اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب‌زاده:‌ رژیم صهیونیستی از توانمندی‌های ایران آگاه است/ تاریخ مذاکرات وین این هفته نهایی می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اختصاص بودجه ۱.۵ میلیارد دلاری رژیم صهیونیستی برای اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران گفت:‌ رژیم اشغالگر قدس به خوبی از مجموعه توانمندی‌های ایران آگاه است و درباره امنیت ملی خود با هیچ طرفی نه مصالحه می‌کنیم و نه شوخی می‌گیریم.

خطیب‌زاده:‌ رژیم صهیونیستی از توانمندی‌های ایران آگاه است/ تاریخ مذاکرات وین این هفته نهایی می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

* بین ایران و آمریکا مدت‌هاست گفت‌وگویی نبوده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی درباره خبری مبنی بر این‌که آمریکایی‌ها پیشنهاد دادند مذاکرات دوجانبه و محرمانه‌ای با ایران در کشور ثالث مثل عراق داشته باشند، اظهار داشت: بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا مدت‌هاست گفت‌وگویی نبوده است. بعد از خروج آمریکا از برجام هم به عنوان کشوری که در آن زمان عضو کمیسیون مشترک برجام بود، برخی ملاقات‌ها بود ولی بعد از آن دیگر تماس و یا ملاقات مستقیم یا غیرمستقیمی نبوده است.

خطیب‌زاده ادامه داد: موضع جمهوری اسلامی ایران روشن است، آمریکا به عنوان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و  طرفی که به صورت غیرقانونی از برجام خارج شد و تمامی تلاش خود را کرده که برجام را از بین ببرد و تحریم‌های فرامنطقه‌ای و ظالمانه و غیرقانونی را بر ضد مردم ایران اعمال کرده و به عنوان کشوری که تمام تلاش خود را کرده که مانع روابط عادی ایران در حوزه‌های تجاری و اقتصادی با دیگر کشورها شود و در این راستا آن‌چنان زیاده روی کرده که نه تنها شرکت‌ها و کشورهایی که با ایران همکاری می‌کردند، مورد فشار قرار داده، بلکه متحدان خودش را نیز تنبیه کرده است. طبیعی است جمهوری اسلامی ایران تا موقعی که این واقعیت‌ها بر روی زمین تغییر نیابد، تصور نمی‌شود کرد که در هیچ شکل و فرمتی تماسی بین تهران و واشنگتن برقرار شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: در مذاکرات وین اعلام شد که گفت‌وگوها برای مطمئن شدن از بازگشت قطعی و متعهدانه و عملی آمریکا به تعهداتش است ولذا ایران و ۱+۴ گفت‌وگو می‌کردند و ۱+۴ و برخی کشورهای اروپایی نیز با آمریکا گفت‌وگو می‌کردند که مطمئن شویم بازگشت آمریکا به برجام با نیت درست و شرایط و جزییات درست انجام می‌شود.این شرایط هنوز تغییر نکرده است. 

وی درباره اظهارات سالیوان مبنی بر این‌که آماده بازگشت به مذاکرات با حسن نیت با ایران هستیم نیز گفت: امیدوارم آنه‌چه از قول سالیوان گفتید درست باشد. اقدامات و برنامه‌های پیگیری شده توسط دولت بایدن تا امروز مخالف اعلام نیت آقای سالیوان است. ما به اندازه کافی حرف شنیدیم و منتظر عملی هستیم که ماه‌هاست به تعویق افتاده است.

 

 

* رژیم اشغالگر قدس به خوبی از مجموعه توانمندی‌های ایران آگاه است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اختصاص بودجه ۱.۵ میلیارد دلاری برای اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران و پاسخ ایران عنوان کرد: هیچ وقت تهدید رژیم اشغالگر قدس برای ثبات و امنیت منطقه را نادیده نگرفتیم و منتفی ندانستیم. اساسا ذات این رژیم بحران آفرینی و ریشه‌های آن در ناامنی و بی ثباتی رشد و نمو می‌کند.

وی گفت: رژیم اشغالگر قدس به خوبی از مجموعه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران آگاه است و توانمندی محدود خودش را هم می‌داند و از آن طرف هم اراده ایران را برای این‌که درباره امنیت ملی خود با هیچ طرفی نه مصالحه می‌کند و نه شوخی می‌گیرد. لذا این موضوع در جای خود پاسخ داده شده و اگر لازم باشد پاسخ داده خواهد شد.

* اگر سیستم سیاست خارجی آمریکا دچار آلزایمر موضعی شده لازم است به آنها گفته شود چه کسی از توافق خارج شد

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اظهارات بلینکن وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این‌که مشخص نیست ایران اراده‌ای برای بازگشت به مذاکرات داشته باشد و اگر نباشد گزینه‌های لازم را دنبال می‌کنیم. اظهار داشت: اگر امروز در وضعیت برجام در این نقطه قرار داریم، آقای بلینکن دچار فراموشی نشود. در این نقطه هستیم چون آمریکا گردنکشانه با نقض مقدمات بدیهی حقوق بین‌الملل از برجام خارج شد.

به گزارش فارس، خطیب‌زاده عنوان کرد: نسبت آمریکا با برجام الان نسبت کشوری است که از نظر حقوق بین‌الملل غیرقانونی خارج شده و از نظر سیاسی تمام تلاش خود را کرده که این توافق بین‌المللی مورد تایید قطعنامه شورای امنیت را از بین ببرد و همچنین تلاش کرده که دلار را تبدیل به سلاح علیه این توافق کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: اگر سیستم سیاست خارجی آمریکا دچار آلزایمر موضعی شده لازم است به آنها مکرر گفته شود که چه کسی از توافق خارج شد. ایران به رغم تمامی این موضوعات با یک صبر راهبردی یک ساله به تعهداتش ادامه داد، البته توافقاتی بین ایران و اتحادیه اروپا بود که بی عملی اتحادیه اروپا در پایان یک سال باعث شد ایران به عنوان کشور عضو برجام برخی از اقدامات جبرانی را انجام دهد که این اقدامات جبرانی براساس بندهای خود برجام انجام شد.

به گزارش فارس، وی درباره بخش دیگری از اظهارات بلینکن مبنی بر این‌که گزینه‌های لازم را دنبال می‌کنیم، نیز گفت: برخی اظهارات تکراری و به تعبیر دقیق‌تر بی روح و نخ نما شده‌ای مبنی بر این‌که همه گزینه‌ها روی میز است، آمریکا می‌داند گزینه‌ها چیست و همانطور که در افغانستان گزینه‌هایش را امتحان کرد. بهتر است به جای اینکه در دام ادبیات و منطق تندروها در آمریکا بیفتد و در دام منطق آنهایی بیفتد که تمام تلاش خود را می‌کنند که میراث شکست خورده ترامپ را حفظ کنند، تلاش کند ادبیات جدید و منطق جدیدی را مبتنی بر احترام به حقوق ملت‌ها ایجاد کند و بداند جامعه جهانی اقدام درست را با آغوش باز خواهد پذیرفت.

* در کنار مردم یمن و دوستان خود ایستاده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات ایران و عربستان و مسائل پیش آمده بین عربستان و لبنان و برخی کشورهای دیگر گفت که گفت‌وگوهای ایران و عربستان دوجانبه و منطقه‌ای است و ما درباره دوستان خود با هیچ کس صحبت نمی‌کنیم. در کنار دوستانمان هستیم و هیچگاه موضوع صحبت ما با کسی نبودند.

خطیب‌زاده ادامه داد: ریاض هم می‌داند سیاست فشار و محاصره علیه دیگر کشورها مدت‌هاست که اثر خود را از دست داده است و سیاست درستی هم نیست. ما همواره در کنار مردم یمن و دوستان خودمان ایستاده‌ایم.

وی با بیان این‌که گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی هم جدی بوده و هم موضوعات به صورت شفاف بین دو طرف بیان شده است، اظهار داشت: این‌که به کجا برسیم به صورت جدی مشروط و مربوط است به جدیت طرف مقابل برای اقدام و عبور از اظهارات صرف رسانه‌ای.

* توصیه به گعده‌هایی که اروپایی‌ها برپا می‌کنند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه سران آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس در رم و ابراز نگرانی از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نیز عنوان کرد: هم سه کشور اروپایی و هم آمریکا به خوبی می‌دانند که وضعیت فعلی به دلیل بی عملی و فرار از مسئولیت سه کشور اتحادیه اروپا و مشخصا آلمان، فرانسه و انگلیس به همراه نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است.

وی ادامه داد: موقعی که آمریکا در دوران ترامپ از برجام خارج شد پیام مستقیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام را دریافت کردیم. ۱۱ تعهد مکتوب اتحادیه اروپا داد که هیچ کدام از این تعهدات را انجام نداد. نمی‌توانند تاریخ را از سر بنویسند. توصیه می‌کنم به جای این‌که دور هم جمع بشوند و گعده‌های دوستانه بگیرند و حرف‌هایی بزنند که وقتی از خواب بیرون می‌روند باورشان نمی‌شود، برای راهکارهایی فکر کنند که چگونه می‌‌توانند به عنوان دولت‌های مسئول به تعهداتشان عمل کنند. نه دولت آلمان و نه دولت فرانسه و نه دولت انگلیس تا امروزی که در خدمت شما هستم هیچ کدام از تعهداتشان را که بعد از خروج آمریکا از برجام انجام ندادند.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: آنها ثابت کردند که بیش از این‌که پایتخت‌های آنها در موضوعات حقوق بین‌الملل مهم باشد، این واشنگتن است که در روابط فراآتلانتیک برای آنها تعیین تکلیف می‌کند. کما این‌که آن موقع به آن صورت تعیین تکلیف کرد و الان هم به نوع دیگری. اتحادیه اروپا باید از این بی عملی خارج شود و خودش را به یک کنشگر مسئول و فعال نزدیک کند.

به گزارش فارس، خطیب‌زاده درباره بیانیه عنوان کرد: اولا جمهوری اسلامی ایران براساس باورهای اصیل اسلامی و دینی خود که البته فتوای مقام معظم رهبری نیز مهر تأییدی بر همه این‌‌ها بوده هیچ وقت به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی بر خلاف آنچه این سه کشور انجام می‌دهند نبوده است و هیچ گاه هم در دکترین امنیتی و دفاعی آن این موضوع (سلاح کشتار جمعی) قرار نداشته است. اتفاقا همه جهان باید جمع شوند که خلع سلاح سراسری در جهان اتفاق بیفتد.

 

 

وی بیان کرد: آمریکا به عنوان تنها کشوری که این جسارت بی‌شرمانه را کرده که از بمب اتم بر علیه ملت دیگری استفاده کند باید روزی بپذیرد که خلع سلاح شود و همچنین دیگر کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای در جایگاهی نیستند که در خصوص برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای کشور دیگری صحبت کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب پادمان روابط خودش را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیگیری کرده و در چارچوب ان.پی.تی تعهداتش را انجام داده و می‌دهد. تمامی تعهدات فراپادمانی به دلیل نقض مکرر برجام توسط طرف‌های دیگر و خروج آمریکا با اعلام رسمی به آژانس متوقف شده است و از روزی که اجرای پروتکل الحاقی متوقف شده، جمهوری اسلامی ایران رسما اعلام کرده که تنها و صرفا براساس نیازهای برنامه صلح آمیز هسته‌ای اقداماتش را می‌چیند و نه هیچ چیز دیگری فراتر از پادمان.

وی گفت: سطح غنی سازی و میزان آن و اورانیوم فلزی همه براساس اهداف و برنامه‌ صلح آمیز ایران و با مصارف کاملا مشخص شده و با اعلام به آژانس انجام می‌شود. آنچه در طرف مقابل اتفاق می‌افتد غیرقابل قبول است و هیچ گاه پذیرفته نمی‌شود آنها موضوعات طبیعی را به یک موضوع تبدیل کنند.

* منتظر اقدام و عمل واشنگتن هستیم

خطیب‌زاده اضافه کرد: امیدواریم آن‌چه در بیانیه به عنوان نیت خوب طرف‌های مقابل عنوان شده اتفاق بیفتد و ما استقبال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سفر آقای باقری به بروکسل برای همین بود که اولا روشن شود که چرا آمریکا ۶ دور گفت‌وگوهای کاملا دقیق و رو به جلو را به بن بست کشاند و چرا با رویکرد یکجانبه‌اش اجازه نداد آن‌چه که باید در اجرای برجام طابق النعل بالنعل اجرایی شود، عملیاتی شود و این‌که چگونه می‌شود از بن بست پیش آمده خارج شد.

خطیب‌زاده گفت: اگر آمریکا روزی که به وین می‌آید، با برنامه اجرایی درست به وین بیاید و سیاست قبلی خودش مبنی بر حفظ بخشی از تحریم‌های ترامپ علیه ملت ایران را کنار بگذارد و انرژی و وقت مجموعه ۱+۴ و ایران را با استدلالات بی سر و ته برای نگهداشتن بخشی از تحریم‌ها تلف نکند، همه مطمئن باشند که توافق برای چگونگی بازگشت آمریکا به برجام و رفع یک جا و موثر همه تحریم‌ها به سرعت می‌تواند رخ دهد.

وی تصریح کرد: منتظر اقدام و عمل واشنگتن هستیم. 

 

 

*  آمریکا تصور می‌کند پلیس دنیاست

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره این‌که ایران در مذاکرات چه تضمینی می‌خواهد؟ اظهار داشت: مباحث فنی و تکنیکی را باید اجازه دهید در چارچوب‌های خود بحث شود و در فضای عمومی سوء تفاهم‌‌هایی را ایجاد می‌کند. جمهوری اسلامی ایران و اتفاقا ۱+۴ به شمول روسیه و چین بیش از همه متقاضی این هستند که آمریکا بتواند نیتش را در عمل با ارائه تضمین‌های درست ثابت کند که هیچ کس دیگری در واشنگتن جهان را مسخره نخواهد کرد.

وی ادامه داد: آن‌چه ترامپ انجام داد نه تنها به سخره گرفتن کشورهای عضو برجام بود، بلکه به سخره گرفتن حقوق بین‌الملل و سازوکارهای بین‌المللی بود. این‌که آمریکا چه نوع تضمین‌های حقوقی و سیاسی را بدهد در مباحث مطرح شده است. آمریکا تا به امروز خودش را خارج از دایره ارائه هرگونه تضمینی می‌دانسته و تصور می‌کند پلیس دنیاست و هر زمانی بخواهد می‌تواند از موقعیت خود به عنوان یک عمل مجرمانه سوء استفاده کند.

خطیب‌زاده اضافه کرد: در موضوع برجام اجازه نخواهیم داد که اقتصاد و بخش‌های اقتصادی ما که از آن مرحله و شوک یک بار رد شدند، مجددا در وضعیتی قرار بگیرند که وضعیت تردید باشد. تنها در وضعیتی بازگشت آمریکا را به برجام می‌پذیریم که مطمئن باشیم بازگشت آمریکا به برجام قطعی است.

* منعی برای دیدار گروسی با امیرعبداللهیان نیست

خطیب‌زاده درباره درخواست رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران و ملاقات با امیرعبداللهیان نیز اظهار داشت: روابط ایران و آژانس کاملا فنی و حرفه‌ای است. سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس روابط بسیار منظم و دقیقی دارند و در سفرهای قبلی مدیران کل آژانس به تهران برخی ملاقات‌های از جنس تشریفاتی و تکریمی انجام شده است. ولی برخی موضوعات دیگر هم بود که به صورت ماهوی انجام شده است و اگر سفری تنظیم شود اگر لازم باشد ملاقاتی تنظیم شود، تنظیم خواهد شد.

وی گفت: اگر سازمان انرژی اتمی برنامه را نهایی کند و مطابق برنامه‌های ما باشد امیرعبداللهیان حتما گروسی را می‌بیند و منعی برای این قضیه وجود نداشته و نخواهد داشت.

* سفر وزیر خارجه هند به تهران در دستورکار

خطیب‌زاده همچنین گفت که تاریخ سفر وزیر خارجه هند در دستورکار بوده است و به محض نهایی شدن اعلام می‌کنم.

* قرارداد هیرمند هیچگاه با آمدن و رفتن هیأت حاکمه‌ و دولت‌ها تغییر نمی‌کند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره حق‌آبه هیرمند نیز گفت:‌ این مربوط به سال۱۳۵۱ است و هیچگاه این موارد با آمدن و رفتن هیأت حاکمه و دولت‌ها تغییر نمی‌کند و یک امر قطعی است.

وی افزود: در بسیاری از سال‌ها طرف‌های افغانستانی به تعهدات خودشان به ویژه براساس بند ۳ قرارداد پایبند نبودند. نهاد مسئول و اجرایی پیگیری قرارداد کمیساران عالی آب دو کشور هستند که وزارت نیرو از سوی ایران مسئولیت داشته و همواره پیگیری کرده است. هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به اندازه دولت افغانستان در گذشته و نظام‌های قبل از آن متعهد به این موضوع هستند و مهم این است که اینها اجرایی شود و قطعا در تماس‌های دو طرف این موضوع پیگیری می‌شود.

* نشست گروهک منافقین در واشنگتن 

سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری نشست گروهک منافقین در واشنگتن اظهار داشت: گروهک ورشکسته منافقین به صورت ادواری برای این‌که نمایش زنده بودن داشته باشد در برخی از کشورها و نقاط جلساتی را برگزار می‌کند و تاسف برانگیزتر این است که با پول، برخی مقامات کشورها را تشویق به سخنرانی می‌کند. تقریبا هیچ کسی نه این جلسات را جدی می‌گیرد و نه آدم‌هایی که با بدنام کردن خودشان در این جلسات سخنرانی می‌کنند.

خطیب‌زاده ادامه داد: تاریخ مصرف این گروهک برای اربابانشان و کارفرمایشان تمام شده و گاهی از آنها سوء استفاده‌هایی علیه مردم ایران می‌کنند و شرم آور است که برخی از آنها که در این گروهک همچنان باقی ماندند بر ضد مردم خود اقدام می‌کنند.

وی با بیان این‌که آنها که توبه کرده و برمی‌گردند آغوش ملت به روی آنها باز بوده است، عنوان کرد: هر عضوی از این گروهک ورشکسته که زودتر توبه کرده و به آغوش مردم برگردد زندگی عادی را بسیار زودتر تجربه می‌کند.

* هیچ ملتی برنمی‌تابد که دست ملت دیگری در جیبش باشد

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره اهدای ۲ هزار ماسک توسط سفیر کره جنوبی به یکی از بیمارستان‌ها نیز اظهار داشت: این را فعلا در حد طنز نگه می‌داریم. مردم کره جنوبی در جاهای مختلف نشان دادند با آن‌چه دولت کره در قبال ایران نشان داده شاید به نوعی نارضایتی دارند و این را در موضوعات مختلف احساس می‌‌کنیم.

وی گفت: ما چند موضوع را از هم جدا می‌کنیم. موضوعاتی که مربوط به اقدامات و سیاست‌های دولت کره در قبال پول‌های بلوکه شده ایران در کره است از برخی مسائل دیگر جدا می‌کنیم و تلاش کردیم کمترین تاثیر را بر روابط دوجانبه بگذارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: فکر می‌‌کنم هیچ ملتی برنتابد که دست ملت دیگری در جیبش باشد. پول‌های جمهوری اسلامی ایران باید برگردد و این‌ها پول‌های قطعی جمهوری اسلامی ایران است. تلاش‌هایی صورت گرفته، ولی به اندازه کافی نبوده است.

خطیب‌زاده ادامه داد: با هر دو طرف در ارتباط بودیم هم بانک مرکزی ایران و هم طرف کره‌ای، یک اراده‌ای وجود دارد ولی محقق نشده است و باید سعی کنیم محقق شود.

 

 

* سالیوان می‌داند left به چه معناست

وی درباره اظهارات جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در خصوص خروج از برجام و موضع ایران نیز گفت: سالیوان در دوره اوباما یکی از مذاکره کنندگان بوده است و برخی صحبت‌های آن ما را درباره نیات دولت فعلی آمریکا به تردید می‌اندازد. اگر اینها را از مقامات دولت ترامپ می‌شنیدیم می‌گفتیم نمی‌دانند و به آنها اشتباه گزارش شده و نیت به هم زدن موضوع را دارند، ولی وقتی این جملات را از اینها می‌شنویم می‌گوییم اینها نشان می‌دهد آنها در بیان هم صداقت ندارند و نیات درستی ندارند. حتما انگلیسی سالیوان خوب است و می‌داند که left به چه معناست و آنکه از برجام لفت داد آمریکا بود. ایران و ۱+۴ عضو برجام هستند به آمریکا توصیه می‌کنیم که بر مسیر بازگشتش به برجام تمرکز و توجه کند.

* آمریکا در وین گفت‌وگوها را به پیچیدگی‌هایی رساند و باعث شد به بن بست برسد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات متناقض آمریکا در خصوص برجام و مذاکرات و تحریم‌های جدید آمریکا نیز بیان کرد: اگر فقط یک دلیل برای این‌که چرا گفت‌وگوهای وین به نتیجه نرسید، برای اهالی رسانه قابل بیان باشد همین اظهارات متناقض این روزهای مقامات آمریکا و اظهارات سالیوان و بلینکن و همین اقدامات دوگانه‌ای است که انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند از یک طرف میراث ترامپ را حفظ کرده و از سوی دیگر سیاست شکست خورده فشار حداکثری را اعمال کنند و از سوی دیگر صحبت از برداشتن تحریم‌ها می‌کنند. اینها نشان می‌دهد ما با چه شرایطی روبرو هستیم.

وی گفت:‌ دولت آمریکا در وین به طور مشخص گفت‌وگوها را به پیچیدگی‌هایی رساند که این پیچید‌گی‌ها باعث شد به بن بست برسد. رفع تحریم‌های فراسرزمینی و غیرقانونی اعمال شده از سوی آمریکا ضمن این‌که دارای جزییات است، ولی این همه پیچیدگی‌ و این همه موخره و مقدمه و ضمیمه و ... لازم نداشت. آوردن لیست قرمز، سبز و... وکارهای نمایشی دیگر. منطق روشن است، باید از پیچیدگی کم کرد، باید تحریم‌ها به صورت موثر رفع شوند و ضمانت برای اجرای موثر برجام وجود داشته باشد و منافع اقتصادی جمهوری اسلامی ایران باید به صورت جدی احیا شود.

* پروسه تعیین نماینده جدید ایران در آژانس در دست پیگیری

وی درباره تعیین نماینده جدید ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و به جای کاظم غریب آبادی نیز گفت: فعلا کارهای نمایندگی دائم ایران در آژانس توسط کاردار ما آقای غائبی انجام می‌شود و پروسه معرفی ریاست نمایندگی وین در دست پیگیری است. احتمالا طی این هفته که تاریخ گفت‌وگوها را با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام نهایی کنیم و به طرف‌های مقابل اعلام شود، تلاش خواهد شد این پروسه هم به نتیجه برسد.

* پیگیر اتباع گرفتار در مرز بلاروس هستیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت اتباع ایرانی گرفتار در مرزهای بلاروس هشداری را به هموطنان ایرانی داد و اظهار داشت: برخی در دام‌ گروه‌های شیادی می‌افتند و به صورت غیرقانونی با وعده‌های فریبکارانه و هزینه‌های سرسام آور از طرق مختلف توسط این باندها با وعده از ایران خارج می‌شوند ولی بالای ۹۰ درصد آنها هیچ وقت به مقصد نمی‌رسند.

به گزارش فارس، وی افزود: توصیه می‌کنم مردم ایران و هموطنان  از مسیرهای قانونی برای سفر اقدام کنند و در دام این گروه‌ها که هیچ وقت سرنوشت افرادی که با آنها همراه می‌شوند، روشن نمی‌شود اجتناب کنند. از زمانی متوجه شدیم برخی هموطنان در مرز بلاروس و لیتوانی گرفتار شده‌اند تمام تلاش را کردیم و حتی یافتن موقعیت جغرافیایی آنها در مناطق سرد و صعب العبور خیلی سخت بود. برخی به مینسک آورده شدند برخی به تهران بازگشتند. در جلسه‌ای که در مینسک بودند سه نفر توانسته بودند خود را از منطقه خارج کنند و در اولین نقطه آنها را تحویل گرفته و عازم ایران شدند. ولی بسیاری از این اتباع را نمی‌دانیم کجا هستند و موضوع این ۱۳ نفر نیستند. برخی گفتند وارد لیتوانی شدند و اینها دارای پیچیدگی‌هایی است و آن منطقه صعب العبور است.

 

 

وی گفت:‌ البته به دولت بلاروس گفتیم با توجه به روابط خوب دو کشور انتظار داریم حداکثر کمک شود و گزارش‌هایی از برخوردهای بسیار بد با برخی از این اتباع را داشتیم که در ملاقات‌هایمان در مینسک گفتیم و طرف بلاروس گزارش‌ها را به صورت دریافت کرده و پیگیری می‌‌کند. اطمینان می‌دهم تا لحظه آخر این موضوع پیگیری می‌کنیم.

خطیب‌زاده بیان کرد: این پروسه‌ای نیست که یک روزه تمام شود و امیدواریم توجه و آگاهی در مردم ما بیشتر شود که از این مسیرها برای تردد استفاده نکنند.

* در مورد یک میلیمتر از خاک‌مان کوتاه نیامدیم

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره جزایر سه گانه ایرانی نیز تصریح کرد: جزایر ایرانی در خلیج همیشه فارس همواره ایرانی بوده، هستند و خواهند بود. اگر به نقشه‌های منطقه نه برای یکصد سال و پانصد سال پیش توجه کنیم حتی به نقشه‌های ۷۰ تا ۸۰ سال پیش هم نگاه کنند برخی کشورهایی که اینجا هستند خودشان را در نقشه نمی‌بینند.

وی گفت: ضمن این‌که همسایه بسیار صبور و مهربانی هستیم و حسن همسایگی را در حرف و عمل نشان دادیم، نشان دادیم که در مورد یک میلیمتر از خاک‌مان هیچگاه کوتاه نیامدیم و خون‌های مقدسی که در هشت سال دفاع مقدس بر روی این خاک ریخته شد برای این بود که نشان دهد که ما از یک وجب خاکمان هم نمی‌گذریم.

 

 

* اجلاس سفرای ایران در کشورهای همسایه دو هفته آینده در تهران

وی در پاسخ به سؤالی درباره این‌که دیپلماسی مرزی در وزارت خارجه وجود دارد؟ اظهار داشت: ما ۹۰۰ کیلومتر مرز با افغانستان داریم و چندین استان ما با افغانستان هم مرز هستند و مقامات استانی ما رفت و آمد دارند و یکی از موضوعات جدی همین دیپلماسی با همسایگان است. طی دو هفته آینده اجلاس سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه را در تهران خواهیم داشت و بیشتر درباره سیاست همسایگی صحبت خواهیم کرد.

*  تمامی تحریم‌هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام وضع شده، مرتبط با برجام است و باید مرتفع شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره بازگشت آمریکا به برجام بیان کرد: ما تناقض در رفتار و گفتار خودمان نداشتیم و همواره به عنوان دولت مسئول استدلالات خودمان را گفتیم و برای ما هیچ اهمیتی ندارد آمریکا به چه سمتی در سیاست داخلی و در سیاست اعمالی نسبت به ایران حرکت کند تا مادامی که رفع تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی و غیرقانونی آمریکا به عنوان هدف گفت‌وگوها در وین محقق شود.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: تمامی تحریم‌هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام وضع شده، مرتبط با برجام است و منافع ایران را خدشه دار کرده و باید مرتفع شود.

* توافقنامه همکاری جامع بین ایران و روسیه

وی درباره توافقنامه همکاری جامع بین ایران و روسیه نیز اظهار داشت: در سفرهای دو طرف و گفت‌وگوی اخیر امیرعبداللهیان با لاوروف گفتگو شد که هر چه زودتر سند جامع راهبردی نهایی شود و این سند الان نزد ماست و در حال تدوین بخش‌های مختلف آن هستیم و به محض اینکه مجوز مذاکره را دریافت کنیم گفت‌وگوها را با دولت روسیه آغاز خواهیم کرد.

*  ایران به اندازه کافی به توانمندی‌های نظامی و امنیتی خودش اعتماد دارد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: آمریکا بهتر می‌داند که تنها گزینه‌اش عمل به قانون و احترام به حقوق ملت‌هاست. جمهوری اسلامی ایران از ابعاد نظامی و امنیتی به اندازه کافی به توانمندی‌های خودش اعتماد دارد و طرف‌های دیگر هم توانمندی ایران را می‌دانند و فکر می‌کنم به جای گفته‌های نخ نما شده بهتر است این صراحت را پیدا کنند که از ادبیات و منطق جنگ طلبانه و تندروانه‌ای که قبلا در واشنگتن می‌دیدیم و می‌شنیدیم فاصله بگیرد و دولت بایدن نشان دهد منطق دنیای جدید را بیشتر متوجه شده است.

 

 

* تا اطمینان نیابیم که تمام تحریم‌های آمریکا به صورت موثر و یک جا برداشته نشود، هیچ اقدام جبرانی را متوقف نمی‌کنیم/ هیچ‌کس درباره اصل برجام مذاکره نمی‌کند

وی در پاسخ به سؤال دیگری اعلام کرد: ایران و اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام در بروکسل به تاریخ برگزاری اولین دور جدید گفت‌وگوها در وین نزدیک شدند و در همین خصوص نوامبر اعلام شد و دو طرف توافق کردند و در هفته جاری بعد از مشورت با تمام طرف‌های ۱+۴ به شمول چین و روسیه، تاریخ قطعی که مناسب همه باشد و نه فقط مناسب ایران، اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: برجام یک بار مذاکره و امضا و مهر و موم و در صندوقچه گذاشته شد. آنچه امروز درباره آن گفت‌وگو می‌کنیم درباره اصل برجام نیست. هیچ کس درباره اصل برجام مذاکره نمی‌کند. آ‌ن‌چه مذاکره می‌کنیم درباره چگونگی بازگشت موثر آمریکا و رفع تحریم‌ها و غیرقابل بازگشت است.

خطیب‌زاده تصریح کرد: تا اطمینان نیابیم که تمامی تحریم‌های آمریکا به صورت موثر و یک جا برداشته نشود، هیچ اقدام جبرانی خودمان را متوقف نمی‌کنیم.

* فعلا مذاکرات در سطح معاونان سیاسی است/گفت وگو برای گفت‌وگو سیاست ایران نیست

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره پیوستن وزرای خارجه به نشست در وین اظهار داشت: الان در سطح وزرای خارجه موضوعی مطرح نیست و فعلا در سطح معاونان سیاسی است چون موضوعات مختلفی باید بحث شود. وقتی این گفت‌وگوها شروع شود که طی دو سه هفته آینده خواهد بود، قرار است با انرژی ویژه‌ای کار پیگیری شود.

وی ادامه داد: همانطور که دولت بارها اعلام کرده است، گفت وگو برای گفت‌وگو سیاست ایران نیست و مقدماتی که انجام شده برای این است که از بن بست وین خارج شویم و اگر آمریکا همچنان بخواهد بن بست را ادامه دهد، مسیر سختی در مقابل آمریکا برای بازگشت به برجام خواهد بود.

 

 

* بدترین نگاه به حقوق بشر نگاه سیاسی و ابزاری است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره موضع دوگانه غرب در قبال حقوق بشر اظهار داشت: بدترین نگاه به حقوق بشر نگاه سیاسی و ابزاری است. آنهایی که فکر می‌کنند حقوق بشر یکی از ابزارها در جعبه ابزارشان است که به دیگر کشورها فشار بیاورند بزرگ‌ترین خائنان به حقوق بشر هستند. متنی که از سر تا پای آن اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا و بدیهی‌ترین حقوق ملت ایران توسط آمریکا اشاره نکند از اساس بی اعتبار است و هم غرض ورزانه است و در مجموعه سپهری کسانی که بر حقوق بشر تمرکز دارند، غیرقابل پیگیری است. 

* تا بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض فاصله داریم 

به گزارش فارس، خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری درباره بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان و اینکه آیا احتمال می‌دهید مذاکرات در جریان بین دو کشور به تسهیل روابط تجاری کمک می‌کند؟ نیز بیان کرد: تا بازگشایی سفارتخانه‌ها فاصله داریم و الان زود است در خصوص این موضوع صحبت کنیم. آن‌چه هست گفت‌وگوهای ما در بغداد، شروع یک فرآیند بوده که انتهای این فرآیند می‌تواند به آنجا بینجامد.

وی بیان کرد: اینها همه مشروط و منوط به تعهد جدی ریاض برای اقدام موثر است.

* تاریخ مذاکرات وین در این هفته نهایی می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه درباره انتظار ایران از نقش چین در مذاکرات هسته‌ای هم اظهار داشت: گفت‌وگوهای ما در وین قبل از نوامبر نهایی می‌شود. ما و پکن رایزنی‌های خیلی نزدیکی با هم داریم و این‌که در بروکسل تاریخ قطعی و نهایی نشد، چون ایران می‌خواست با همه طرف‌ها و از جمله پکن رایزنی کند و تاریخ ان‌شاءالله در این هفته نهایی می‌شود.

* نمایش بی رنگ و بو

خطیب‌زاده درباره پرواز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، عربستان مصر و آمریکا در منطقه گفت که با دقت و با جزییات دقت رصد می‌کردیم. یک نمایش بی رنگ و بو بود و بیش از این هم ارزش پرداختن ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره برنامه وزارت خارجه برای کمک به سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد هم بیان کرد: مثل همه بخش‌های دیگر اقتصادی ما نیازسنجی می‌کنیم و از طرف دیگر کارهایی که می‌توانند به صورت بهینه انجام دهند ارائه می‌کنیم. البته ما نمی‌توانیم به جای نهادهای اقتصادی کار آنها را انجام دهیم. 

وی در ابتدا ۱۳ آبان را گرامی داشت و گفت: خاطرات این روز تا ابد در ذهن و روح ملت مقاوم و قهرمان ایران همواره باقی است و چراغی برای امروز و آینده این ملت مستقل و قهرمان پرور است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول