اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

صادرات یک میلیارد دلاری دانش بنیان‌ها در سال 2020

بیستمین رویداد «یکشنبه‌‌های صادراتی» صندوق نوآوری و شکوفایی صبح امروز یکشنبه 9 آبان ماه سال جاری با حضور هیات تجاری و فناوری در حوزه صنعت ساختمان از کشور گامبیا به منظور ارائه مشاوره و مدیریت صادرات محصولات دانش بنیان به این کشور، در محل صندوق نوآوری برگزار شد.

صادرات یک میلیارد دلاری دانش بنیان‌ها در سال 2020

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی ‌صندوق نوآوری و شکوفایی، کلینیک مدیریت صادرات دانش بنیان، برای توسعه بازار محصولات دانش بنیان و آشنایی بیشتر شرکت‌های دانش بنیان با فرصت‌ها و چالش‌های حضور در بازارهای بین‌المللی، رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» را به‌صورت هفتگی برگزار می‌کند. در این رویدادها یک هیات تجاری از بازارهای هدف تجاری با شرکت‌های دانش بنیان به‌صورت حضوری و آنلاین دیدار می‌کنند و ضمن آشنایی با توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان در هر حوزه، امکانات و فرصت‌های حضور آنها در بازار کشور هدف را تشریح و بررسی می‌کنند.

بر اساس این گزارش، در این «یکشنبه صادراتی»، صندوق نوآوری میزبان هیاتی تجاری و فناوری در حوزه صنعت ساختمان از کشور گامبیا بود. 

دکتر مرضیه شاوردی، مدیرتوانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفاییِ در این رویداد با بیان اینکه وضعیت نوآوری کشورها بر اساس شاخص جهانی سنجیده می‌شود، گفت: ایران بر اساس گزارش ۲۰۲۱ سازمان مالکیت فکری ایران، در حوزه نوآوری موفق به کسب رتبه دوم در منطقه آسیای مرکزی و جنوب شرقی و رتبه شصتم در جهان شده است.

وی افزود: نهادهای مختلفی همچون دانشگاه‌ها در نظام نوآوری ایران دخیل هستند و همچنین پارک‌های علم و فناوری امکان توسعه فناوری‌ها را فراهم کرده‌اند.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی، تعداد پارک‌های علم و فناوری را 45 و تعداد مراکز رشد در ایران را 190 مرکز اعلام کرد و گفت: بیش از 6300 شرکت دانش بنیان در ایران فعالیت دارند که از این تعداد، 450 شرکت در سال 2020 یک میلیارد دلار صادرات داشتند.

شاوردی با بیان اینکه نهادهای تامین مالی از اجزای نظام نوآوری کشور هستند و صندوق نوآوری نیز به عنوان یکی از نهادهای تامین مالی در ایران محسوب می‌شود، بیان کرد: این صندوق در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ طرح را مورد ارزیابی قرار داده و به آن‌ها حدود ۵۰۰ میلیون دلار تسهیلات اعطا کرده است.

وی در ادامه به شرکت‌های فعال در حوزه IT و ICT در ایران اشاره کرد و گفت: ۱۵۵۰ شرکت دانش بنیان در حوزه IT و ICT و 1416 شرکت دانش بنیان دیگر در حوزه ماشین‌آلات صنعتی فعالیت می‌کنند.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان، تعداد شرکت‌های دانش بنیان ایرانی فعال در حوزه برق را ۱۳۳۹ شرکت، بیولوژی ۲۴۶ شرکت و تجهیزات پزشکی را ۲۲۸ شرکت اعلام کرد و گفت: در حوزه صنایع خلاق با کمترین تعداد شرکت‌ دانش بنیان با ۱۱ شرکت مواجه هستیم که امیدواریم تعداد شرکت‌های فعال در این حوزه نیز افزایش یابد.

 

ایجاد نهاد مشترک بخش خصوصی به توسعه روابط تجاری ایران و گامبیا کمک می‌کند

در ادامه فرزاد پیل‌تن، مدیرکل دفتر عربی و آفریقای سازمان توسعه تجارت گفت: تراز تجاری ایران با گامبیا در حدود یک میلیون دلار است که امیدواریم این میزان تا پنج سال آینده به 5 میلیون دلار برسد.

وی با بیان اینکه قاره آفریقا برای ایران از جهات مختلف حائز اهمیت است، بیان کرد: ما در سازمان توسعه تجارت ایران، برنامه‌های توسعه تجاری با کشورهای آفریقایی را طراحی کرده‌ایم و البته در سال‌های گذشته در حوزه سیاسی و فرهنگی نیز همکاری‌هایی میان ایران و کشورهای آفریقایی برقرار شد، اما بنا به دلایلی نتوانستیم از ظرفیت‌های اقتصادی طرفین بهره مند شویم.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقای سازمان توسعه تجارت در ادامه خاطرنشان کرد: ایران در زمینه‌هایی چون کالاهای صنعتی، مواد غذایی و صدور خدمات فنی و مهندسی، مصالح ساختمانی، دارو، تجهیزات پزشکی، لوازم و مواد شوینده با کیفیت بالا و قیمت مناسب از توانمندی‌های بسیاری برخوردار است و آمادگی شکوفایی این ظرفیت‌ها را داریم.

پیل‌تن، پذیرش هیات‌های تجاری از کشورهای آفریقایی در نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی، اعطای تسهیلات ویژه برای پذیرش هیات‌های تجاری آفریقایی و پرداخت کلیه هزینه‌های اقامت طی برگزاری نمایشگاه به آن‌ها و نیز اختصاص خط اعتباری ۲۰۰ میلیون دلاری برای صادرات به آفریقا را از برنامه‌های حمایتی این دفتر اعلام کرد.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد جمعیت گامبیا مسلمان هستند و این امر کفایت می‌کند تا ما اراده توسعه روابط با این کشور را داشته باشیم، اظهار کرد: جمعیت این کشور دو میلیون نفر است و هرچند از جمعیت زیادی برخوردار نیست، اما برای ایران مهم است هرچند که در سال‌های اخیر مبادلات تجاری ما با گامبیا کم شده است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقای سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: برای برقراری روابط تجاری بین ایران و گامبیا نیاز به ایجاد نهاد مشترک بخش خصوصی است که به توسعه روابط تجاری ایران و گامبیا کمک می‌کند.

 

گامبیا از کشورهای مناسب سرمایه‌گذاری برای ایران است

ماریاما آدو، مدیرعامل مجتمع Ya Ida نیز در ادامه بیستمین رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» در حوزه صنعت ساختمان از کشور گامبیا گفت: گامبیا یکی از کشورهای مناسب سرمایه‌گذاری برای ایران است که می‌تواند امکانات سرمایه‌گذاری  و مناطق آزاد تجاری را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

وی افزود: فعالیت‌های کشاورزی از مهمترین فعالیت‌های صادراتی گامبیا است چرا که این کشور از زمین‌های حاصلخیر خوبی برخوردار است که محصولات کشاورزی آن نیز شامل کنجد، یونجه، پنبه و سایر محصولات کشاورزی است.

مدیرعامل مجتمع Ya Ida خاطرنشان کرد: ما در گامبیا این آمادگی را داریم تا زمین‌های کشت و کشاورزی خود را در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار دهیم.

ماریاما آدو تصریح کرد: گامبیا به دلیل دسترسی به کشورهای همسایه، ارجحیت را به توسعه روابط تجاری اختصاص داده است.

وی در ادامه به برگزاری اجلاس 2022 به میزبانی گامبیا اشاره کرد و گفت: برای برگزاری این اجلاس نیاز به یکسری خدمات در ساختمان‌سازی و خدمات مهندسی داریم که بهترین زمان برای ساخت و ساز با ایران است و با توجه به کمبود امکانات و مصالح ساختمانی، برای توسعه فعالیت‌هایمان نیاز به واردات مواد ساختمانی داریم.

مدیرعامل مجتمع Ya Ida در پایان بر توسعه روابط تجاری گامبیا با ایران تاکید کرد.

 

ایران می‌تواند به گامبیا به عنوان مقصد سرمایه گذاری و تجاری نگاه کند

در ادامه این رویداد نیز رضایی، رئیس اداره سوم آفریقا در وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه گامبیا از بازار 400 میلیون نفری برخوردار است، اظهار کرد: میزان صادرات ایران به غرب آفریقا حدود دو برابر شده است. حجم صادرات ما به کشور غنا طی شش ماه گذشته 180 میلیون دلار بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران می‌تواند به گامبیا به عنوان مقصد سرمایه گذاری و تجاری نگاه کند، یادآور شد: علاقمندان جهت برقراری روابط تجاری با این کشور و هماهنگی می‌توانند با شماره 02161155119(آقای پرورش) تماس حاصل کنند.

 

بازار گامبیا، بازار بکر برای شرکت‌های دانش بنیان ایرانی است

همچنین امیررضا نیکان، مدیرعامل شرکت هوشمند کاران(هوکاد) در این رویداد گفت: ایران در حوزه نوآوری توانسته رتبه‌های خوبی در حوزه‌های مختلف در سطح جهانی کسب کند، به طوری که در حوزه بایو تکنولوژی از رتبه 13 و نانو تکنولوژی از رتبه چهارم دنیا برخوردار است.

وی با بیان اینکه تحریم موجب ایجاد فرصت برای جوانان ایرانی شد، بیان کرد: با وجود تحریم، توانستیم بیشتر نیازمندی‌های کشور در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو را از داخل تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت هوشمند کاران(هوکاد) افزود: شرکت هوکاد این آمادگی را دارد که همه پروژه‌های روابط تجاری با گامبیا را دنبال کند و پیشنهاد من این است که شرکت‌های دانش بنیان ایرانی به ایجاد روابط تجاری با گامبیا فکر کنند چرا که این کشور از این شرکت‌ها پشتیبانی خواهد کرد.

گفتنی است، در حاشیه بیستمین رویداد «یکشنبه‌‌های صادراتی» در حوزه صنعت ساختمان، جلسات B2B نیز میان شرکت‌های دانش بنیان ایرانی و طرف کنیایی برگزار و از نمایشگاه محصولات شرکت‌های دانش بنیان در حوزه صنعت ساختمان بازدید شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول