اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

پیشنهاد قرقیزستان برای ایجاد صندوق ویژه مقابله با تغییرات اقلیمی

رئیس جمهور قرقیزستان با حضور در اجلاس سران جهان در «گلاسکو» بر ایجاد ساختار منسجم برای کمک مالی به کشورها برای مقابله با تغییرات آب و هوایی تأکید کرد.

پیشنهاد قرقیزستان برای ایجاد صندوق ویژه مقابله با تغییرات اقلیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در اجلاس سران جهان در بیست و ششمین کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی سخنرانی کرد.

وی پیشنهاد کرد در نشست «گلاسکو» بودجه هدفمند و جداگانه برای ایجاد یک صندوق ویژه در سازمان ملل برای کشورهای کوهستانی نیازمند و در حال توسعه از جمله قرقیزستان فراهم شود.

جباراف خاطرنشان کرد قرقیزستان از توافقنامه آب و هوای پاریس حمایت می‌کند و قصد دارد وضعیت را در داخل بهبود بخشد، اما برای اجرای پروژه‌ها به سرمایه گذاری‌های مالی بزرگ نیاز است.

 وی به برنامه‌های کشورش برای مقابله با مشکل تغییرات آب و هوایی اشاره کرد و گفت: قرقیزستان به روح و اهداف توافق پاریس متعهد است و قصد دارد تا سال 2030 انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا 44 درصد کاهش دهد. اکنون سهم قرقیزستان در ساختار انتشار جهانی اندک، حدود 0.03 درصد است که مربوط به زندگی روزمره مردم است.

رئیس جمهور افزود: مقامات هزینه اجرای اقدامات میان مدت فوری برای کاهش تغییرات آب و هوایی را حدود 7 میلیارد دلار برآورد کرده‌اند.

وی تاکید کرد تا سال 2050 قرقیزستان با کربن زدایی به پلت فرم توسعه سبز دست یابد. نیروی محرکه این سیاست، منابع انرژی تجدیدپذیر در درجه اول انرژی آبی خواهد بود. مقامات در نظر دارند نیروگاه‌های برق آبی کوچک و متوسط ​​برای تبدیل کامل بخش صنعت و بخش مسکن و خدمات عمومی به برق به جای زغال سنگ و نفت کوره بسازند؛ البته ساخت نیروگاه‌های برق آبی در کشور آغاز شده است.

رئیس جمهور در سخنانش از سرمایه گذاران کشورهای توسعه یافته برای همکاری در مجموعه نیروگاه‌های آبی، از جمله بر اساس اصول مشارکت عمومی و خصوصی دعوت کرد.

وی گفت: بدون فناوری‌های پیشرفته، نوآوری‌ها و دانش، دستیابی همزمان به رشد اقتصادی «سبز» و کربن زدایی در چارچوب زمانی برنامه‌ریزی‌شده برای قرقیزستان آسان نخواهد بود. برای قرقیزستان بسیار مهم است که یخچال‌های طبیعی، منابع آبی و کوه‌هایی با قدمت چند صد ساله خود را نه تنها در برابر تغییرات آب و هوایی، بلکه از فعالیت‌های اقتصادی ناعادلانه نیز حفظ کند و ما باید به طور مشترک با این مخالفت کنیم.

جباراف افزود: برنامه‌ها و پروژه‌های مناسب‌سازی در بخش‌های آسیب‌پذیر کشور اجرا می‌شود که با توجه به اینکه ۹۴ درصد از خاک کشور را کوهستان‌ها تشکیل می‌دهند، حجم اقداماتی که باید انجام شود بسیار زیاد است. اجرای آن نزدیک به 3 میلیارد دلار برآورد شده است.

وی ادامه داد: از آنجایی که یخچال‌های طبیعی ما در حال ذوب شدن هستند و رودخانه‌ها و اکوسیستم‌های کوهستانی در معرض خطر انقراض هستند، ما نمی‌توانیم به تنهایی عمل کنیم و به کمک جامعه بین المللی نیاز داریم.

شایان ذکر است که رئیس جمهور قرقیزستان در حاشیه اجلاس با «ماساتسوگو آسکاوا» رئیس بانک توسعه آسیایی و با «محمد بن سلیمان الجاسر» رئیس بانک توسعه اسلامی جداگانه دیدار کرد و درمورد همکاری‌های دو جانبه اجتماعی و اقتصادی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

جباراف در دیدار با رئیس بانک توسعه آسیایی با اشاره به اینکه  تعامل قرقیزستان با بانک توسعه آسیایی در اولویت سیاست‌های اقتصادی خارجی است، گفت: ما از کمک‌های ارائه شده توسط بانک توسعه آسیایی در توسعه اجتماعی-اقتصادی، ثبات کلان اقتصادی و مبارزه با همه گیری ویروس کرونا بسیار قدردانی می‌کنیم و از گسترش بیشتر همکاری‌های برنامه‌ای و پروژه‌ای در چارچوب برنامه بانک توسعه آسیایی برای سال‌های 2021-2024 حمایت می‌کنیم.

به عنوان یک هدف برای پنج سال آینده، رئیس جمهور پیشنهاد کرد که سبد مالی آب و هوا به 150 میلیون دلار افزایش یابد.

آسکاوا از آمادگی این سازمان برای تقویت همکاری با قرقیزستان خبر داد و خاطرنشان کرد که موضوع افزایش سبد اقلیم پس از این جلسه با هیئت مدیره بانک توسعه آسیایی بررسی خواهد شد.

در پایان بین قرقیزستان و بانک توسعه آسیای برنامه 5 ساله برای توسعه قرقیزستان تا سال 2026 به امضا رسید که در آن توجه ویژه به توسعه مناطق کوهستانی این کشور می‌شود.

همچنین رئیس جمهور قرقیزستان در حاشیه اجلاس با «محمد بن سلیمان الجاسر» رئیس بانک توسعه اسلامی (IDB) ملاقات و گفت و گو کرد.

در این دیدار همکاری و مشارکت در زمینه تغییرات آب و هوایی مورد بحث قرار گرفت.

جباراف برای حمایت از گسترش همکاری با بانک مذکور در زمینه کشاورزی و جنگلداری، منابع آب و انرژی در مقیاس کوچک، پروژه‌های نوسازی زیرساخت‌های انرژی به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ابراز آمادگی کرد.

وی با اشاره به اینکه به منظور دستیابی به کربن زدایی در قرقیزستان، ساخت نیروگاه‌های برق آبی از جمله نیروگاه‌های کوچک آغاز شده است، برای همکاری در این راستا ابراز علاقه کرد.

رئیس بانک توسعه اسلامی به نوبه خود به سطح بالای همکاری بین دو طرف اشاره و آمادگی خود را برای گسترش بیش از پیش زمینه‌های همکاری‌های دوجانبه و همچنین تقویت و تعمیق روابط دوجانبه اعلام کرد و افزود: بانک توسعه اسلامی کارشناسان خود را برای دیدار با کابینه وزیران قرقیزستان به منظور گفت و گو در مورد پروژه‌های مشترک اعزام خواهد کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول