اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  پنجره تربیت

معماری مدارس ایران: مدرسه ای نوآور در دل کویر

مؤسسه ی خیریه آموزشی نورمبین با برخورداری از سیستم آموزشی خاص و ایجاد فضای آموزشی باز برای کودکان بستری فراهم آورده که آزادی عملی دانش آموزان جزئی از اولویتهای ضروری است. این مؤسسه بدون دریافت شهریه از دانش اموزان در تلاش برای رسیدن به بالاترین سطوح آموزشی و پرورشی و به روز ترین استانداردهای دنیاست.

معماری مدارس ایران: مدرسه ای نوآور در  دل کویر

 

وقتی به آموزش فکر می کنیم اغلب مدارس را در غالب سنتی و رسمی به یاد می آوریم. باور رایج این است که یادگیری موثر تنها در کلاس های درس رسمی ممکن است. اما برخی دیگر فکر می کنند که یادگیری در هر شکل و محیطی شدنی است. مؤسسه ی خیریه آموزشی نورمبین با برخورداری از سیستم آموزشی خاص و ایجاد فضای آموزشی باز برای کودکان بستری فراهم آورده که آزادی عملی دانش آموزان جزئی از اولویتهای ضروری است. این مؤسسه بدون دریافت شهریه از دانش اموزان در تلاش برای رسیدن به بالاترین سطوح آموزشی و پرورشی و به روز ترین استانداردهای دنیاست.

زمین پروژه در سایتی به مساحت 28 هکتار در شهر بسطام از توابع شاهرود واقع شده است. این سایت دارای طرح جامعی مشتمل بر کاربری های گوناگون در توسعه آتی در جهت شکل گیری مجتمع آموزشی نور مبین می باشد.

در طراحی این مدرسه با برنامه ای مواجه بودیم که با تمامی مدارس و محیط های آموزشی که پیش از این دیده بودیم تفاوت داشت. می توان گفت که این مؤسسه و مدرسه اش نگاهی کاملا خاص به تجربه ی ما از آموزش و پرورش داشت. این راهبرد از طریق تکثیر برنامه در قالب احجام مستقل و معین منجر به تبدیل ساختمان آموزشی مدرسه به محله ای آموزشی شده است. این محله ی آموزشی همانند یک محله ی شهری شامل دید و منظرهای گوناگون، فضاهای سبز، زمین های بازی و فضاهای مکث می باشد. دانش آموزان در این مجموعه سه کلاسه وارد سطحی تعاملات مرتبط با حس تعلق و مالکیت به فضا و پدید آمدن احساسات و تعاملات همسایگی و محله ای و درگیر شدن در روابط فضایی بینابینی می گردند که به هر کدام از آنها با درجاتی مختلف تعلق خاطر دارند.

این محله ی آموزشی در عین حال از طریق قرار گیری در سطوح مختلف و تقسیم چشم انداز، دید و منظرهای متنوعی را پیش روی دانش آموزان می گذارد. دانش آموزان با قرارگیری در هر یک از این سطوح با نوع چشم انداز در محیط و اطراف خود مواجه می شوند. دید و منظر در این محله ی آموزشی در سه تراز زمین های بازی، محوطه و بام شکل می گیرد.

کارفرمای پروژه موسسه خیریه ی فرهنگی آموزشی نور مبین (حسین فرزین نیا)، و طراحان انسیه خمسه، آرش نصیری (دفتر تجریدی بنیادین معماری) هستند. طراحی در۹۰-۱۳۸۹  انجام شده، و مساحت این فاز شامل۲۵۰۰ مترمربع ساختمان و ۴۳۰۰ مترمربع محوطه سازی بوده است. این معماری برنده ی رتبه ی اول جایزهی معمار ۱۳۹۷ در گروه ساختمان های عمومی شده است.


 

 

توضیحات و برخی از تصاویر از تحریریه معماری آرل از منبع: مجله نوید معماری و سایت آرک دیلی

نقل از https://www.arel.ir/fa/News-View-8023.html

و  نیزhttps://aoapedia.ir

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول