اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

تابلوی «شب‌های دزفول» ایران درودی چگونه خلق شد

عضو پیوسته فرهنگستان هنر درباره زنده‌یاد «ایران درودی»‌ گفت: او در زمان جنگ تحمیلی، کنار مردم سرزمینش ایستاد و پس از بمباران شهر دزفول توسط رژیم بعث عراق، تابلویی به نام «شب‌های دزفول» نقاشی کرد. به همین خاطر باید از نام ایشان با افتخار یاد کنیم.

تابلوی «شب‌های دزفول» ایران درودی چگونه خلق شد

به گزارش خبرگزاری فارس، حبیب‌الله صادقی، رئیس گروه تخصصی هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر، با عرض تسلیت به مردم هنردوست ایران، «ایران دَرّودی» را از هنرمندان بزرگ و سرمایه‌های فرهنگی کشور دانست و درگذشت ایشان را ضایعه‌ای جبران‌نشدنی برای جامعه هنرهای تجسمی کشور بیان کرد.

عضو پیوسته فرهنگستان هنر، ایرانِ دَرّودی را در ردیف هنرمندان بزرگ و تأثیرگذار ایران‌زمین، همچون سلطان‌ محمد نگارگر، کمال‌الدین بهزاد، جواد حمیدی، علی‌اکبر صنعتی‌زاده، پرویز کلانتری و دیگر هنرمندان نام‌آور، دانست و او را از سفیران فرهنگ و هنر ایران در جهان نام برد و گفت: در آثار این هنرمند بزرگ، جریان هنر اجتماعی تداوم داشت و عشق به میهن در آثار او موج می‌زد؛ آن‌چنان‌که نام یکی از تابلوهایش را نیز «خلیج همیشه فارس» گذاشته بود.

وی افزود: خانم درودی در زمان جنگ تحمیلی هم کنار مردم سرزمینش ایستاد و پس از بمباران شهر دزفول توسط رژیم بعث عراق، تابلویی به نام «شب‌های دزفول» نقاشی کرد. به همین خاطر باید از نام ایشان با افتخار یاد کنیم.

 


در خرابات‌ مغان نور خدا می‌بینم - ابعاد: ۱۰۰*۸۱ سانتی‌متر- سال خلق: ۱۹۸۳

 

صادقی به تلاش‌های مُجدّانه و مستمر و ارزشمند این هنرمند فرهیخته برای ساخت موزه و نمایشگاه دائمی آثارش اشاره کرد و گفت: در مراحل نهایی ساخت موزه ایران دَرّودی در محله یوسف‌آباد، متأسفانه، این عزیز رخ در نقاب خاک کشید. امیدوارم شهردار محترم تهران دستوری برای تسریع در تکمیل این موزه صادر کند تا قبل از چهلم ایشان، شاهد افتتاح آن باشیم. در حقیقت، این موزه سندی اعتباری برای فرهنگ و هنر کشور محسوب خواهد شد.

در پایان این گفت‌وگوی کوتاه، حبیب‌الله صادقی هنرمندان کشور را به خلق آثار هنری در رثای این بانوی گران‌قدر ایرانی فراخواند و ساخت سمفونی بزرگ موسیقی از آثار بانو ایران دَرّودی را به هنرمندان تراز اول موسیقی کشور پیشنهاد داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول