اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

«صدسال نگارگری ایران» فراخوان داد/ «نشانه‌های مقدس» و «مونس جان» دیدنی می‌شوند

فرهنگستان هنر فراخوان همایش ملی «صدسال نگارگری معاصر ایران» را منتشر کرد. همچنین نمایشگاه‌های «نشانه‌های مقدس» و «مونس جان» در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، همایش ملی «صدسال نگارگری معاصر ایران» به همت معاونت پژوهشی و ‌هنری این فرهنگستان و با هدف وضعیت‌شناسی و حفظ و تحلیل آثار نگارگری در یک‌صد سال اخیر و به‌منظور بیان دستاوردها و عملکردهای گوناگون نگارگران ایرانی، رصد و تدوین جریانات نگارگری معاصر، تهیه منبع و میراثی منسجم و منظم برای هنرمندان امروز و فردا، برگزار می‌شود.

هنرمندان، اندیشمندان و صاحب‌نظران اهل قلم می‌توانند یافته‌های پژوهشی خود را حول محورهای مطالعاتی همچون «موضوع و تعریف نگارگری ایرانی در دوره معاصر»، «سیر تحول و تطور در نگارگری معاصر ایران»، «مطالعات تطبیقی در نگارگری معاصر»، «آموزش، پژوهش و نقد در حوزه نگارگری معاصر ایران»، «تأثیر تحولات اجتماعی در روند نگارگری معاصر ایران» و «نگارگری معاصر ایران در نسبت با دیگر هنرها» به دبیرخانه علمی این همایش ارسال کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند چکیده ‌مقالات خود را، حداکثر تا نیمه اول آذر ۱۴۰۰، به رایانامه همایش، به نشانی negargari@honar.ac.ir، و یا به‌صورت پستی به دبیرخانه همایش، به نشانی تهران، خیابان ولیعصر، پایین‌تر از خیابان طالقانی، شماره ۱۵۵۲، فرهنگستان هنر، شناسه پستی ۱۴۱۶۹۵۳۶۱۳، ارسال کنند.

همایش «صدسال نگارگری معاصر ایران» که دبیری علمیِ آن را خشایار قاضی‌زاده، عضو هیئت‌علمی دانشکده هنرِ دانشگاه شاهد، بر عهده دارد، در نیمه اول خرداد ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد. مخاطبان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های ۵-۶۶۹۵۴۲۰۰ (داخلی ۱۱۸۹) تماس بگیرند.

 

 

* برپایی نمایشگاه «مونس جان»

فرهنگسراى نیاوران به زودى میزبان نمایشگاه انفرادى آثار نقاشیخط مهشید صابرى پور به نام «مونس جان» خواهد بود. نمایشگاه آثار نقاشیخط مهشید صابری‎‌پور ۱۴ آبان ماه در گالری شماره ۲ به همت فرهنگسرای نیاوران برپا خواهد شد. این نمایشگاه با ۳۰ اثر نقاشیخط از این هنرمند، در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

صابری‌پور متولد بهار ١٣٦٨ تهران، داراى مدرک کارشناسى حقوق و دو دهه از عمر خود را در جهت کسب مهارت‎هاى متعددى در حوزه هنر گذرانده‎ است که شامل طراحى با سیاه قلم، هایپررئال، نقاشى با آبرنگ، اکرلیک، رنگ روغن، طراحى طلا و تایپوگرافى و همکارى با معماران داخلى است.

 در زمینه زیبایى شناسى و کمپوزسیون و هنرهاى تجسمى زیر نظر استاد على فرامرزى کسب مهارت کرده و با پى بردن به علاقه راسخ خود به نقاشیخط در این حوزه گام نهاده و در این زمینه از تجارب اساتید برجسته‎اى چون استاد اسماعیل رشوند و استاد غلامحسین الطافى بهره‎مند گردیده است.

نمایشگاه مونس جان دنیای پر هیاهوی ذهن مهشید صابری‌‎‌پور است که گاهی آرام است و طناز و گاهی پر از ابهام... مونس جان نگاه نقاش است به دنیای حروف، کلمات و  رنگها، دنیایی که در نهایت  او را به آرامش می‌رساند و این همان چیزیست که برایش تلاش میکند.

وى بر مبناى انتخاب سبک اینچنین می‌گوید: نزدیک به ۶ دهه از آغاز جنبش نقاشیخط می‌گذرد و همچنان این هنر در حال رشد و شکوفایی خود است.از آنجا که در کشور ما هنر خوشنویسی سابقه تاریخی طولانی و محکمی دارد، در هر زمان میتواند نماد اصالت فرهنگی و هنری ما باشد.

سیاه‌مشق‌های دوره صفویه، تلفیق خطوط ایرانی به خصوص خط ثلث و رنگ‌های اصیل ایرانی همچون لاجوردی و فیروزه ای در کتیبه‌ها و مساجد و حتی کمی عقب‌تر از این دوران، خطوط و نقوش بکار رفته روی سفال‌های نیشابور و ری، چنان زیبا و ماهرانه تلفیق شده‌اند که به خوبی ریشه دار بودن هنر نقاشیخط را به ما گوشزد میکنند. امروزه ما با حفظ جنبه زیبایی شناختی و تلفیق سبک‎ها و هنر‎ها و مواد مختلف در تلاشیم تا آثاری خلق کنیم که در خور سپاس از گذشتگان و تحسین آیندگان باشد. وى امیدوار است در این نمایشگاه بتواند پیوندی میان نگاه شما عزیزان و احساس خود ایجاد کند که اگر این امر تحقق یابد، او به خواسته خود رسیده است.

نمایشگاه نقاشیخط از ۱۴ تا ۲۲ آبان در گالری شماره ۲ فرهنگسرای نیاوران برپاست. علاقمندان می‎توانند جهت بازدید از این نمایشگاه در روزهای عادی از ساعت ۱۰ تا ۱۸  و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۱۸ به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

 

 

* برپایی نمایشگاه «نشانه‌های مقدس»

فرهنگسراى نیاوران میزبان دومین نمایشگاه نقاشیخط عبدالله مقدسی خواهد بود. نمایشگاه آثار نقاشیخط عبدالله مقدسی ۱۴ آبان ماه در گالری شماره ۱ به همت فرهنگسرای نیاوران برپا خواهد شد.

این نمایشگاه با ۱۵ اثر نقاشیخط از این هنرمند، با عنوان آیه های مقدس و استفاده از کلام الهی؛ خاصه بسم الله است که در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. این آثار به لحاظ فرم و فضا و همچنین ابعاد بزرگ و در واقع کاملا آوانگارد، شخصی و بدور از هرگونه نزدیکی به نمونه های رایج در ایران و جهان ارزیابی شده است.

وی متولد مرداد ۱۳۵۶تهران، دانش آموخته هنرستان صدا و سیما در رشته هنرهای تجسمی و دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد ارتباط تصویری در دانشکده هنر و معماری آزاد اسلامی و دانشگاه ناصرخسرو، هنرجوی خوشنویسی استادعبدالله فرادی، محمّد کیایی و محمّدرامین ضیاء، تا مقطع ممتاز و سپس در محضر اساتیدی همچون استاد محمّد حیدری و صداقت جبّاری به کسب مهارت‎هاى متعددى در حوزه هنر پرداخته‎ است. هنرمند برگزیده همایش خوشنویسی جهان اسلام در بخش گرایشهای نوین در سال۱۳۷۵.

اگر چه وی آثار خود را فاصله گرفته از خوشنویسی و حتی نقاشی خط می داند ولی آثارش را در سبک نقاشی خط تجریدی و یاabstract calligraphy ارزیابی می‎‌کنند. آثار وی در روسیه امارات و چین بر روی دیوار رفته و مقدمات نمایشگاه هایی در اروپا و بعضی کشورهای عربی و البته با تاخیر آن هم به دلیل درگیری جهان با پاندمی کرونا، در حال فراهم آمدن است.

 نمایشگاه نقاشیخط از ۱۴ تا ۲۲ آبان در گالری شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران برپاست. علاقمندان می‎توانند جهت بازدید از این نمایشگاه در روزهای عادی از ساعت ۱۰ تا ۱۸  و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۱۸ به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول