اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

از آماده‌سازی ثبت جهانی بلادشاپور تا پی‌گیری اعتبارات تله‌کابین یاسوج/دستگاهی که در روزهای کرونایی راکد نبود

مدیرکل گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در روزهای سخت کرونایی هرگز دچار رکود و سکون نبودیم و اقدامات زیادی در حوزه زیرساخت‌ها انجام دادیم.

از آماده‌سازی ثبت جهانی بلادشاپور تا پی‌گیری اعتبارات تله‌کابین یاسوج/دستگاهی که در روزهای کرونایی راکد نبود

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج ، مجید صفایی در جمع خبرنگاران به آخرین اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه وبویراحمد در سه حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی پرداخت و اظهار داشت: در حوزه میراث فرهنگی اقدامات خیلی خوبی انجام گرفت. حدود 2800 اثر تاریخی در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم که 770 اثر تاریخی این استان به ثبت ملی رسیده‌اند و شاخص‌ترین آنها بلادشاپور است. بلادشاپور وضعیت خوبی نداشت که قابل بازگو کردن نیست.

وی با بیان اینکه در بدو ورود به استان کهگیلویه و بویراحمد اعتباراتی را برای بافت تاریخی بلادشاپور گرفتیم، افزود: 12 کار شاخص در بلادشاپور انجام گرفت مسجد و محوطه این بافت مورد مرمت قرار گرفت و دنبال این هستیم که صنایع دستی و گردشگری را در این بافت رونق دهیم که سرمایه گذارانی در این زمینه ورود کرده‌اند و کار هم شروع شده است.

صفایی گفت: مسئولان کشوری در بازدید از بافت تاریخی بلادشاپور نوید ثبت جهانی این اثر را داده‌اند که در سال 1400 به استان کهگیلویه وبویراحمد ابلاغ می‌شود.

وی در ادامه دیگر اقدامات این اداره کل را در حوزه میراث فرهنگی برشمرد و افزود: اعتباراتی برای مرمت پل تاریخی پاتاوه، پل بریم باشت و قلعه‌های چرام گرفته شد که مرمت این آثار تاریخی آغاز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه نبود موزه را خلاء بزرگ در حوزه میراث فرهنگی دانست و گفت: موزه یاسوج به لحاظ فیزیکی به بهره برداری رسیده و ما در آخرین اقدام 5 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار برای تجهیز موزه گرفتیم. 

صفایی در ادامه گفت: در حوزه گردشگری نیز پیگیری و اقدامات زیادی صورت گرفت به طوری که کهگیلویه و بویراحمد در سال 1400 به عنوان پایلوت گردشگری کشاورزی و دامپروری مصوب شد و همین مسئله سبب شد تا اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد در بین استان‌های جنوب یک گام بزرگ بردارد.

وی افزود: در همین راستا؛ 41 پروژه گردشگری با اعتبار 493 میلیارد تومان و 1036 اشتغالزایی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد در حال انجام است که سال 99 تعداد 9 پروژه به عنوان پروژه‌های جهش تولید مشخص شدند.

وی افزود: در منطقه گردشگری ماغر، آبشار کمر دوغ، چشمه بلقیس، پارک جنگلی یاسوج و دیگر مناطق استان زیر ساخت‌های مناسب گردشگری در حال احداث و یا پیگیری هستند. در حوزه بومی گردی نیز اقداماتی انجام گرفته و تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد در احداث بهترین دهکده آبی در شهرستان گچساران خبر داد و گفت: شهرستان گچساران به دلیل بام نفتی ایران و وجود مسافران زیاد بستر کافی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری را دارد که کار مطالعاتی این دهکده انجام گرفته و در انجام کار است.

وی افزود: در سد انحرافی چیتاب هم برای انجام کارهای گردشگری، کار مطالعه انجام گرفته است.

صفایی در ادامه گفت: پارک آبی شهر یاسوج 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که 130 میلیارد ریال به آن اختصاص یافت و همچنین موضوع تله کابین شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که درب تسهیلات بر روی آن قفل شده بود که با پیگیری‌های لازم 5 میلیارد تومان تسهیلات آزادسازی شد در واقع بین بانک و سرمایه گذار اختلافات کاری و سلیقه‌ای وجود داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد از حضور استان کهگیلویه و بویراحمد در اولین نمایشگاه بین المللی اکسپو دبی خبر داد و گفت: جلسات و کارهای لازم برای این کار انجام گرفته است که استان کهگیلویه و بویراحمد با دست پر در این نمایشگاه حضور پیدا کند. 197 کشور دنیا در این نمایشگاه حضور پیدا خواهند کرد.

صفایی در ادامه گفت: در بحث زلزله شهر سی سخت 7 میلیارد تومان برای بازسازی و تعمیر زیرساخت‌های گردشگری که دچار آسیب شده بودند، اعتبار گرفتیم. همچنین در جلسات به دنبال این بودیم که فضای شهر سی سخت و شهرستان دنا مطابق با وجه گردشگری این شهرستان انجام بگیرد.

محمد حسین‌زاده معاون گردشگری اداره‌کل گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با اشاره به تخلف برخی افراد به نام گردشگری، اظهار داشت: افرادی به نام گردشگری اراضی ملی را تصاحب کرده و دور آن را حصار زده بودند که با تلاش و پیگیری کسانی که دنبال سرمایه‌گذاری و اجرای طرح گردشگری خود نبودند را شناسایی و در مراجع ذی صلاح برای آنها پرونده تشکیل دادیم.

وی با بیان اینکه اداره‌کل گردشگری و میراث فرهنگی تمام قد از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی حمایت خواهد کرد، افزود: بعضی می‌خواستند که به نام گردشگری از اراضی ملی سوء استفاده کنند که در همین راستا 41 پرونده تشکیل دادیم و در حال پس‌گیری اراضی ملی از این افراد هستیم. 300 هکتار زمین‌های ملی در اختیار این افراد بود که 5 طرح آن تاکنون فسخ شده است. اجازه نمی‌دهیم کسی بخواهد به بهانه طرح‌های گردشگری اراضی ملی را تصاحب و سوء استفاده کند.

انتهای پیام/82009
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول