اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

سرانه آموزشی خراسان رضوی از میانگین کشوری کمتر است/ واکسینه شدن ۷۰ درصد دانش آموزان بالای ١٢سال

مدیرکل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی گفت: در حال حاضر میانگین سرانه آموزشی در استان ۴/٢ متر مربع است که یک متر از میانگین کشوری کمتر است.

سرانه آموزشی خراسان رضوی از میانگین کشوری کمتر است/ واکسینه شدن ۷۰ درصد دانش آموزان بالای ١٢سال

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، قاسمعلی خدابنده ظهر امروز در آیین بهره‌برداری از یک پروژه خیرساز در سالن اجتماعات پردیس فرهنگیان این شهرستان اظهار کرد: مجمع خیرین خراسان رضوی از سال ۷۰ آغاز به کارکرده و بنیاد دیگر مجامع سطح کشور را بنا نهاد و امروز بالغ‌بر ۴ هزار و ۶۰۰ خیر در آن ثبت‌نام کرده و در کار مدرسه‌سازی مشارکت دارند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با تأکید بر اینکه طی سال‌های اخیر آمار بانوان خیرساز رو به افزایش بوده است که نشان از حضور مؤثر آن‌ها در فعالیت‌های اجتماعی دارد، بیان کرد: امروز مجمع خیرین مدرسه‌ساز در شهرهای استان همچون نیشابور، گناباد و غیره فعال بوده و در امر ساخت و بازسازی مدارس و توسعه فضای آموزشی مشارکت دارند.

وی با یادآوری این موضوع که در سند تحول بنیادین میزان سرانه آموزشی ۸.۳ مترمربع در نظر گرفته‌شده است، گفت: میانگین سرانه آموزشی خراسان رضوی ۴.۲ مترمربع بوده است و استان دارای یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار دانش‌آموز بوده که با توجه به سرانه ۵.۳ درصدی کشور در حوزه سرانه آموزشی حدود یک متر عقب هستیم.

خدابنده با اشاره به اینکه هم‌زمان با ساخت و توسعه واحدهای آموزشی برخی مدارس نیز به دلیل فرسودگی و قدمت بالا از گردونه خارج می‌شوند و همین امر افزایش سرانه آموزشی را دچار مشکل می‌کند، تصریح کرد: ابتدای سال تحصیلی جاری یک هزار و ۳۵ کلاس درس در قالب ۲۷۶ پروژه توسط خیرین و اداره کل نوسازی تحویل دانش‌آموزان خراسان رضوی شد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با یادآوری این موضوع که محدودیتی در تأمین اعتبار پروژه‌های مشارکتی توسط دولت وجود ندارد، تأکید کرد: باید مدارس استاندارد و دارای فضای مطلوب تحویل دانش‌آموزان شود بنابراین اگر خیرین مشارکتی انجام دهند اعتبارات دولتی به‌تناسب تأمین خواهد شد.

وی بابیان اینکه بر اساس تجارب بین‌المللی توسعه پایدار‌ و تأمین رفاه در کشورها از آموزش‌وپرورش نشأت می‌گیرد، تصریح کرد: برای داشتن جامعه‌ای قانون‌مدار و افرادی باصداقت، درستکار و غیره باید بچه‌ها درست تربیت شوند و این ریل‌گذاری در تربیت نسل جوان از مدرسه‌سازی شکل به وجود می‌آید.

بازگشایی مدارس متوسطه دوم خراسان رضوی از نیمه آبان ماه

خدابنده با اشاره به شرایط کرونایی حاکم در کشور طی ۲۰ ماه گذشته و دور بودن دانش‌آموزان از فضای آموزشی حضوری و افزایش آمار ترک تحصیل در خراسان رضوی، اظهار کرد: هم‌اکنون ۷۰ درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله این استان در برابر کرونا واکسینه شدند بنابراین از نیمه آبان مدارس متوسطه دوم و از ابتدای آذر متوسطه اول به‌صورت حضوری بازگشایی خواهند شد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی ایجاد عدالت آموزشی در حوزه ساخت‌وساز را از اولویت‌های اصلی این استان دانست و خاطرنشان کرد: این پذیرفته نیست دانش‌آموزی به دلیل نبود فضای آموزشی، معلم و غیره ترک تحصیل کند و این عدالت علاوه بر اولویت بودن نظام در دستور کار آموزش‌وپرورش نیز قرار دارد.

وی با اشاره به توسعه متوازن به‌ویژه در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش گفت: ۴۷ درصد دانش‌آموزان متوسطه دوم قوچان در این شاخه مشغول به تحصیل هستند که از میانگین ۴۳.۲ درصدی استان بالاتر بوده و امسال حدود ۲۳ میلیارد تومان اعتبار برای خریداری تجهیزات هنرستان‌های خراسان رضوی پیش‌بینی‌شده است تا دانش‌آموزان آموزش‌های لازم برای ورود به بازار کار ببینند.

۲۲/۳ درصد مدارس قوچان تخریبی هستند

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی هم در این جلسه با اشاره به فعالیت‌های اجتماعی در عرصه مدرسه‌سازی توسط خیرین، گفت: خیرین این استان همه‌ساله حدود ۲۰۰ میلیارد تومان تعهدات دارند که طی شش ماه ابتدایی سال جاری قریب به ۱۰۰ میلیارد تومان مشارکت خیرین در خراسان رضوی انجام‌شده است.

ابوالقاسم بابایی بابیان اینکه امسال ۱۳۰ هزار مترمربع به فضاهای آموزشی این استان افزوده شد که ۵۰ درصد آن با مشارکت خیرین صورت گرفته است، تصریح کرد: ۷۳ درصد جمعیت دانش‌آموزی قوچان در حوزه شهری و ۲۷ درصد در روستاها مشغول به تحصیل هستند.

وی با تأکید بر اینکه ۲۲.۳ درصد فضاهای آموزشی قوچان تخریبی و ۳۶ درصد نیاز به استحکام و مقاوم‌سازی دارند، بیان کرد: هم‌اکنون ۱۱ پروژه آموزشی با زیربنای ۶ هزار مترمربع در این شهرستان و اعتبار ۳ میلیارد تومان در دست اجرا بوده که ۵۰درصد هزینه آ‌ن‌ها توسط خیرین تأمین اعتبار می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی یادآور شد: طی پیگیری‌های انجام‌شده تعهدات دولتی در حوزه نوسازی و تجهیز مدارس رشد قابل‌توجهی داشته است به‌طوری‌که سال گذشته ۱۶۰ میلیارد تومان به تعهدات مشارکتی عمل شد و امسال نیز همین میزان تعهدات در قالب اوراق خزانه عمل خواهد شد.

بابایی با اشاره به سند تحول بنیادین و توجه به مسئله تجهیزات آموزشی در کنار احداث و استحکام‌بخشی به فضاهای آموزشی، اظهار کرد: وجود ۴۸ منطقه در آموزش‌وپرورش خراسان رضوی فعالیت را کمی مشکل می‌کند بنابراین خیرین باید در حوزه مدرسه یاری پیش از پیش فعالیت داشته باشند.

ساخت ۷۰ پروژه خیرساز در قوچان طی ۴ دهه پس از انقلاب اسلامی

مدیر آموزش‌وپرورش قوچان نیز در این مراسم با تأکید بر این موضوع که ساخت مدرسه یکی از مصادیق عمل صالح محسوب می‌شود، گفت: خاندان قاضی تاکنون سه واحد آموزشی در این شهرستان ساخته‌اند و این عمل نیکی بوده که خیرین در این مسیر پای نهاده‌اند.

علی اسماعیلی با یادآوری اینکه از سال ۵۷ و پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۷۰ پروژه توسط خیرین در قوچان ساخته‌شده است، بیان کرد: طی شش‌ماهه ابتدایی سال جاری تفاهم‌نامه ۵ پروژه مشارکتی با خیرین منعقدشده است که پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۹۰ درصدی دارند.

دولت به تعهدات خود در قبال خیرین مدرسه‌ساز عمل کند

امام‌جمعه قوچان هم در این مراسم با اشاره به سنت حسنه احسان و نیکوکاری گفت: باید فرهنگ خوب مدرسه‌سازی در جامعه بسط و گسترش پیدا کند و خیرین را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه امور بهداشتی و ساخت مدرسه و فضاهای آموزشی راهنمایی و هدایت کرد.

حجت‌الاسلام علیرضا هراتی مطلق با یادآوری این مطلب که خیرین در این شهرستان به تعهدات خود در حوزه آموزش‌وپرورش عمل کرده اما اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان به تعهدات دولتی جامه عمل نداده‌اند، بیان کرد: دولت باید در این زمینه همت جدی‌تری داشته و به تعهدات خود عمل کند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول