر می‌کنم به آن خیلی نزدیک است».

او در ادامه با اشاره به اینکه این آزمایش «بسیار نگران‌کننده» بوده و نشان‌دهنده «یک رخداد تکنولوژیک بسیار برجسته است» افزود، این آزمایش «تمام توجه ما را به خود جلب کرد».

میلی گفت: «آمریکا نیز مشخصاً در حال آزمایش و توسعه فناوری‌هایی از جمله موشک‌های فراصوت، هوش مصنوعی، علوم رباتیک و طیفی گسترده از فناوری‌ها است».

بالاترین مقام نظامی آمریکا در این مصاحبه افزود، آزمایش جدید انجام شده توسط چین، فقط یکی از سامانه‌های تسلیحاتی این کشور را به نمایش گذاشت و «توان تسلیحاتی چین بسیار فراتر از این است».

او در ادامه گفت:‌ «معتقدم چین بزرگ‌ترین تهدید نظامی علیه آمریکا است. این را بارها به‌طور علنی گفته‌ام. تحولات چین بسیار منحصر به‌ فرد بوده و مانند آن را ندیده‌ایم. آن‌ها اقتصادی فوق‌العاده را می‌گردانند و ارتشی ساخته‌اند که بسیار برجسته است».

این فرمانده امریکایی افزود:‌ «بنابراین بزرگ‌ترین تهدید ژئواستراتژیک علیه ایالات متحده چین است و هیچ شکی در آن ندارم. روسیه مهم است و همین‌طور کره شمالی و ایران. خطر تروریست‌ها نیز همچنان وجود دارد. اما چین برجسته‌ترین تهدید ژئواستراتژیک است که با آن روبه‌رو هستیم».

میلی درباره کره شمالی مدعی شد:‌ «این کشور بسیار تهاجمی بوده و توسط فردی رهبری می‌شود که تحرکاتش برای ما قابل درک نیست. آن‌ها همواره اقدامات تحریک‌آمیزی را با آزمایش موشکی یا چیزهای دیگر انجام می‌دهند. بنابراین کره شمالی کشوری است که همواره توجه زیادی را به خود اختصاص می‌دهد».

او در ادامه گفت: «نیت ما در کره شمالی یا روسیه یا چین، مهار توان نظامی آن‌ها از طریق تلاش‌های دیپلماتیک است تا مانع از وقوع جنگ شویم اما اگر جنگی رخ دهد، برای مثال درخصوص جنگ در شبه‌جزیره کره، حامی کره جنوبی خواهیم بود اما تاکنون، اقدام به بازدارندگی جواب داده است».

این فرمانده آمریکایی درباره اجرای آشفته خروج نیروهای این کشور از افغانستان گفت: «کارهایی بود که می‌شد بهتر انجام شود. از نظر اطلاعاتی، ما غافلگیر شدیم و باید بفهمیم این اتفاق چگونه رخ داد و چرا ما نتوانستیم سقوط دولت را پیش‌بینی کنیم».

بعد از انتشار گزارشی درباره آزمایش یک فروند موشک مافوق صوت توسط چین و تکذیب آن توسط سخنگوی وزارت خارجه این کشور، «فایننشال تایمز» بار دیگر از انجام شدن آزمایش مشابه دیگری در تابستان توسط پکن خبر داد.

این نشریه بامداد پنجشنبه هفته گذشته به نقل از چهار منبع آمریکایی آگاه به اطلاعات طبقه‌بندی شده گزارش داد:‌ «در ۲۷ جولای امسال، ارتش چین موشکی را شلیک کرد که برای اولین بار از سیستم "بمباران مداری جزئی" برای پرتاب یک موشک مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دور زمین، استفاده می‌کرد».

پیش از بایدن، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو نیز با بیان اینکه چین با تولید موشک‌هایی که قابلیت رسیدن به کشورهای عضو این سازمان را دارد در حال نزدیک کردن خود به محدوده ناتو است، گفت بخش مهمی از برنامه‌های آینده این سازمان به چین اختصاص خواهد یافت.

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه چین با تکذیب این خبر، گفته بود پکن یک فضاپیما و نه یک موشک فراصوت را آزمایش کرده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول