اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

حمله شدید توپخانه‌ای ترکیه به شمال سوریه؛ آیا عملیات گسترده در راه است؟

منابع محلی در شمال سوریه از حمله شدید توپخانه‌ای ارتش ترکیه به مواضع شبه نظامیان کُرد در شمال استان حلب خبر دادند.

حمله شدید توپخانه‌ای ترکیه به شمال سوریه؛ آیا عملیات گسترده در راه است؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، توپخانه ارتش ترکیه امروز (جمعه) مواضع شبه‌نظامیان کُرد در شمال استان حلب را به شدت گلوله‌باران کرد.

به نوشته وبگاه شبکه المیادین، توپخانه ارتش ترکیه مستقر در شهر «اعزاز» مواضع شبه‌نظامیان کُرد در روستای «عین دقنه» و «بیلونیه» در حومه منطقه «تل رفعت» در شمال استان حلب را هدف قرار داد.

در مقابل نیز شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای آزادیبخش عفرین» مواضع ارتش ترکیه را در اعزاز با گلوله‌های سبک هدف قرار دادند. همزمان تروریست‌های «الجیش الوطنی» (ارتش آزاد سابق) که تابع ترکیه هستند، با شبه‌نظامیان کُرد در روستای «عین دقه» درگیر شدند اما نتوانستند مواضع کُردها را به کنترل خود در آورند. 

وبگاه شبکه المیادین در ادامه نوشت حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه تا زمان تنظیم این گزارش همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد که گام‌های ترکیه برای آغاز یک عملیات نظامی گسترده سرعت بیشتری گرفته و شمارش معکوس آن شروع شده است. به احتمال قوی محورهای این عملیات نظامی مناطق «تل رفعت» و «منبج» در شمال حلب و منطقه «تل ابیض» در شمال استان رقه خواهد بود.

چندی پیش نیز روزنامه Turkiye Gazetesi نوشت که ارتش ترکیه بیش از ۳۵ هزار نظامی را برای شرکت در عملیات نظامی احتمالی در شمال سوریه آماده کرده است.

روز گذشته نیز منابع وابسته به معارضان سوریه به خبرگزاری ریانووستی روسیه گفتند که گروهک‌های نظامی همسو با ترکیه به دستور این کشور در شمال سوریه در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند و آماده عملیات نظامی هستند.

به گفته این منابع، گروههای مسلح همسو با ترکیه به یگان‌های مختلف نظامی تقسیم شده و در چند جبهه از استان ادلب و برخی روستاهای شهرهای «مارع»، «اعزاز» و در اطراف فرودگاه نظامی «منغ» در نزدیکی شهر «منبج» و همچنین در مرز بین القامشلی و الحسکه  مستقر شده‌اند.

طبق این گزارش، ارتش ترکیه خود را آماده دو عملیات نظامی در شمال سوریه می‌کند و هر لحظه ممکن است بدون اطلاع‌ قبلی این عملیات‌ها آغاز شود. یکی از این عملیات‌ها در استان ادلب برای حمایت از گروههای تروریستی مستقر در آن‌جا و دیگری در شمال شرق سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد قسد صورت خواهد گرفت.

یک منبع وابسته به معارضان سوریه، به ریانووستی گفت که موعد این عملیات مشخص نیست، اما پیش از دیدار میان اردوغان و جو بایدن در ابتدای نوامبر امکان آن وجود ندارد. دیداری که قرار است در نشست اقلیمی شهر «گلاسکو» در اسکاتلند برگزار شود.

 «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز روز گذشته (پنج شنبه) گفت که ترکیه باید هر آن‌چه می‌تواند برای حفاظت از مرزها و امنیت خود انجام دهد. او آمریکا و روسیه را مسئول آن‌چه «عدم عمل به تعهدات» از سوی نیروهای کرد سوریه می‌خواند، دانست.

روز چهارشنبه نیز یک کاروان ارتش ترکیه متشکل از ۱۰۰ خودرو که حامل تانک و توپ سنگین بوده به سوی جبل الزاویه در ادلب سوریه حرکت کرد. روز سه شنبه نیز پارلمان ترکیه با حضور نظامی ارتش این کشور در عراق و سوریه تا دو سال دیگر موافقت کرد.

ارتش ترکیه تاکنون سه عملیات گسترده نظامی به همراهی شبه‌نظامیان همسو با خود در شمال و شمال شرق سوریه انجام داده و هر بار بخش هایی از خاک این کشور را اشغال کرده است. عملیات «سپر فرات» در ۲۴ آگوست ۲۰۱۶، عملیات «شاخه زیتون» در ۲۰ ژانویه و عملیات «چشمه صلح» در نهم اکتبر ۲۰۱۹ عملیات‌های نظامی ترکیه در سوریه هستند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول