اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

نه به واردات؛ از حرف تا عمل/ روایت کارآفرینی که بساط واردات تجهیزات آبزیان را جمع کرد

«ابراهیم ناییج» تولیدکننده تجهیزات آبزیان در مازندران موفق شد با وجود کمبودها در زمینه تجهیزات آبزیان و هم‌چنین وارداتی بودن این تجهیزات زمینه تولید در این عرصه را فراهم کند، به طوری‌ که با یک نه محکم به واردات، بساط واردات تجهیزات آبزیان را جمع کرد.

نه به واردات؛ از حرف تا عمل/ روایت کارآفرینی که بساط واردات تجهیزات آبزیان را جمع کرد

خبرگزاری فارس مازندران ـ زهرا طاهری‌پرکوهی|روایت زندگی تولیدکنندگان و دنیای پرفراز و نشیب و پر از مشکلات‌شان نشان می‌دهد انسان در سخت‌ترین شرایط هم می‌تواند به موفقیت برسد به شرطی که بخواهد.

بارها و بارها در طول زندگی روایت زندگی افراد موفقی را شنیده‌ایم یا دیده‌ایم که با وجود مشکلات، پله‌های پیشرفت را طی کرده و مشکلات نتوانسته اراده آنان را از بین ببرد. به عنوان نمونه در این گزارش به سراغ تولیدکننده تجهیزات تولید آبزیان رفتیم که در ادامه با هم می‌خوانیم.


«ابراهیم ناییج تولیدکننده تجهیزات آبزیان» از سال ۸۷ در شهرک صنعتی شهدای محمودآباد فعالیت دارد، تحصیلات وی در مقطع کارشناسی زراعت بوده ولی از ابتدا علاقه خاصی به تکنولوژی و کارهای تولیدی داشته و همین علاقه مسیر زندگی‌اش را تغییر داد و به تولید دستگاه‌های تولید آبزیان گرایش پیدا کرده است.
 


*کمبود تجهیزات آبزیان مسیر زندگیم را تغییر داد

ناییج در گفت‌وگو با فارس گفت: در کنار علاقه، کمبودها در زمینه تجهیزات آبزیان و همچنین وارداتی بودن این تجهیزات زمینه حضورم را در این عرصه تولید فراهم کرد؛ به طوری‌که با یک نه محکم به واردات، بساط واردات تجهیزات آبزیان جمع شد.

 

 

وی افزود: سال‌های نخستی که وارد این عرصه شدم خیلی سخت بود، به این دلیل که تجهیزات آبزیان وارداتی بود و تا لوازم بومی‌سازی شود طول کشید، ولی نتیجه تلاش طی این سال‌ها  افزایش کیفیت محصولات بوده است.

این تولیدکننده بیان کرد: در حال حاضر نه تنها ۹۵ درصد دستگاه‌های تولید آبزیان را تولید می‌کنیم و به استان‌های کشور ارسال می‌کنیم بلکه بحث صادرات به کشورهای عراق، ارمنستان و آذربایجان را نیز در دستور کار داریم.

وی اضافه کرد: درست است در مسیر صادرات با مشکلات بسیاری از جمله مشکلات گمرکات و بحث‌های ارزی مواجه می‌شویم اما این مسائل دلیل نمی‌شود ناامید شویم و با قدرت به سمت جلو درحال حرکت هستیم.
 


ناییج تصریح کرد: یکی از مسائلی که می‌تواند زمینه پیشرفت تولیدکنندگان را در مسیری که قرار دارند فراهم کند، اختصاص تسهیلات کم‌بهره است که در اختیار ما قرار نگرفت تا بتوانیم تولیدات را بیشتر گسترش دهیم.
 


* توسعه واحد تولیدی در صورت اختصاص تسهیلات / امکان ایجاد ۱۵۰ شغل

وی با بیان اینکه، در واحد تولیدی حدود ۳۰ نفر مشغول به کار و تحت پوشش بیمه هستند تاکید کرد: با حمایت و دریافت تسهیلات، قابلیت توسعه واحد تولیدی و اشتغال برای ۱۵۰ نفر فراهم است و در این صورت امکان توسعه واحد تولیدی را نیز خواهم داشت که در این زمینه نیاز است مسؤولان نگاه ویژه‌ای به تولیدکنندگانی که از جان و دل در این عرصه کار می‌کنند داشته باشند.

 


* تحریم‌ها برای ما فرصت شد

ناییج با اعلام اینکه تحریم‌ها برای ما تبدیل به فرصت شد، بیان کرد: بحث واردات، سخت‌گیری و رقابتی شدن که کار را برای واردکنندگان سخت‌تر کرد، برای ما بهتر شد و زمینه پیشرفت ما را فراهم کرد.
 


*تولیدات زیرزمینی و کپی انرژی ما را می‌گیرد

 این کارآفرین اظهار کرد:کپی پیست‌ها و تولیدات زیرزمینی یکی از مشکلاتی بوده که طی سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم که انگیزه ما برای تولید را از بین می‌برد؛ در حالی‌که با هزار زحمت و جان کندن محصول تولید و وارد بازار می‌شود اما تا جای خود را در بازار پیدا کند شاهد تولیدات زیرزمینی و محصولات کپی دقیقا با شکل و شمایل تولیدات خودمان هستیم که این انرژی ما را می‌گیرد.


ناییج گفت: موضوع دیگر اینکه مواد اولیه تولیدات ما محصولات پتروشیمی است که گاهی تامین این مواد برایمان سخت می‌شود و در این زمینه نیز کمی نگرانی داریم ولی مهم‌ترین موضوع این بوده که طی ۱۳ سال گذشته توانستیم با پشتکار و اراده بالای همکاران پله پله مسیر پیشرفت را طی کنیم و امیدواریم این راه ادامه داشته باشد.


وی در پایان گفت: مهم‌ترین موضوع، دلگرمی ما تولیدکنندگان است که حضور مسؤولان در واحد تولیدی زمینه دلگرمی ما را فراهم می‌کند؛ اینکه مسؤولان ما را فراموش نکنند برای ما نقطه قوت است که امیدواریم همواره این روند ادامه داشته باشد تا ما هم بتوانیم با امیدواری بیشتر در این عرصه به تولید بپردازیم.

*افزایش بهره‌وری در پسِ تولیدات داخلی

محمدمهدی عباس‌زاده معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: تولید تجهیزات آبزیان در کنار در دسترس بودن موجب جلوگیری از خروج ارز شده که باتوجه به افزایش بهره‌روی اهمیت به‌سزایی در رونق تولید خواهد داشت.

وی با بهره‌گیری از تجهیزات این واحد تولیدی در اجرای پروژه پرورش ماهی قزل‌آلا در قفس‌های کم عمق در شالیزارهای آمل، افزود: این پروژه بازده خوبی داشته و منجر به تولید ۲۰ تن ماهی قزل‌آلا شده است.

معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات مازندران با تاکید بر اینکه به دنبال این هستیم این پروژه را در سایر شهرهای استان نیز اجرا کنیم، تصریح کرد: بحث اجرای این پروژه پشت سدهای استان نیز در صورت مجوزهای زیست‌محیطی نیز در دستور کار قرار دارد که منجر به افزایش بهره‌وری خواهد شد.

 

 

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ح/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول