اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

چطور یک مادر سحرخیز باشیم؟

«مادر سحرخیز بودن» کار دشواری نیست کافی است برخی عادت های خود و فرزندتان را در طول شبانه روز به مرور تغییر دهید، اما این تغییر عادت یک مرتبه و یک روزه امکان پذیر نیست، با یک برنامه ریزی درست صورت می گیرد.

چطور یک مادر سحرخیز باشیم؟

گروه خانواده ـ زهره سعیدی: از قدیم گفتند که سحرخیزی باعث کامروایی می شود، کامروایی همان سلامتی ، خوشحالی و بهره وری کاری در داخل و بیرون منزل است. تحقیقات نشان داده سحرخیزی باعث می شود مشکلات را بهتر حل کنید، بهتر بخوابید و شاداب تر باشید. اما خیلی از مادران پس از به دنیا آمدن بچه هایشان  و حتی بعد از سال ها هنوز نمی توانند سحرخیز باشند.

این مادران اغلب گله می کنند که بچه ها یا دیر می خوابند، یا شب ها بدخوابی دارند و یا اینکه از خستگی زیاد خود بچه ها روزها زیاد می خوابند و شب ها دیر به خواب می روند، بنابراین مادران هر کار که می کنند نمی توانند روزها سحرخیز باشند و تا از خواب بیدار شوند، خسته و کسل هستند و بنابراین تا نیمی از روز حال مناسبی ندارند، حتی ارتباط خوبی هم با فرزندشان نمی توانند به همین دلیل برقرار کنند.

یکی از معایب دیر بیدار شدن روزها این است که مادران اغلب در کارهای روزانه شان به عجله می افتند و برای انجام دادن کارهای بچه از شیر دادن تا تعویض لباس ها، حمام کردن، غذا پختن و دیگر کارها دچار مشکل می شوند، بنابراین از همان صبح دچار مشکل و حال بد می شوند. حتی بعد از گذر سال ها که بچه ها به مدرسه می روند نیز خیلی از مادران نمی توانند سحرخیز باشند و بچه ها اغلب خواب می مانند یا اینکه دیر به مدرسه می رسند و همه کارهایشان عجله ای می شود. از دنبال سرویس دویدن تا صبحانه نخوردن و مسائل دیگر که خیلی ها با آن دست به گریبان هستند.

 

اما مادرها چطور می توانند سحرخیز باشند. ابتدا باید این گله ها و ناراحتی ها را بابت اینکه کلی کار دارند و شب بچه دیر می خوابد و زود نمی تواند بیدار شود، کنار بگذارند و سعی در تغییر عادت داشته باشند. مثلا اگر بچه شب دیر به خواب می رود، باید کاری کرد که شب ها بچه زود به خواب برود. مثل اینکه روز زودتر او را از خواب بیدار کنید حتی اگر چند روز اول سخت باشد اما بعد از آن این عادت در او ایجاد می شود.

برای ایجاد چنین عادتی پس از اینکه هر صبح یک ربع تا نیم ساعت بچه را زودتر بیدار کردید، ظهر او زودتر به خواب می رود، بعد از آن هم عصر زودتر می خوابد و در نهایت شب هم زودتر به خواب می رود. 

خیلی از مادرها گله می کنند که تازه شامشان را شب ساعت 9 شب آماده می کنند، خب این ساعت ها ، ساعت خواب بچه را دیرتر می کند و در نتیجه شب هم بچه دیرتر به خواب می رود. بهتر از ساعت آماده کردن غذا را زودتر کنید تا خانواده هم زودتر بخوابند و بچه هم عادت کند که زودتر به خواب برود.

روزهای اول ممکن است برایتان این زودتر بیدار شدن سخت باشد اما نکته این است که بعد از آن به این سحرخیزی عادت می کنید.

اما نکته دوم این است که سعی کنید خودتان یک ربع تا نیم ساعت هر روز زودتر از بچه از خواب بیدار شوید تا به کارهایتان برسید، صبحانه را آماده کنید یا دیگر فعالیت های منزل را انجام دهید همین زودتر بیدار شدن باعث منسجم شدن ذهنتان شده و شادابی را به شما برمی گرداندو تبدیل به یک عادت می شود.

 

نکته دیگر این است که سعی کنید اگر فرزند نوزاد یا کوچک دارید، زمان خواب او شما نیز استراحت کنید نه اینکه آن زمان به کار دیگری مشغول شوید و  بچه که بیدار شد، شما توان نداشته باشید مخصوصا شب ها زمان خواب بچه شما هم گوشی همراهتان را کنار بگذارید و به استراحت بپردازید تا صبح با انرژی بیشتر بیدار شوید.

در نهایت اینکه برای اینکه یک عادتی را در خود ایجاد کنید چند نکته را باید در نظر داشته باشید نخست اینکه از کم شروع کنید و دوم موانع را حذف کنید.

مثلا اگر شب ها عادت دارید تا نیمه شب تلویزیون ببینید، این زمان را به مرور کمتر کنید ، ساعت خواب بچه و خودتان را از یک شب یا دوازده شب به یازده شب به صورت یک ربع به یک ربع در هر هفته برسانید. قبل از خواب آب بنوشید تا صبح سرحال باشید. اگر بالش یا زیراندازتان مناسب نیست، آن را درست کنید و موانع خواب خوب را از خود دور کنید.

اما نکته دیگر این است که برای اینکه تغییر عادت به خودتان فشار نیاورید، یعنی اینکه یک مرتبه از صفر خود را به صد رساندن و از یازده صبح به هفت صبح رسیدن ابتدا کار دشواری است. سعی کنید خود و فرزندتان را به مرور به تغییر ساعت خواب عادت دهید.

 

برای مثال در هفته اول 9 صبح، هفته دوم: 8/30 صبح، هفته سوم: 8/15 صبح ، هفته چهارم: 8 صبح برسید.

نکته دیگر هم این است که برای صبحهایتان برنامه بگذارید نه اینکه صبح زود بیدار شوید و کلافه باشید که حال چطور و از کجا باید کارها را شروع کنید از شب قبل برنامه هایتان را مشخص کنید و برنامه های بچه ها را هم در نظر داشته باشید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول