اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

انتقاد مدیرعامل مخابرات از پرداخت 28 درصدی حق پروانه اپراتورها به دولت/سلطانی: چیزی برای سرمایه‌گذاری باقی نمی‌ماند

مدیرعامل مخابرات ایران گفت: اپراتورها مخصوصا شرکت مخابرات ایران در بخش سیار باید حق پروانه به دولت پرداخت کنند که ۲۸ درصد درآمد را به دولت برگرداند که این عدد در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و متناسب هزینه و درآمد نیست.

انتقاد مدیرعامل مخابرات از پرداخت 28 درصدی حق پروانه اپراتورها به دولت/سلطانی: چیزی برای سرمایه‌گذاری باقی نمی‌ماند

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج مجید سلطانی در نشست با اصحاب رسانه استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفت سریع در دنیا دارد در کشور ما هم اقدامات خوبی از گذشته تا حال صورت گرفته ارتباطات در همه عرصه‌های زندگی اجتماعی و اقتصادی ورود پیدا کرده و مردم روز به روز انتظارات بیشتری دارند به خصوص از روزی که اپیدمی کرونا همه گیر شد خیلی از رفت و آمدها رنگ باخته و به فضای مجازی انتقال داده شده است و این نیاز به شدت افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل مخابرات ایران گفت: با سیاست‌گذاری‌های انجام گرفته در وزارت ارتباطات و اپراتورهای کشور و هماهنگی‌های صورت گرفته تا حدود زیادی به نیازها پاسخ داده شده است.

وی در ادامه با پرسشی در خصوص وضعیت کنونی گفت: آیا به چیزی که می خواستیم رسیده‌ایم موانع در راه اهداف اصلی چیست که رسانه‌ها باید آن را برای مردم شفاف سازی کنند.

این مسئول تصریح کرد: در میزان سرمایه‌گذاری در اپراتورها بر اساس استانداردی که در دنیا تعریف شده ۲۶ درصد از درآمد اپراتور باید برای توسعه باشد و چنانچه صورت نگیرد از آهنگ رشد فناوری در دنیا عقب می‌افتد زیرا هیچ صنعتی این قدر نیاز به سرمایه‌گذاری ندارد باید سرمایه‌گذاری‌های پرحجم صورت گیرد تا بتوان زیرساخت‌ها را اصلاح کرد.

سلطانی بیان کرد: آیا نسبت به هزینه ها و بهای تمام شده اپراتورها درآمد به اندازه کافی است اگر مقایسه‌ای بین اپراتورهای کشورهای مختلف انجام دهیم نسبت درآمد اپراتورهای ما به نسبت دیگر کشورها در سطح بسیار پایینی قرار دارد اتفاق ناگوار برای شرکت مخابرات این بود که ۱۲ سال قبل که به بخش خصوصی واگذار شد به علل مختلف درآمدهای شرکت متوقف گشت و زیان های زیادی دید.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: وقتی درآمد متناسب با هزینه نباشد و نرخ ارز30 برابر و هزینه های ریالی ۱۵ برابر شده  شرکت‌ها به عنوان بنگاه اقتصادی نمی‌توانند برای بهبود کیفیت خدمات به مردم کار آنچنانی انجام دهند.

سلطانی یادآور شد: کسانی که به صورت تخصصی مشکلات مخابرات را دنبال می‌کنند به خوبی می‌دانند که صورت‌های مالی را باید در بورس منتشر کنید در سال های اخیر اگر صورتهای مالی بررسی شود با افت درآمدی شدیدی روبرو بوده‌ایم که برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف ناکافی است.

وی گفت: وضعیت در ارتباطات ثابت و سیار وضعیتی خوبی در ارائه خدمات است با توجه به تمام مشکلات از جمله مشکل درآمدها و متاسفانه سیاست‌های سال‌های قبل می‌توان برای آن وضعیت خوب نام گذاشت ۲۸ میلیون مشترک تلفنی و شش میلیون مشترک فعال باند پهن داریم سرویس دهی پرسرعت شرکت مخابرات را داریم که فقط توسط مخابرات ارائه می شود؛ در همه استانها اکنون سرویس پرسرعت داریم.

وی گفت: اما همه نیازهای ما را پوشش نمی دهد اگر منابع را تأمین کنیم همه مشترکین خانگی را باید به مانند همه جای دنیا به فیبر نوری متصل کرد .

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در بخش دیگری از اظهارات خود در جمع اصحاب رسانه گفت: نکته دیگر اینکه توسعه زیرساخت ها در بخش ارتباطات ثابت پر هزینه است و در همه دنیا اثبات شده و به همین خاطر اکثر دولت‌ها در جهان جتی به بخش خصوصی و به شرکت‌های خود اعتباراتی در بخش ثابت اختصاص می‌دهند که از طراحی فیبر نوری گرفته تا خرید و اجرا تجهیزات و نصب و سایر امکانات این کار صورت می‌گیرد.

سلطانی گفت: در اکثر کشورها به بخش ثابت کمک می‌کنند که در کشور ما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده در صورتی که نیاز به توسعه داریم همچنین اپراتورها مخصوصا شرکت مخابرات ایران در بخش سیار باید حق پروانه به دولت پرداخت کنند که ۲۸ درصد درآمد را به دولت برگرداند که این عدد در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و متناسب هزینه و درآمد نیست درصدی که در دنیا بابت حق پروانه از اپراتورها گرفته می‌شود ۷ درصد است همه این مسائل باعث قفل شدن اپراتور می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از آهنگ رشد فناوری در دنیا می زنیم باید بسترهای لازم را مهیا کنیم سیاستگذار به گونه‌ای سیاست‌گذاری کند که اپراتورها از مخابرات گرفته تا ایرانسل و سایرین هزینه و درآمد متناسبی داشته باشند تا بتوانند به کار توسعه‌ای خود ادامه دهند.

سلطانی تاکید کرد: نمایندگان مجلس برای ارائه خدمات پرسرعت باید حمایت لازم را داشته باشند بدون حمایت حاکمیت نمی‌توان از توسعه ارتباطات ثابت در زیرساخت‌ها سخن گفت.

وی گفت: شرکت مخابرات قبل و بعد از خصوصی سازی در مورد توسعه و سرمایه‌گذاری تلاش های زیادی کرده و در بخش ارتباطات سیار نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است.

این مسئول افزود: در بخش ارتباطات سیار مردم به دنبال سرعت بالا هستند در حال حاضر ۱۰ هزار سایت 2 جی داریم که نیاز است آنها را به تدریج به تری‌جی فورجی تبدیل کرد که هر یک از این ده هزار سایت به ۲ میلیارد تومان هزینه برای ارتقا نیاز دارند که کل مبلغ مورد نیاز آن‌ها برای ارتقا ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

وی گفت: آیا شرکت ارتباطات همراه اول با این درآمد و ۲۸ درصدی که باید به دولت بپردازد امکان سرمایه گذاری و خرید تجهیزات را دارد؟ اکنون که درآمد و هزینه را کنار هم بگذاریم در کل برای یک اپراتور عددی برای کار جهشی باقی نمی‌ماند.ژ

سلطانی با بیان اینکه در بخش ثابت مخابرات چون جلوی درآمدهای ما از ۱۲ سال پیش گرفته شده است گفت: در صورتی که درآمدهای آب برق و گاز چندین و چند برابر شده همین وضعیت درآمدها منحنی شرکت مخابارت را به سمتی می‌برد که درآمدی برای آن باقی نمی ماند بلکه زیان هم خواهد داشت و باید از درآمد سایر شرکت‌های زیر مجموعه استفاده کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول