اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

وزیر راه و شهرسازی پشت فرمان لکوموتیو مسکن/مقدمات وعده مسکنی رئیس جمهور مهیا می‌شود

دستور وزیر راه و شهرسازی برای تامین زمین ساخت 4 میلیون مسکن در شرایطی رقم می‌خورد که متولیان این مسئله در دولت قبل مدعی تامین زمین برای ساخت 5 میلیون مسکن بودند.

وزیر راه و شهرسازی پشت فرمان لکوموتیو مسکن/مقدمات وعده مسکنی رئیس جمهور مهیا می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تلاش وزارت راه و شهرسازی برای تحقق بزرگترین وعده مسکنی رئیس جمهور یعنی ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال این روزها بیشتر از هر زمان دیگری شده است.

برگزاری جلسات پیاپی و نشر اتفاقات پیرامون این جلسات در فضای رسانه کشور موید این امر است که رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی کفش آهنین به پا کرده و در صدد است، یکی دیگر از بزرگترین پروژه‌های عمرانی اجرا شده پس از انقلاب اسلامی را کلید بزند.

* آیا وعده دولت قبل برای تامین زمین 5 میلیون مسکن تامین شده بود؟

در همین راستا گام ابتدایی برداشته توسط وزارت راه و شهرسازی به منظور ساخت مسکن مسئله تامین زمین است. پیش از این و بر اساس مصاحبه‌های متولیان مسکن در دولت گذشته که همچنان در این دولت نیز بر سر کار هستند، گمان می‌رفت، هیچ مشکلی در جهت تامین زمین برای ساخت 4 میلیون مسکن وجود ندارد.

در این مورد، محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگویی با خبرنگار اقتصادی فارس که در مقطع زمانی اول فروردین سال 1400 انجام شده و به دنبال آن در 10 فروردین سال 1400 نیز بار دیگر تکرار شد، ضمن پاسخ به این سوال که آیا وزرات راه و شهرسازی امکان تامین زمین و همچنین معرفی افراد واجد شرایط برای استفاده از 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به منظور ساخت مسکن را دارد یا خیر؟ گفت: «به طور کلی باید گفت، این آمادگی در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد و برنامه ریزی برای تامین زمین 5 میلیون واحد مسکونی در سطح کشور انجام شده است و از نظر آمادگی و اقدام مشکلی برای ساخت 1.2 میلیون واحد مسکونی در سال 1400 وجود ندارد.»

بر اساس این اظهارات محمود زاده که در آن بازه زمانی به عنوان معاون مسکن و ساختمان محمد اسلامی در دولت قبل فعالیت می‌کرد، این وزارت‌خانه نباید هیچ مشکلی در تامین زمین وعده مسکنی رئیس جمهور در 4 سال آتی وجود داشته باشد.

*دستور رستم قاسمی برای تامین قطعی زمین 4 میلیون واحد مسکونی

با این وجود، بررسی میدانی انجام شده پیرامون فعالیت وزارت راه و شهرسازی در روزهای اخیر بیانگر آن است که بار دیگر فراخوان به دستگاه‌های دولتی خصوصا اداره کل وزارت راه و شهرسازی در استان‌های مختلف صادر شده تا بار دیگر شرایط برای تامین زمین ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در همه شهرهای کشور انجام شود.

بر همین اساس، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی پس از اطلاع از این مسئله که ادعاهای انجام شده پیرامون تامین زمین تا پیش از این واقعیت اجرایی نداشته است، دستور به تشکیل جلسات برای حل این مسئله در وزارت راه و شهرسازی داده است.

احمد اصغری مهرآبادی معاون وزیر راه و شهرسازی پس از این دستور، به منظور بررسی راهکارهای لازم جهت تامین زمین مورد نیاز ساخت 1 میلیون واحد مسکونی در شهرهایی که با کمبود زمین مواجه هستند، از مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان‌های کشور خواست، ضمن ارائه اطلاعات دقیق زمین به تفکیک هر شهر و پروژه به ترتیب در سلسله جلساتی به مدت 8 روز حاضر شوند.

این جلسات که صبح امروز دوشنبه مورخ 10 آبان سال 1400 با حضور مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان البرز کلید خورده است تا 18 آبان سال 1400 با حضور مدیران تمامی استان‌های کشور پیگیری خواهد شد.

با توجه به اینکه تامین زمین طرح ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال در قالب طرح نهضت ملی مسکن یکی از مهمترین ارکان تحقق این مسئله تلقی می‌شود، بنابراین برگزاری این جلسات با دستور مستقیم وزیر راه و شهرسازی می‌تواند، گام بلندی در جهت تحقق این وعده رئیس جمهور تلقی شود.

این اقدام وزیر راه و شهرسازی در فراخوان تامین زمین در شرایطی رقم می‌خورد که پیش از این زمین لازم برای ساخت مسکن در 800 شهر کشور تامین شده و قرار است، شرایط لازم برای تامین مهمترین نهاده ساخت مسکن، در سایر شهرهای کشور را مهیا کند.

*تامین زمین یکی از مهمترین ارکان تحقق وعده مسکنی رئیس جمهور

به گزارش فارس، راحت شدن خیال مردم از تامین زمین وعده مسکنی رئیس جمهور از آن جهت حائر اهمیت دارد که در سطح کشور به طور میانگین بیشتر از 60 درصد هزینه یک واحد مسکونی به تامین زمین اختصاص دارد.

به عبارت دیگر اگر وزارت راه و شهرسازی بتواند زمین لازم برای ساخت 4 میلیون مسکن را در قالب طرح‌های متنوع نظیر اجاره 99 ساله به مردم با هزینه تقریبا صفر واگذار کند، بار بزرگی را از دوش مردم حذف کرده و با توجه به اینکه مصرف‎ کننده نهایی به طور مستقیم پس از ساخت مسکن در این واحدها ساکن می‌شود، لذا تنها پرداخت هزینه ساخت مسکن آن هم در قالب تسهیلات بلند مدت 20 ساله و آورده اولیه متقاضیان منجر به صاحب‌خانه شدن آن‌ها خواهد شد.

در پایان باید گفت، اقدامات وزیر راه و شهرسازی در مدت گذشته بیانگر این مسئله است که بر خلاف وزرای پیشین راه و شهرسازی، وی معطل فعالیت معاونان خود در حوزه ساخت مسکن نمانده است و ضمن تلاشی مضاعف بر خلاف شایعات مطرح شده، خود پشت فرمان لوکوموتیو مسکن برای ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال نشسته است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول