اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

مصرف بیش از حد ویتامین دی، سنگ کلیه می‌آورد

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: کسانی که از ویتامین دی بیش از حد مجاز استفاده می‌کنند خود را در معرض سنگ کلیه قرار می‌دهند.

مصرف بیش از حد ویتامین دی، سنگ کلیه می‌آورد

حسین بیگلری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، در توضیح مسمومیت دارویی، اظهار داشت: وقتی که فردی به اشتباه یا براساس عدم گاهی مقداری بیش از حد مجاز دارویی را مصرف کند و این دارو سبب سمیت برای بدن به خصوص کبد یا کلیه شود؛ مسمومیت دارویی می‌گویند.

وی ادامه داد: مسمومیت دارویی با توجه به عدم رعایت تاریخ انقضا، شرایط نگهداری و دمای مورد نظر برای دارو، تداخل داروها، میزان حد مجاز استفاده از دارو به اشکال متفاوتی بروز کند.

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اصافه کرد: سرگیجه، بی‌قراری، معده درد، درد شکم، دل‌پیچه، کاهش سطح هوشیاری بالار رفتن فشار خون، افت قند، بالا رفتن قند، کهیر و... از علائم شایع مسمومیت دارویی است.

وی سرانه استفاده خودسرانه از دارو در ایران را در مقایسه با سایر کشورها بالا عنوان کرد و گفت: متأسفانه به دلیل مسائل حاشیه کرونا مصرف خودسرانه ویتامین‌ها، کورتون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها افزایش یافته است.

بیگلری تصریح کرد: مصرف داروها باید براساس وزن افراد و طی آزمایشات و تجویز پزشک باشد، با شیوع کرونا مصرف ویتامین دی و آ با باور تقویت سیستم ایمنی افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در خیلی از مواقع ویتامین‌ها باید به مقدار مشخص در زمان مشخصی مصرف شود، کسانی که از ویتامین دی بیش از حد مجاز استفاده می‌کنند خود را در دراز مدت در معرض سنگ کلیه قرار می‌دهند.

بیگلری در پایان، گفت: اگر کرونا با مصرف ویتامین‌ها، کورتون‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و شربت‌های گیاهی درمان می‌شد دیگر نیازی به این همه هزینه نبود باید از همان ابتدا از بین می‌رفت و به این سطح از شیوع در جهان نمی‌رسید.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول