اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

خوشنویسی ۱۷۰ متری در اکسپو دبی + فیلم

برای نخستین بار، غرفه‌‌ای در نمایشگاه اکسپو به زنان اختصاص داده شده است. یکی از آثار عرضه‌شده در این غرفه، نمایش نمادینی از تلاش زنان نپالی در بازسازی این کشور پس از زلزله ویرانگر سال ۲۰۱۵ است.

خوشنویسی ۱۷۰ متری در اکسپو دبی  + فیلم

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از نشنال نیوز، در پی زلزله ویرانگر ۷.۶ ریشتری سال ۲۰۱۵ نپال، حدود ۹ هزار نفر جان باختند و یک میلیون خانه آسیب دید. در آن مقطع چون نیروی ماهر به اندازه کافی وجود نداشت، زنان نپالی بخش بزرگی از بازسازی را انجام دادند.

داستان این تلاش به صورت نمادین در روستای جیرانکور نپال تبدیل به اثر هنری ۱۷۰ متری شد. این کالیگرافی (خوشنویسی عربی) برگرفته از سخن «یوگمایا نئوپان» (۱۸۶۷-۱۹۴۱) یکی از نخستین فعالان زن نپالی است: «هیچ چیزی بین ما نیست، اصلاً هیچ چیز. چشمان تو هم مثل چشمان من اشک دارد.»

 

 

«اِلسید» هنرمند ۴۰ ساله ساکن دبی، ویدئو اینستالیشن آن را در غرفه زنان نمایشگاه اکسپو۲۰۲۰ دبی عرضه کرده است. او در فرانسه از پدر و مادری مراکشی به دنیا آمده است و با زیبانویسی عبارات عربی‌ در اماکن شهری، صلح و اشتراکات وجودی انسان‌ها را ترویج می‌کند.

* تلنگری به زندگی سخت زنان در نپال

او می‌گوید: در پروژه «شبیه او» (Like Her) روستایی با حدود ۶۰ خانه را در نپال انتخاب و ۱۲ زن از آن‌ها را برای همکاری برگزیدم. قصد داشتم داستانشان را برجسته کنم. من می‌خواستم این پروژه نوعی پژواک صدای آنها باشد، صدای این زنان را تقویت کند و داستان آنها را باز گوید. مبارزات آنها را برجسته کند و داستانی شگفت‌انگیز از خرد، قدرت و انعطاف را به جهان نشان دهد.

 

 

به گفته این هنرمند، زندگی در نپال همچنان برای زنان سخت است و در روستاها، دختران اغلب مجبور به ترک مدرسه به دلیل فقر هستند. آنها در نهایت ازدواج می‌کنند و بچه‌دار می‌شوند و این چرخه همواره تکرار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول