اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

کوشکی: آمریکایی‌ها باید خواب مذاکره مستقیم را ببیند/ تنها راه بازگشت واشنگتن به برجام عمل به تعهدات است

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه بر اساس رهنمود صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی مذاکره با آمریکا در هر سطحی ممنوع است و جز زیان چیزی عاید ما نخواهد شد گفت: آمریکایی‌ها باید خواب مذاکره مستقیم با ایران را بینند.

کوشکی: آمریکایی‌ها باید خواب مذاکره مستقیم را ببیند/ تنها راه بازگشت واشنگتن به برجام عمل به تعهدات است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سایت خبری تحلیلی مشرق گفت‌وگویی با دکتر محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل سیاسی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید. 

هیچ مدلی از مذاکره مستقیم قابل‌پذیرش نیست

- بر اساس رهنمود صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی مذاکره با آمریکا در هر سطحی ممنوع است و جز زیان چیزی عاید ما نخواهد شد. آمریکایی‌ها باید خواب مذاکره مستقیم با ایران را بینند.

- آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند، پس آن‌ها عضو برجام نیستند و حق ورود به مذاکرات را ندارند.

تنها راه بازگشت واشنگتن به برجام عمل به تعهدات است

- جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که با آمریکایی‌ها هیچ مدل مذاکراتی را نداشته و اگر می‌خواهند به مذاکره پنج به‌اضافه یک، که چهار به‌اضافه یک اضافه شوند؛ باید به تمام تعهدات برجامی خود عمل کنند.

- جمهوری اسلامی آن تعهدات را راستی آزمایی کرده و اگر تأیید شد، آن‌وقت خودشان را جزء پنج به‌اضافه یک بداند و سر میز مذاکره با جمهوری اسلامی حاضر شوند. در شرایط کنونی جمهوری اسلامی کاملاً مخالف حضور آن‌ها در میز مذاکرات است.

ایران ابایی از رایزنی با طرف‌های مختلف چهار به‌اضافه یک ندارد

- دولت سیزدهم نشان داده است که تکیه‌ بر مذاکره با اروپا نخواهد کرد. ما نیاز به این مذاکره نداریم و به خاطر اصرار بیش‌ازحد اروپایی‌ها در این مذاکره حاضر شدیم. این مشکل اروپایی‌ها است و بایستی توانشان را جمع کنند که ما در این مذاکره حاضر شویم.

- جمهوری اسلامی از اینکه بخواهد رایزنی کند با طرف‌های مختلف چهار به‌اضافه یک، ابایی ندارد. ما محدودیت و منعی از این بابت نداریم.

- ما ممکن است بخواهیم با روسیه یا چین به‌عنوان اعضای چهار به‌اضافه یک رایزنی کنیم یا حتی ممکن است که نیاز بدانیم با هرکدام از کشورهای اروپایی به‌تنهایی گفت‌وگویی داشته باشیم. اگر اروپایی‌ها نمی‌توانند، پس باید خودشان را معالجه کنند و این مشکل به ما مربوط نیست.

اقتصاد باید از مذاکره جدا شود

- مذاکره در طول هشت سال گذشته صرفاً موجب اتلاف پول و انرژی و هزینه ما شده است و برای ما باعث مشکلات شده است.

- ما به دنبال این هستیم که اقتصادمان را کاملاً از مذاکرات جدا کنیم. اقتصاد ما باید به واقعیت‌های اقتصادی جامعه معطوف شود. به همین دلیل ما الآن نیازمند مذاکره نیستیم.

ایران با اصل مذاکره مشکلی ندارد اما امیدی هم به آن نخواهد داشت

- سفر معاون وزیر خارجه به بروکسل نشان داد که جمهوری اسلامی ایران مشکلی با اصل مذاکره ندارد اما امیدی هم به آن نخواهد داشت.

- این استراتژی بدان معناست که دشمن نمی‌تواند جمهوری اسلامی را متهم کند که مذاکرات را تعطیل کرده است.

دولت تدبیر تنها دیکته آمریکایی‌ها را می‌نوشت

- تفاوت دولت سیزدهم و با دولت روحانی در این است که رئیسی می‌داند هیچ امیدی به این مذاکرات نباید داشت و این مذاکرات جدی نیست و نتیجه ندارد و به‌هیچ‌عنوان نباید اقتصاد و معیشت مردم را به این مذاکره زد.

- مشکل دولت تدبیر آن بود که برای مذاکره نمی رفتند؛ بلکه تنها دیکته آمریکایی ها را می نوشتند و آن را به عنوان دستور العمل انجام می دادند، جالب آن‌که حتی آن متنی که غربی ها دیکته می کردند را نمی خواندند و به همین خاطر آقای ظریف نمی دانست که در این متن چه واژه هایی وجود دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول