اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

هزینه ۱۲۷ میلیارد تومانی بیمه سلامت برای بیماران کرونایی در همدان

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان از هزینه ۱۲۷ میلیارد تومانی بیمه سلامت برای بیماران مبتلا به کرونا در همدان خبر داد.

هزینه ۱۲۷ میلیارد تومانی بیمه سلامت برای بیماران کرونایی در همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سعید فرجی عصر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته بیمه سلامت اظهار کرد: سوم آبان ماه سال ۷۳ قانون بیمه خدمات درمانی همگانی تصویب شد و از آن سال تاکنون از سوم تا نهم آبان‌ماه هر سال به عنوان هفته بیمه سلامت، برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون دولت موظف شد با تشکیل سازمان بیمه خدمات درمانی وقت، هر فردی در کشور بتواند بیمه شود گفت: از سال ۷۴ با شکل‌گیری سازمان بیمه سلامت که ابتدا زیرمجموعه وزارت بهداشت بود، چند صندوق برای آن تعریف شد.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان به شکل‌گیری پنج صندوق کارکنان دولت، سایر اقشار، روستائیان ایرانیان و بیمه سلامت همگانی سازمان بیمه سلامت اشاره کرد و افزود: در سال ۹۳ دولت طرح تحول نظام سلامت را مطرح کرد و با وجود اینکه بخشی از مردم شامل هیچ نوعی بیمه‌ای نبودند، خواست از طریق بیمه سلامت همگانی افراد فاقد بیمه زیر پوشش بیمه سلامت قرار گیرند.

وی با تاکید به اینکه در سال اول بالغ بر ۱۹۰ هزار خانوار و افراد تحت تکفل در صندوق بیمه سلامت همگانی ثبت‌نام کردند گفت: جمعیت آماری ۹۰۰ هزار نفر بود که به یکباره در سال ۹۳ و بعد در سال ۹۴ به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسید.

فرجی بیان کرد: بعد از طرح تحول نظام سلامت، در سال ۹۵ سازمان بیمه سلامت بیشترین بیمه شده را به خود اختصاص داد که قریب به ۲۸۰ هزار نفر در صندوق بیمه سلامت همگانی عضویت یافتند و قریب به یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمه‌ شده استان بودند که البته بخشی هم‌پوشانی داشت و ممکن بود افراد زیرپوشش چند بیمه باشند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۶ قانون رفع همپوشانی مطرح شد تا افرادی که دارای چند نوع پوشش بیمه‌ای بودند از یک نوع بیمه برخوردار شوند تا آمار بیمه‌شدگان صحیح باشد گفت: در این سال آزمون وسع مطرح شد، تا در صندوق بیمه سلامت همگانی افراد نیازمند بیمه‌ شوند و افرادی که تمکن مالی دارند از سایر صندوق‌ها بهره‌مند شوند.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان خاطرنشان کرد: به مدت یک سال، از آبان ماه سال ۹۸ تا آبان ماه سال ۹۹ آزمون وسع برگزار شد و بر اساس آن افرادی که در دهک یک تا سه بودند رایگان از خدمات برخوردار شدند و مابقی با پرداخت مبلغی به عنوان حق بیمه می‌توانستند از این امکان بهره‌مند شوند.  

وی از جمعیت یک میلیونی بیمه سلامت در استان همدان خبر داد و افزود:در حال حاضر تقریبا ۵۶ درصد جمعیت استان عضو بیمه سلامت هستند که بیشترین  افراد نیز در صندوق روستایی عضویت دارند که شامل بیش از ۵۵۰ هزار نفر می‌شود.

فرجی با اشاره به اینکه بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر از خدمات بیمه سلامت همگانی بهره‌مند می‌شوند عنوان کرد: بیش از ۱۲۱ هزار نفر در صندوق کارکنان دولت و ۵۵ هزار نفر در صندوق سایر اقشار بیمه سلامت خدمات دریافت می‌کنند.

۲۲۲۰ بیمار خاص زیرپوشش بیمه سلامت همدان

وی از ارائه خدمات بیمه سلامت به بیماران خاص سخن گفت و افزود: بیش از ۲ هزار و ۲۲۰ بیمار خاص زیرپوشش بیمه سلامت استان هستند که عمدتا فرانشیز آنها صفر یا بسیار کم است.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به اینکه بیشترین بیماران خاص زیر پوشش مجموعه بیمه سلامت در استان بیماران مبتلا به « ام اس» هستند که یک هزار و ۲۰۰ نفر را دربرمی‌گیرد عنوان کرد: بیماران تالاسمی ۷۶ نفر، هموفیلی ۱۶۶ نفر، دیالیزی ۴۹۶ و پیوند کلیه ۲۸۷ نفر هستند که خدمات رایگان دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای بیماران صعب‌العلاج و کسانی که هزینه درمان ندارند، تسهلات خاصی نیز در نظر گرفته‌ایم گفت: با وجود اینکه فرانشیز در بخش بستری ۱۰ درصد و سرپایی ۳۰ درصداست  اما برای این بیماران  فرانشیز سرپایی نیز ۱۰ درصد شده و برخی از داروهایی که در تعهد نبوده، در تعهد قرار گرفته است.

۷۱۸ مرکز درمانی، تشخیصی تصویری طرف قرارداد با بیمه سلامت

فرجی با اشاره به اینکه سازمان بیمه سلامت خدماتی را برای بیمه‌شدگان خریداری می‌کند که از طریق انعقاد قرارداد با مراکز خدماتی و درمانی و تشخیصی انجام می‌شود افزود: در حال حاضر تعداد موسسات طرف قرارداد مستقیم بیمه سلامت ۷۱۸ مرکز درمانی، تشخیصی تصویری هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳۵ پزشک عمومی و ۱۷۵ پزشک متخصص قرارداد مستقیم با بیمه سلامت دارند گفت: ۱۷ فوق تخصص، بیش از ۱۹۰ داروخانه، ۵۲ آزمایشگاه، ۴۵ مرکز توانبخشی، ۳۱ پرتوپزشکی و ۲۷ درمانگاه و خیریه به صورت مستقیم با بیمه سلامت قرارداد دارند.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به اینکه تعدادی از مراکز درمانی نیز به طور غیر مستقیم با ما قرارداد دارند خاطرنشان کرد: ۱۷۶ متخصص و  ۲۸ فوق تخصص در درمانگاه‌های تخصصی به طور غیر مستقیم به بیمه‌شدگان ما خدمات ارائه می‌دهند که جمعا ۲۰۴ نفر هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته و اوایل امسال اقدامات ارزشمندی در کشور صورت گرفت که مهمترین آن الکترونیکی کردن سیستم بوده است افزود: طبق قانون برنامه ششم توسعه که از سال ۹۶ آغاز شده است، اجرای پرونده الکترونیک تاکید شده اما متاسفانه این موضوع تاکنون عقب مانده است.

فرجی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ سازمان‌های بیمه‌گر نسخه‌نویسی الکترونیکی را مطرح کردند که بخشی از پرونده الکترونیکی سلامت است گفت: اقدامات اولیه در این خصوص صورت گرفت و برخی از استان‌ها پایلوت این طرح شدند و از ابتدای سال ۹۸ نیز قرار شد در هر استانی یک شهر پایلوت باشد که ما شهر همدان را انتخاب کردیم.

وی با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت در سال ۹۹ به سراسر کشور تاکید کرد که نسخ به صورت الکترونیکی نوشته شود یادآور شد: نیمه اول سال گذشته استان وضعیت خوبی به واسطه مقاومت‌ها که البته برخی به حق بود و زیرساخت لازم فراهم نشده بود، نداشت اما از نیمه دوم سال وضعیت خوبی به خود گرفت و اواخر سال همدان جزو استان‌های برتر از لحاظ تعداد مطب‌های طرف قرارداد شناخته شد.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به اینکه تقریبا نسخه‌نویسی الکترونیک در بخش خصوصی خوب پیش رفت و عمده مشکل در بخش دانشگاهی بود که با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه علوم پزشکی خواستیم زیرساخت‌ها فراهم شود و متخصصین این حوزه نیز به این سمت گرایش یابند افزود:  ابتدا کار خوب پیش رفت اما بعد کند شد که دلایل متعددی دارد و قطعا بیماری کرونا نیز تاثیر داشته است.

بعد از یکم دی ماه هیچ نسخه‌ کاغذی قابل پذیرش و پرداخت نیست

وی تصریح کرد: در استان همدان روند نسخه‌نویسی الکترونیک در بخش دولتی کند شده است که امیدواریم روند بهتری داشته باشد چون طبق قانون تا دی ماه فرصت داریم و بعد از یکم دی ماه هیچ نسخه‌ کاغذی قابل پذیرش و پرداخت نیست.

فرجی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص پرداخت مطالبات مراکز درمانی سخن گفت و افزود: سال‌های قبل بدهی‌های عمده‌ای داشتیم و گاهی به چند ماه می‌رسید اما خوشبختانه از سال گذشته تاکنون به روز شده است.

وی با اشاره به اینکه پرداخت مطالبات پزشکان در بخش خصوصی بنابراین است که ۱۰ روز اول بعد از هر ماه پرداخت شود، یعنی مطالبات مهرماه در ۱۰ روز اول آبان‌ماه پرداخت می‌شود و عملا به روز است عنوان کرد: در حال حاضر مطالبات مهرماه پزشکان آماده شده و آبان ماه هنوز لیست نشده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه این اقدام در راستای تشویق همکاران پزشک بود تا به سمت نسخه‌نویسی الکترونیک گرایش یابند افزود: این کار کمک کرد نسخ الکترونیکی در مراکز پزشکی نوشته شود و از طرف دیگر با ساماندهی پرداخت‌ها، اعتبارات درست‌تر هزینه شود که از ابتدای سال با مشکلی در این زمینه مواجه نبودیم.

وی بااشاره به اینکه امروز سندهای مهرماه پزشکان تایید شده و در سامانه مالی قرار گرفته است و احتمالا شنبه چک آن نوشته می‌شود تا پرداخت شود گفت: در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها نیز این روند پیش می‌رود.

فرجی ادامه داد: بدهی شهریور ماه داروخانه‌ها را پرداخت کردیم و در دو هفته آینده بدهی مهرماه پردخت می‌شود و آزمایشگاه و تصویربرداری تا مرداد پرداخت شده و شهریور آماده پرداخت است.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی بزرگترین خریدار خدمت ماست و حدود  ۸۰ درصد اعتبارات و به نوعی هزینه‌های ما به این مجموعه تعلق می‌گیرد افزود:‌ برای نخستین بار است که هیچ بدهی از سال گذشته به خاطر اسناد دانشگاه‌ علوم پزشکی در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و ... نداریم.

ارسال برخی از اسناد دانشگاهی برای پرداخت مطالبات به موقع نیست

وی با اشاره به اینکه امسال نیز تا تیرماه مطالبات دانشگاه علوم پزشکی پرداخت شده است گفت:  اسناد مردادماه بخشی از مراکز دانشگاهی هنوز کامل نشده است و انتظار داریم به سرعت ارسال کنند تا رسیدگی سریع و پرداخت‌ها انجام شود.

فرجی با بیان اینکه امیدوارم مراکز دانشگاهی سریع‌تر با مباحث الکترونیکی آشنا شوند و از طرفی سندها سریع‌تر ثبت و ارسال شود که قطعا در پرداختی سریع مطالبات موثر است افزود: امیدواریم با تعامل بیشتر اسناد بیمارستانی و مراکز دولتی و دانشگاهی را سریع‌تر دریافت و پرداخت کنیم.

فرجی با اشاره به اینکه بخشی از پرداخت‌ها در قالب سطح یک است که برای مراکزی بوده که عمدتا در روستاها هستند گفت: ۱۳۸ مرکز در قالب سطح یک در استان  توزیع شدند که خدمات را در نزدیک‌ترین محل زندگی روستائیان ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه پرداخت ما به این مراکز به صورت سرانه‌ای انجام می‌شود و به ازای جمعیت زیرپوشش، مطالبات آنها پرداخت می‌شود افزود: دو نوع پرداخت به این مراکز انجام می‌شود که بخشی به عنوان صندوق بیمه سلامت و بخشی نیز به واسطه وزارت بهداشت است.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه مطالبات ۸۰ درصد مهرماه صندوق بیمه روستایی و در بخش یک درصد نیز تقریبا ۵ ماه از سال پرداخت شده است گفت: ۲۰ درصد مطالبات سه ماه از ابتدای سال این مراکز نیز تسویه شده است.

وی با اشاره به اینکه در این مراکز ۱۸۵ پزشک خانواده  زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی همدان و ۱۱ پزشک زیر نظر دانشکده علوم پزشکی اسدآباد مجموعا ۱۹۶ پزشک خدمات ارائه می‌دهند عنوان کرد: ۵۹ دندانپزشک، ۱۶۰ ماما و چهار پزشک دهان و دندان به روستائیان در نزدیک‌ترین محل خدمات ارائه می‌دهند.

 شرکت ۱۲۶ هزار خانوار همدان در آزمون وسع 

فرجی با اشاره به اینکه ۱۲۶ هزار خانوار در استان در آزمون وسع شرکت کردند که جمعیت زیرپوشش بیش از ۳۵۰ هزار نفر هستند گفت: برای ۷۵ درصد سرپرست‌ها که عمدتا ممکن است تک نفری باشد و  برای ۵۴ درصد کل سرپرست و خانواده دفترچه صادر شده است.

وی با بیان اینکه البته امروز دفترچه چاپ نمی‌شود و اطلاعات افراد در سامانه ثبت شده است افزود:‌ تقریبا ۴۰ درصد کسانی که در آزمون وسع شرکت کرده بودند جزو دهک یک تا سه بودند که رایگان خدمات گرفتند و حدود ۸ درصد جزو دهک چهار بودند که ۵۰ درصد تخفیف دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه از آبان ماه سال گذشته به خاطر شیوع بیماری کرونا اجباری در آزمون وسع نبوده و هر فردی با مراجعه و درخواست بیمه، از طریق صندوق بیمه سلامت همگانی، خدمات رایگان دریافت می‌کند گفت: از اسفندماه سال ۹۸ با شیوع بیماری کرونا سازمان بیمه سلامت در کنترل این بیماری تدابیری اتخاذ کرد که یکی پاسخگویی روزانه به سوالات آزمون وسع بود.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه سازمان به تدریج به این نتیجه رسید که هر فردی به خاطر کرونا بستری می‌شود زیر پوشش باشد و آزمون وسع گرفته نشود افزود: اقدام دیگر پاسخگویی در سامانه ۱۶۶۶ بود که معمولا برای شکایات است اما از اسفند سال ۹۸ تا تیرماه سال ۹۹ گروه‌هایی در آن شکل گرفتند که  پاسخگوی افراد در خصوص کرونا بودند تا از مراجعه به مراکز درمانی و ازدحام جلوگیری و بیماری کرونا کنترل شود.

وی با اشاره به اینکه تمام خدمات بستری افراد  مبتلا به کرونا زیرپوشش بیمه سلامت قرار گرفت عنوان کرد: اگر هر فردی بیمه نداشت به عنوان بیمه شده بیمه سلامت خدمات دریافت می‌کرد که حتی بیمه شده سایر سازمان  که به تازگی بیمه‌اش قطع شده بود، به راحتی می‌توانست از خدمات بیمه سلامت برخوردار شود.

ثبت  بالغ بر ۲۶ هزار و ۷۰۰ پرونده بیمار کرونایی

فرجی با بیان اینکه تقریبا به طور متوسط ۴.۸ میلیون تومان هزینه هر یکی از بیماران مبتلا به کرونا است که از ابتدا در تعهد سازمان بیمه سلامت قرار گرفت افزود: بالغ بر ۲۶ هزار و ۷۰۰ پرونده بیمار کرونایی در استان ثبت شده و مورد تایید قرارگرفته است.

وی بیان کرد: تقریبا ۱۲۷ میلیارد در استان همدان برای بیماران مبتلا به کرونا هزینه شده که عمده پرداخت شده و بخشی نیز در تعهد است تا پرداخت کنیم.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه تقریبا ۱۱ ماه است چند استان پایلوت سیستم ارجاع در صندوق بیمه سلامت همگانی شدند افزود: طرح پزشک خانواده و ارجاع سیستم تعریف شده جهانی است که برخی از کشورها هزینه‌های سلامت خود را به واسطه آن کنترل کرده‌اند و موفق هم هستند.

وی با اشاره به اینکه طرح پزشک خانواده و سیستم ارجاع قبلا در صندوق روستایی ۱۵ سال پیش اجرایی شد گفت:‌ ۹ سال پیش طرح پزشک خانواده در استان فارس و مازندران اجرایی شد و بعد همدان به همراه چند استان دیگر پایلوت اجرای این طرح قرار گرفتند و از ابتدای مهرماه نیز تمام استان‌ها مکلف به اجرای آن هستند.

فرجی با بیان اینکه افراد زیر پوشش بیمه سلامت همگانی در قالب طرح پزشک خانواده به یک پزشک از جمله پزشک عمومی مراجعه می‌کنند افزود: از آنجا که بسیاری از افراد بدون علم و دانش نسبت به بیماری و با احساس کوچکترین درد و عارضه‌ای به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند، پزشک خانواده اقدام به راهنمایی بیمار می‌کند و از هزینه‌های القایی و مراجعه‌های غیرضروری به مطب‌ها و مراکز درمانی جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در سیستم ارجاع و نظام خانواده پرداخت مطالبات به ازای جمعیت زیر پوشش پزشک و سرانه است گفت: قرار است به ازای هر بیمه شده منتسب به پزشک خانواده، ماهانه هفت هزار و ۵۰۰ تومان به پزشک تعلق گیرد که اگر به طور متوسط یک هزار نفر منتسب باشند، آخر ماه ۷.۵ میلیون تومان به آن پزشک پرداخت می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه در این طرح پزشکان ملزم هستند در هر ماه حداقل ۱۵ درصد جمعیت را ویزیت پایه کنند و تقریبا بعد از ۶ ماه بیش از ۹۰ درصد افرادی که به آنها منتسب شده را ویزیت کرده باشند افزود: خوشبختانه شرایط سازمان به گونه ای است که  از اوایل مهرماه افرادی که به پزشک منتسب شدند، مبالغ آنها محاسبه شده و درچند روز آینده پرداخت خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به جمعیت در نظر گرفته شده با کمبود پزشک مواجه هستیم و برخی از پزشکان نیز ممکن است علاقه‌ای به این کار نداشته باشند گفت: عضویت ۲۰۰ هزار نفر در صندوق بیمه سلامت همگانی تقریبا ۱۵۰ پزشک را برای اجرای این طرح می‌خواهد.

فرجی با بیان اینکه اعتبار دفترچه بیمه سلامت به صورت الکترونیکی کنترل می‌شود افزود: از ابتدای بیماری کرونا به صورت الکترونیکی تمدید می‌شود که موقت برای مهر و آبان هم فرصت دادیم اما درخواست داریم تمدید اعتبار و تکمیل اطلاعات بعد از آن صورت گیرد و  افراد قبل از بیماری پیگیر تمدید اعتبار بیمه سلامت باشند.

وی با اشاره به اینکه هرگونه دریافت کاغذی با بیمه تکمیلی اشکال دارد و از بیمه‌ها خواستیم که رعایت حال بیمه شده را داشته باشند و امیدواریم مدیران مورد توجه قرار دهند که در صورت عدم توجه برخورد خواهیم کرد، خواستار توجه به این موضوع شد.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به اینکه سامانه ۱۶۶۶ آماده پاسخگویی سوالات افراد در خصوص خدمات بیمه سلامت  است عنوان کرد: معتقدیم پاسخگویی می‌تواند بروز و ظهور کند که گروهی را هم در استان ملزم به پاسخگویی کرده باشیم تا بلافاصله با تماس، نظارت درست و دقیق صورت گیرد.

وی بیان کرد: در این خصوص از سازمان بیمه سلامت درخواست کردیم پاسخگوی سطح یک را به خود استان واگذار کنند و استان همدان پایلوت پاسخگویی سوالات بیمه‌ای شود که کمک بزرگی به بیمه‌شدگان خواهد بود.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول