اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

لغو ویزای عراق، مانع بازارگرمی کاروان‌های غیرمجاز نشد

به نظر می‌رسید سفرهای رسمی به عتبات با توجه به آمادگی مسؤولان با سرعت بیش‌تری برقرار شود تا دست دلالان برای اعزام زوار کوتاه شود، اما اکنون با وجود اینکه ثبت‌نام در حال انجام است، کاروان‌های غیرمجاز چند کاروان به عراق اعزام کردند.

لغو ویزای عراق، مانع بازارگرمی کاروان‌های غیرمجاز نشد

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، ویزای عراق برای سفرهای هوایی از سوم آبان‌ماه به صورت رسمی برداشته شد و افراد از آن پس بدون اخذ ویزا می‌توانند به این کشور سفر کنند. ثبت‌نام متقاضیان سفر به عتبات در قالب کاروان‌هان سازمان حج و زیارت نیز از سه‌شنبه چهارم آبان‌ماه آغاز شد و به گفته حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت اعزام زائران ایرانی در قالب کاروان‌های حج و زیارت در این دوره از ۲۳ آبان‌ماه آغاز می‌شود.

شب جمعه کربلا

البته با وجود اینکه سازمان حج و زیارت در حال پیش ثبت‌نام مشتاقان زیارت عتبات است، هنوز قیمت نهایی سفر به عراق در بسته‌های متنوع زیارتی مشخص نیست و زوار هزینه این سفر را نمی‌دانند.

بازارگرمی کاروان‌های غیرمجاز عتبات برای جذب زائران

با این وجود، برخی از افراد که پیش از این و در ایامی که سازمان حج و زیارت امکان برقراری سفر به عتبات در شرایط کرونا را نداشت و ستاد کرونا نیز مجوزی برای ازسرگیری سفرها صادر نکرده بود، با هزینه‌های مختلف اقدام به اعزام زائران می‌کردند، اکنون نیز برای سفر به عتبات با برنامه‌ریزی متنوع سعی در جذب زائران دارند؛ تا جایی که حتی از پنج‌شنبه به صورت رسمی کاروان اعزام کرده و برای سفر به عتبات خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت دست به کار شدند.

عاشقان حسینی هم که بیش از ۲۰ ماه در انتظار برقراری سفر به عتبات بودند، اکنون پس از اعلام رسمی سازمان حج و زیارت مبنی بر برقراری سفر به عتبات با برداشته شدن ویزای هوایی عراق، بدون آگاهی از هزینه یا شیوه‌های این سفر معنوی، با کاروان‌های غیرمجاز همراه شدند.

این امر در حالی است که به نظر می‌رسید با توجه به آمادگی سازمان حج و زیارت، سفرهای رسمی به عتبات با سرعت بیش‌تری برقرار شود تا دست دلالان وافراد سودجو برای اعزام زوار به عتبات کوتاه شود، اما حالا در نبود اعزام رسمی زوار به عتبات، کاروان‌های غیرمجاز فعال شده و حتی برنامه‌های متنوعی را برای سفر به عتبات در اختیار متقاضیان این سفر معنوی قرار می‌دهند.

یکی از مدیران کاروان‌های غیرمجاز عتبات با بیان اینکه ما برای زوار علاوه بر بلیت با قیمت مناسب، برنامه جامعی درنظر می‌گیریم، می‌گوید: هزینه بلیت پرواز عتبات بر اساس روز اعزام خواهد بود و ما نمی‌توانیم مثلا چند هفته قبل قیمت آن را نهایی کنیم. بر همین اساس، در هزینه سفر عتبات خدمات را بدون هزینه پرواز اعلام می‌کنیم و هزینه پرواز هم بسته به روز اعزام تعیین می‌شود.

وی با بیان اینکه هزینه اسکان، تغذیه و حمل و نقل نیز متفاوت است، می‌گوید: هزینه این موارد از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا حدود چهار میلیون تومان است و هر کسی بر اساس توانمندی می‌تواند شیوه خدمات را انتخاب کند و ما در طول هفته حداقل سه کاروان اعزام می‌کنیم؛ تا جایی که هفته گذشته بیش از ۵۰ نفر را به عراق اعزام کردیم.

ورودی بیمارستان‌های عراق حداقل ۱۰۰ دلار است

اعزام زائران در قالب کاروان‌های غیرمجاز عتبات در حالی است که این کاروان‌‍‌ها در زمینه امنیت و سلامت زائران تدابیر قابل توجهی نداشته و حتی برخی از این کاروان‌ها از خدمات بیمه‌ای بی‌بهره هستند و در صورتی که زائری دچار بیماری یا مشکلی شود، باید به بیمارستان‌‍‌ها یا درمانگاه‌های عراق مراجعه کند که گاهی ورودیه بیمارستان‌ها در عراق به بیش از ۱۰۰ دلار هم می‌رسد که با توجه به افزایش نرخ ارز و قیمت کنونی دلار، در صورت نیاز به بستری شدن فقط ورودی به بیمارستان بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد شد.

 

ضریح حرم امام حسین علیه السلام

مراکز درمانی هلال احمر در عراق هنوز فعال نشده‌اند

برخی از مسؤولان کاروان‌های غیرمجاز هم مدعی هستند که برای درمان امکان پذیرش در درمانگاه‌های ایرانی و هلال احمر وجود دارد، اما به گفته طاهر درودی، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر تا این لحظه هیچ مرکز درمانی فعالی در عراق نداریم و خدمات ما برای زوار ایرانی پس از آغاز اعزام زائران به عتبات در قالب کاروان‌های حج و زیارت صورت می‌گیرد.

علاوه بر این، با توجه به اینکه اعزام زائران به عتبات در انحصار سازمان حج و زیارت قرار دارد، مراکز درمانی هلال احمر در عراق هم فقط به زائرانی که کارت اعزام سازمان حج و زیارت داشته باشند و در قالب کاروان‌های رسمی به عراق سفر می‌کنند، خدمات ارائه می‌دهند.

معاون عتبات سازمان حج و زیارت می‌گوید: در اعزام زائران در خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت امکان ارائه خدماتی وجود ندارد و افرادی که با این کاروان‌های غیرمجاز اعزام می‌شوند، باید از مشکلاتی که همراهی با چنین کاروان‌هایی دارد، اطلاع داشته باشند.

البته همانطور که رئیس سازمان حج و زیارت گفته است، این سازمان سعی دارد با ارائه خدمات متنوع با قیمت‌های مختلف، رضایت زائران را جلب کرده و برای هر سلیقه و توان مالی بسته زیارتی داشته باشد تا برای متقاضیان سفر به عتبات هیچ جایی بهتر و به صرفه‌تر از کاروان‌های حج و زیارت نباشد.

درست است که این اقدام می‌تواند بسیار مناسب و مؤثر باشد، اما اکنون که کاروان‌های حج و زیارت هنوز اعزامی ندارند، کاروان‌های غیرمجاز در اعزام پیشتاز شده‌اند و هزینه سفر را نیز از ۶ تا حدود ۱۱ میلیون تومان اعلام کردند.

هیچ شخص یا سازمانی پاسخگوی مشکلات زائران کاروان‌های غیرمجاز نیست

ذاکری، یکی از زائرانی که هفته گذشته همراه با کاروان‌های غیرمجاز به عتبات اعزام شده است، می‌گوید: ما از مشهد به عراق سفر کردیم و هزینه این سفر هم که درجه «الف» اعلام شده بود، ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان شد که البته پس از ورود به نجف و اسکان در هتل، از نامناسب بودن وضعیت اسکان و حتی تغذیه که گفته بودند فقط غذای ایرانی است، گلایه کردیم. چرا که کیفیت تغذیه هم بسیار پایین بود و شام هم غذای ایرانی به ما ندادند. در حالی که گفته بودند فقط غذای ایرانی طبخ و توزیع می‌شود.

با توجه به اینکه کاروان‌های غیرمجاز زیر نظر نهاد و سازمانی نیستند، به طور حتم در مشکلاتی که زائران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند هم پاسخگو نخواهند بود و حتی پس از بازگشت به کشور، زوار نمی‌توانند مشکلات خود را پیگیری کنند. این امر در حالی است که سازمان حج و زیارت در صورت بروز مشکل برای زائری در ارائه خدمات، موضوع را پیگیری می‌کند و حتی در مواردی که زائران طبق برنامه اعلام شده پیش نرفتند و حتی مکان زیارتی خاصی مثل سامرا مشرف نشدند، سازمان حج و زیارت هزینه این بخش از سفر را به زوار بازگردانده است. اما کاروان‌های غیرمجاز چنین اقدامی نکرده و حتی به گفته ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق در ماه‌های اخیر برخی از زائران به دلایل مختلف به ویژه سودجویی برخی از افراد، در عراق رها شدند و خبری از مدیر کاروان هم نبوده است.

با این وجود، انتظار می‌رود سازمان حج و زیارت قبل از زمان اعلام شده برای آغاز سفرها، برای افرادی که در روزهای اخیر متقاضی سفر به عتبات هستند، برنامه‌ریزی کرده و اجازه ندهد که برخی افراد در نبود کاروان مجاز به افراد سودجو همراه شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول