اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

افزایش عمر خطوط انتقال نفت/ محصولی دانش‌بنیان که خطوط فرسوده نفتی را ترمیم می‌کند

محصول دانش‌بنیان و ایران‌ساخت پوشش خطوط نفتی، این امکان را به وجود می‌آورد که بدون نیاز به تعویض و حفاری‌های گسترده، خطوط فرسوده ترمیم شود.

افزایش عمر خطوط انتقال نفت/ محصولی دانش‌بنیان که خطوط فرسوده نفتی را ترمیم می‌کند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، الهامیان، عضو هیات مدیره شرکت فراتک نوین پارسه که این محصول را تولید کرده است، گفت: پوشش تعمیرکننده خطوط فرسوده، برای نخستین بار در کشور بومی سازی و در مقیاس صنعتی در شرکت فراتک نوین پارسه تولید شده است.

پوشش تعمیرکننده خطوط فرسوده این قابلیت را دارد که بدون حفاری و جایگزین کردن لوله های جدید، عمر خطوط فاضلاب یا هر خط انتقال دیگر را به مدت 50 سال افزایش دهد.

در تولید پوشش تعمیرکننده از فناوری های نوین مربوط به صنعت کامپوزیت استفاده شده است. علومی همچون شیمی و دانش تولید ماشین آلات مکانیکی نیز در تولید این محصول به کار رفته است.

لوله های زیر زمینی در سراسر جهان برای انتقال نفت، گاز، آب، فاضلاب و حفاظت از کابل های مخابراتی و خطوط انتقال نیرو استفاده می شوند. این خطوط لوله که عمدتا به صورت مدفون در خاک یا آب استفاده می شوند، همواره با مشکلات متعددی از نظر حفظ و نگهـداری روبرو بـوده و بـه همین علت بازسازی و تعمیر خطوط لوله از نظر اقتصادی و فنی همواره با مشکل مواجه بوده است.

 

نوآوری در تعمیر خطوط لوله

روش های سنتی تعمیر و بازسازی لوله ها شامل حفاری و تعویض بخش آسیب دیده و یا اتصال روکش فولادی روی لوله بوده اما نیاز به روش های سریع تر، مطمئن تر و با هزینه های کمتر احساس شد. بــه دنبــال نتــایج مثبــت بــه دســت آمــده از کــاربرد کامپوزیت هــای پلیمــری تقویــت شــده بــا الیــاف، در کاربردهــای عمرانــی توجــه ویژه ای به استفاده از این مواد برای انجام تعمیرات خطوط لوله معطوف شد.

پس از انجام تحقیقات و تولید نهایی پوشش تعمیرکننده مشخص شد که محصول تولید شده در مجموعه فراتک نوین پارسه یک دوم نمونه خارجی قیمت دارد و علاوه بر این تا میزان قابل توجهی هزینه های حفاری و جایگزینی لوله ها را کاهش می دهد و معضلاتی همچون دشوار شدن تردد، ترافیک و آسیب به نمای بصری شهر را دیگر در پی ندارد.

با وجود این که در مرحله زمینه سازی صادرات پوشش تعمیرکننده به خارج از کشور هستیم و هنوز این امر محقق نشده است اما توانسته ایم 50 فرصت شغلی ایجاد کنیم و از متخصصین در این عرصه استفاده کنیم.

در شهر اصفهان 7 کیلومتر از خطوط فاضلاب بواسطه پوشش تعمیر کننده، ترمیم شده است که این اقدام صرفا مانع خروج 7 میلیون دلار ارز از کشور شده است زیرا اگر این خطوط بواسطه نمونه خارجی پوشش تعمیرکننده ترمیم می شد این مقدار ارز از کشور خارج می شد.

الهامیان، با اشاره به چالش های پیش روی شرکت های دانش بنیان توضیح داد: امیدوارم ظرفیتی در کشور ایجاد شود تا از شرکت های دانش بنیان به بهترین شکل حمایت شود تا بتوانند در عرصه های مختلف به خودکفایی برسند؛ این کار، با اعتماد به شرکت های دانش بنیان محقق می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول