اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

توسعه بازار خدمات حقوقی با استارتاپ‌ها/ سیاح: کانون وکلا باید خودش را با قواعد رقابت تطبیق بدهد

سرپرست دفتر مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب‌ و کار گفت: شکایت کانون وکلا از پلتفرم‌های حقوقی وجهی ندارد و کانون وکلا باید خودش را با قواعد رقابت تطبیق بدهد و باز شدن درهای ورود به کسب و کار وکالت را بپذیرد.

توسعه بازار خدمات حقوقی با استارتاپ‌ها/ سیاح: کانون وکلا باید خودش را با قواعد رقابت تطبیق بدهد

گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس- سید امیر سیاح  سرپرست دفتر مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب‌ و کار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص شکایت اخیر کانون وکلای مرکز از یکی از پلتفرم‌های فعال در حوزه ارائه خدمات وکالت اظهار کرد: وقتی که افراد حاضر در این پلتفرم وکیل هستند و پروانه وکالت دارند و این پلتفرم هم سایر مجوزات را دارد، شکایت کانون وکلا از این پلتفرم وجهی ندارد و به نظر من کانون وکلا باید خودش را با قواعد رقابت تطبیق بدهد و باز شدن درهای ورود به کسب و کار  وکالت را بپذیرد.

لزوم ارزیابی وکلا توسط موکلین

سیاح با تأکید بر ضرورت ارزیابی پسینی وکلا توسط موکلینشان گفت: به شدت لازم است که وکلا توسط موکلینشان از نظر تعهد و کارآمدی ارزیابی شوند، با این حال کانون وکلا اعتقاد دارد که ارزیابی و نظارت باید پیشینی باشد و برای همین نیز امتحان سختی می‌گیرند و کسی که از آن امتحان سخت توانست عبور کند، دیگر با او کاری ندارند در حالی که این روش منسوخ شده و ناکارآمد است.

وی ادامه داد: نظارت و ارزیابی باید پسینی باشد؛ به این معنا که هر کس بتواند وارد کسب و کار وکالت شود منتها در شروع نتواند وکالت کند و صرفا مشاور درجه ۳ شود و اگر عملکرد خوبی داشت و مردم از او ارزیابی مثبتی داشتند تبدیل به مشاوره درجه ۲ و درجه ۱ شود و بعد از چند سال مشاوره بتواند وکالت کند.

نگاه بالا به پایین وکلا به موکلین

سیاح با اشاره به نگاه از بالا به پایین برخی از وکلا به موکلینشان گفت: نظارت پسینی به این معنا است که به جای نظارت کانون وکلا بر وکلا، خدمت‌گیرندگان و موکلین بر کار وکلا نظارت کنند با این حال متأسفانه بر خی وکلا به به موکلین نگاه از بالا به پایین دارند و شأن خود را بسیار بالاتر از این می‌دانند که بخواهند به موکل پاسخگو باشند اما نظارت پسینی باعث می‌شود که انضباط، عملکرد و پاسخگویی وکیل توسط موکل ارزیابی شود، به طوری که نمره موکلین هر وکیل به او مشخص شود و هرکس بخواهد وکیل بگیرد ببیند که موکلین به هر وکیل چه نمره‌ای داده‌اند و چقدر از او راضی بودند.

وی با بیان اینکه وجود بسترهایی برای ارزیابی وکلا مکمل طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار است گفت: یکی از انتقادات وکلا به طرح تسهیل این بود که در اثر این طرح آدم‌های بی‌سواد و کم دانش وارد حوزه وکالت شوند که البته نگرانی به حقی نیز هست. با این حال باید گفت این نگرانی در حال حاضر نیز وجود دارد و برای حل آن نیاز است که وکلا توسط موکلینشان ارزیابی شوند؛ در نیتجه مردمی که می‌خواهند وکیل بگیرند می توانند وکیلی که افراد بیشتری از او راضی هستند و حق الوکاله ای منطقی دارد را انتخاب کنند.

توسعه بازار وکالت با استارتاپ‌های حقوقی

سیاح با تأکید بر اینکه استارتاپ های حقوقی می تواند فرصت‌های شغلی بسیاری را وکلا ایجاد کنند، اظهار کرد: کسب و کار وکالت، کسب و کار در سایه‌ای است و بسیاری از کسانی که این خدمات را ارائه می‌دهند تعهداتشان روشن و شفاف نیست؛ در این شرایط استارتاپ‌های حقوقی می‌توانند شفافیت و تعهدات بازار خدمات حقوقی را روشن کنند و همانطور که استارتاپ‌های فعال در حوزه تاکسی الکترونیکی توانستند بازار تاکسی سرویس را گسترش دهد، این استارتاپ‌ها نیز می‌توانند باعث توسعه و پویایی بازار خدمات حقوقی شوند.

کانون وکلای دادگستری مرکز چندی پیش از «سیدوک» به عنوان یکی از استارتاپ‌های حقوقی که تلاش دارد دسترسی مردم به وکلای دادگستری و خدمات حقوقی را تسهیل و حق‌الوکاله وکالت در پرونده‌های قضایی کاهش دهد، تحت عنوان «دخالت در امر وکالت» شکایت کیفری کرد. (مشروح خبر را از اینجا بخوانید)

جلیل مالکی رئیس کانون وکلای مرکز نیز در خصوص شکایت کانون وکلا از سیدوک با متهم کردن این استارتاپ به فعالیت غیرقانونی اظهار کرد: قطعا کانون وکلا از استارتاپ‌هایی که در چارچوب قانون فعالیت کنند، حمایت می‌کند ولی به همان اندازه با موسسات و استارتاپ‌هایی که خارج از چارچوب قانون فعالیت کنند و به سمت تظاهر به امر وکالت و مداخله در امر وکالت دادگستری بروند، مقابله می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول