اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

عدالتخواهی انقلابی یا اسارت در ژورنالیسم؟/ کوشکی: اسم نیاوردن دلیل شرعی و قانونی دارد

استاد دانشگاه تهران گفت: همه ما باید خودمان را با معیارهای انقلاب اسلامی بسنجیم. در مسئله عدالتخواهی نیز باید بدانیم که آیا ما با روایت انقلاب، امام و رهبری از عدالت پیش می‌رویم یا روایت‌های دیگر.

عدالتخواهی انقلابی یا اسارت در ژورنالیسم؟/ کوشکی: اسم نیاوردن دلیل شرعی و قانونی دارد

محمد صادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص عدالتخواهی گفت: اصلا مهم نیست مردم درباره یک فردی یا مجموعه‌ای چه می‌گویند. مهم این است که ما بدانیم نسبت ما با شاخص‌هایمان چیست. ما انسانِ مسلمانِ شیعه در چارچوب دستگاه ولایت فقیه هستیم.

همه باید خودمان را با روایت انقلاب از عدالت بسنجیم

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: اگر بخواهیم خودمان را بسنجیم به عنوان یک فرد، به عنوان یک خبرگزاری، به عنوان یک دولت، به عنوان یک سازمان، باید با آن شاخص‌ها-انقلاب- بسنجیم. اگر ما نسبت به آن شاخص‌ها نمرات مثبتی آوردیم مهم نیست دنیا در مورد ما بد بگوید یا خوب بگوید. هرکسی باید خودش را با شاخص، سنجه- همان که غربی‌اش می‌شود، اشل انقلاب اسلامی، روایت امام و روایتی که رهبرانقلاب از مفهومی به نام عدالت دارند، به محک بگذارد.

نباید خلاف قانون عمل کنیم حتی قانون غلط

کوشکی در ادامه گفت: اینکه یک دستگاه مانند خبرگزاری یا هر کسی بخواهد قوانین مملکت را زیر پا بگذارد اصلا مورد پذیرش نیست. مثلا بگوید فلان فردی که متهم است و یک دستگاه قضایی اسمش را منتشر نکرده است و اجازه انتشار اسمش را نداده است - فرد یا موسسه یا گروهی - تخلفی کرده‌اند و تخلفشان هم محرز است مادامی که قوه قضائیه اجازه ندهد، شرعا و قانونا اجازه انتشار نداریم. چه به اسم عدالتخواهی و چه به هر عنوان دیگری. این تاکید امام است، تاکید رهبرانقلاب هم است که ما قانون را ولو قانون غلط و ناقص را نباید نقض کنیم. اگر روزی قوه قضائیه لایحه داد و قانون در خصوص نام بردن از متهمین عوض شد آنوقت ماجرا متفاوت است.

وی افزود: عدالتخواهی در چارچوب قانون نباشد حتی قوانین کج و غلط حق زیر پا گذاشتنشان را نداریم. البته باید مطالبه اصلاح قوانین غلط را داشته باشیم ولی مادامی که قانون است حق عبور از قانون را نداریم. 

عدالتخواهی با کدام هدف؟ لیک و فالوئر یا روایت انقلاب از عدالتخواهی

کوشکی در ادامه به آسیب انحراف با اسارت در ژورنالیسم پرداخت و گفت: یک آسیب دیگر نیز برای جریان عدالتخواهی وجود دارد و آن اینکه اگر جریان عدالتخواهی اسیر ژورنالیسم، لایک و فالوئر بشود به بی‌راهه خواهد رفت که برخی دچار این مسئله شده‌اند.

وی افزود: مسئله بعدی این است که عدالتخواهی با کدام هدف و روایت انجام می‌شود؟ آیا عدالتخواهی به روایت سوسیالیستی مد نظرمان است؟ یعنی فقط تقسیم عادلانه اموال؟ خب این روایت سوسیالیستی است و ما انقلاب اسلامی هستیم. انقلاب اسلامی می‌گوید قرار گرفتن هرچیزی و هر شئی در جایگاه خودش. بی‌عدالتی فقط این نیست که داماد یک وزیر مثلا رانت‌خواری کند؛ این هست ولی فقط این نیست. ما هزاران شکل بی‌عدالتی داریم که این‌ها گزنده‌تر و خطرناک‌تر است. من حتما و حتما و حتما به همان دلیلی که علی‌ابن ابی طالب مفسدین اقتصادی را مجازات می‌کرد اعتقاد دارم مفسدین اقتصادی باید به سختی مجازات بشوند، بی آبرو بشوند و البته قانونی مجازات بشوند و بی‌آبرو بشوند. اما من می‌گویم بی‌عدالتی فقط رانت خواری یا فساد اقتصادی فلان وزیر هست؟ قطعا این نیست. ما اشکال فراوانی از بی‌عدالتی داریم. وقتی جایگاهی به کسی داده می‌شود که لایقش نیست این خیلی بی‌عدالتی سنگینی است چرا کسی در این باره حرف نمی‌زند؟ زمین خواری حتما غلط است چه در لواسان چه در بلوچستان؛ واگذاری های اموال دولتی بدون ضابطه باشد حتما غلط است اما واگذاری مناصب حکومتی به افراد نالایق، خیلی زیانش بیشتر است. واگذاری کرسی‌های دانشگاهی به اشخاص مخالف انقلاب اسلامی، این خیلی ضررش بیشتر است. عدالتخواهی یعنی هرجایی که شما تخلفی دیدید و در آن عرصه تخصص داشتید باید مطالبه کنید.

سندی از اشخاص داریم به دستگاه قضایی بدهیم

استاد دانشگاه تهران در خصوص اسناد پنهانی که به دست افراد می‌رسد نیز گفت: یک موقعی بنده اسناد و مدارک کافی در مورد یک تخلف و فسادی در اختیار دارم. در این مواقع باید اسناد را بدهم به دستگاه قضایی، چرا؟ چون می‌خواهم فرد متخلفی بازداشت و مجازات بشود. اما یک موقعی است که اصطلاحا در دستگاه قضایی می‌گویند سوء جریان! یعنی یک اداره یا یک شرکت، یعنی شرکتی راه افتاده که بیت‌المال مرتب در حال تضییع است در آنجا؛ مثلا واگذاری زمین در یک منطقه آزاد، که سالهاست با یک رویه غلط هزاران هکتار زمین را به طور غلط واگذار می‌کنند. اینجا باید مشخص وارد شد، چرا؟ چون اسم فرد نیست بلکه جریان است و منع قانونی ندارد. یعنی افراد مختلفی آمده‌اند و رفته‌اند اما آن روال غلط پابرجاست. یک مصوبه غلطی وجود دارد. هیات مدیره یک مصوبه غلطی داشته که اموال بیت المال ۱۰ سال یا ۲۰ سال بصورت غلط در حال واگذاری است. اینجا باید وارد شد و مشخص گفت نحوه واگذاری زمین در منطقه آزاد الف، ۱۰ سال است که جریان غلط واگذاری بیت المال را تضییع کرده است. اینجا فرد اصلا مقصر نیست و سو جریان است. هرجایی که سو جریان دیدیم مشخص باید وارد بشیم. شما می‌گید که این حرف از کجا آوردی؟ من می‌گم چون خلاف قانون نیست. اما اگر بگویم آقای الف صدتومن تخلف کرده و مجرم است باید بگیرید مجازاتش کنید این درست نیست. این باید برود در دادگاه بررسی شود و حتی تشهیر بشود که خودش یک روال قانونی است مثل همین مفسدان کلان اقتصادی است که حتی به عنوان متهم اسمشان مطرح می‌شود و دادگاهشان هم علنی می‌شود. 

وی افزود: اما مشکل اصلی در مفاسد معمولا سو جریان‌ها است. فرآیند گمرک مفسده خیز است. مهم نیست آقای الف یا آقای ب باشد. بیشترین هزینه را این جریانات فاسد تحمیل می‌کنند. مثلا همین جریان ثبت سفارش با ارز 4 هزار و دویستی فساد دارد. حتی اگر بگوییم فلان وزارت خانه با این سهمیه ارز کالای لوکس وارد کردند و چه کردند اینا رو باید رفت سراغش. یک مورد است که ما منع داریم و آن هم منع قانونی که می‌گوید اگر فردی متهم به فساد است اسم این فرد را نمی‌تواند مطرح کنید. هرکسی هم این کار را بکند تخلف کرده است ولو با نیت خیر. این قانون را شاید من قبول نداشته باشم اما مادامی که عوض نشده است به فتوای امام و رهبر انقلاب تخلف از قوانین جمهوری اسلامی ایران حرام است و موجب ضمان نیز می‌گردد.

 

سرلک: عدالتخواهی مصداقی معمولا برای جذب فالوئر است تا اصلاح (اینجا)

عدالت‌خواهی مصداقی نه! پس کدام عدالت‌خواهی؟(اینجا)

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول