اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

میوه ای که از اندونزی به ایلام رسید/ کشت پاپایا برای اولین بار در استان ایلام

کشاورز دره‌شهری بعد از سه سال تلاش و کار تحقیقاتی توانست برای اولین بار درخت پاپایا را که دارای صرفه اقتصادی نیز هست، در استان ایلام کشت کند.

میوه ای که از اندونزی به ایلام رسید/ کشت پاپایا برای اولین بار در استان ایلام

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، در سال‌های اخیر تحولات خوبی در زمینه کشاورزی استان ایلام رخ داده است؛ تغییر الگوی کشت، استفاده از روش‌های نوین کشاورزی و استفاده از نظرات کارشناسی متخصصان به جای استفاده از الگوی کشت سنتی سبب شده تا استان ایلام در زمینه کشاورزی در جهت پیشرفت گام بردارد.

کشور در سال‌های گذشته با خشکسالی دست و پنجه نرم کرده و بسیاری از کشاورزان مشکلات متعددی را تجربه کرده‌اند اما در این میان هستند افرادی که خلاقانه مسیر دیگری پیش گرفته و در جهت رونق کشاورزی و اشتغال زایی تلاش کرده‌اند.

نمونه‌ی این موضوع کشت گیاه گران قیمت پاپایا توسط کشاورزان خوش ذوق دره شهری است.

کشت پاپایا در سطح دو هزار مترمربع در دره‌شهر

فیلی مدیر جهاد کشاورزی دره‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: پاپایا که خاص مناطق استوایی است حالا توسط کشاورز خوش ذوق دره‌شهری بعد از سه سال تلاش و کار تحقیقاتی و با توصیه مروجین جهاد کشاورزی برای اولین بار در استان ایلام کشت می‌شود. 

وی ا‌‌فزود: یکی از کشاورزان دره‌شهری توانسته در سطح دو هزار متر مربع و در یک فضای محصور اقدام به کشت یکی از نادرترین میوه‌های استوایی یعنی پاپایا کند.

مدیر جهادکشاورزی دره‌شهر این اقدام را مقابله با پدیده خشکسالی عنوان کرد و گفت: کشت این گونه گیاهی بسیار دارای صرفه اقتصادی است، چون به نسبت سایر محصولات کشاورزی به آب کمتری نیاز دارد و می‌تواند بازدهی بهتری را نیز داشته باشد؛ به طوری که از هر درخت پاپایا در اوج بار می‌توان هشتاد تا نود کیلو میوه برداشت کرد.

پاپایا یا پاپایه (نام علمی: Carica papaya)، میوه‌ای است با درخت بومی مناطق حاره‌ای قاره آمریکا که اکنون در بسیاری مناطق حاره‌ای از جمله هند، آفریقای جنوبی، سریلانکا و فیلیپین کشت می‌شود؛ درختی کوچک دارای یک ساقه به ارتفاع ۴ تا ۱۰ متر و برگهایی بزرگ به ابعاد ۵۰ تا ۷۰ سانتی است.

 اندازه میوه آن ۱۵ تا ۴۵ سانت در طول و قطر آن ۱۰ تا ۳۰ سانت بوده و رنگ آن، به صورت رسیده، زرد کهربایی تا کمی نارنجی است.

پاپایا گیاه بومی آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی و بومی سراسر جزایر واقع در دریای کاریب، فلوریدا و چند کشور آفریقا شده‌ است.

 این محصول کشاورزی در هند، استرالیا، مالزی، اندونزی، فیلیپین، ایالات متحده و هاوایی نیز رشد می‌کند و پاپایاهای هاوایی از نوع مکزیکی آن معمول‌تر و خوشمزه‌ترند. 

نوع زرد آن که راحت‌تر ثمر می‌دهد و به محض رسیدن آماده خوردن است و بهتر است خنک مصرف شود؛ نوع سبز پاپایا در اتاق‌های حرارتی پس از چند روز به عمل می‌آید و آماده‌ی خوردن می‌شود؛ مردم جنوب شرق آسیا، پاپایا سبز را پس از خرد کردن و پختن داخل سالاد می‌ریزند.

پیش گیری از سرطان با خوردن پاپایا

به گفته پزشکان یکی از فواید خوردن پاپایا پیش گیری از سرطان است؛ پاپایا یک منبع غنی از آنتی اکسیدان است که بدن برای جنگ با سلول‌های عامل سرطان به آن احتیاج دارد. 

ویتامین C, E و بتاکاروتن آنتی اکسیدان‌هایی هستند که از همه‌ی انواع سرطان‌ها پیشگیری می‌کنند؛ بنابراین اضافه کردن یک واحد پاپایا به رژیم روزانه می‌تواند خطر بروز سرطان را در شما کاهش دهد. 

همچنین پاپایا منبع فوق‌العاده‌ای برای آنزیم‌های پروتئولیتیک است که در هضم غذا بسیار مهم هستند که مهم‌ترین این آنزیم‌ها که در پاپایا یافت می‌شود پاپایین است و با شکستن پروتئین‌ها به هضم بهتر غذاها کمک می‌کند.

پزشکان می‌گویند: خربزه درختی دارای آنزیمی موسوم به آرژینین است که موجب افزایش خون رسانی بهتر در مردان می‌شود؛ یکی دیگر از فواید پاپایا پیش گیری از پیری زودرس است‌؛ همچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در خربزه‌ی درختی مانع از اکسیداسیون کلسترول می‌شود. 

پاپایا شاخه ندارد

 کارشناسان کشاورزی در رابطه با پاپایا می‌گویند: این گیاه اغلب به صورت وحشی رشد می‌کند و در هر باغی در مناطق استوایی حداقل چند درخت پاپایا وجود دارد.

 پاپایا برای رشد به آب و هوای گرم، مقدار زیادی نور خورشید، مقدار زیادی آب و به خاک حاصلخیز با زهکشی خوب نیاز دارد و خاک‌های لومی شنی برای کاشت پاپایا مناسب هستند.

کارشناسان کشاورزی بیان می‌کنند: پاپایا رشد سریعی دارد و این گیاه یک ساقه دارد؛ تنه نرم است و پوست سخت شبیه پوست سایر درختان ندارد، همچنین پاپایا شاخه هم ندارد. 

برگ‌های درخت پاپایا خیلی بزرگ هستند ولی دوام زیادی ندارند؛ پاپایا معمولا دارای یک ساقه بلند با برگ‌های بزرگ در راس درخت است که تقریبا شبیه درخت نخل است که میوه بر روی تنه رشد می‌کند و به دلیل این که پاپایا همچنان به سمت بالا رشد می‌کند، همزمان با افزایش سن درخت پاپایا، دسترسی به میوه سخت‌تر می‌شود.

هر درخت 90 کیلو محصول خواهد داد

کشاورز در‌ه‌شهری که برای اولین بار پاپایا را در استان کشت کرده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: بعد از سه سال کار تحقیقاتی در نهایت موفق شدم این گیاه نادر را در شهرستان دره‌شهر به مرحله کشت برسانم.

وی افزود: بذری که بنده استفاده کرده‌ام، بذر اندونزیای است که گیاه آن تا ۴ متر هم ارتفاع خواهد داشت و بهترین روش آبیاری این درخت به صورت قطره‌ای نوار طیف است که هر ۱۰ روز یک بار آبیاری می‌شود.

کشاورز دره‌شهری بیان کرد: حدود ۱۰۰ درخت در مزرعه من کشت شده که در اوج برداشت هر درخت ۹۰ کیلو محصول خواهد داد و از آنجایی که این گیاه نیازی به سم پاشی ندارد بنابراین محصول آن نیز کاملا سالم و ارگانیک است.

در پایان همچنین این کشاورز دره‌شهری در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر قیمت فروش این میوه گفت: قیمت هر کیلو از میوه پاپایا حدود 150 هزار تومان است که می‌توان گفت در شرایط خشکسالی برای کشاورزان محصولی به صرفه است.

کشت محصولات نوین و تازه می‌تواند هم اقتصاد استان را رونق دهد، هم امیدی تازه در کشاورزی استان باشد، محصولاتی که با استفاده از نظر کارشناسان و مطابق با زیست بوم استان انتخاب و کشت شوند می‌توانند بیشترین بازدهی و سود ممکن را برای کشاورزان ایلامی داشته باشند که گامی مهم در راستای پیشرفت استان ایلام در زمینه کشاورزی است. 

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۰۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول