اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

فناوری لیزر برش اجسام سخت با قطر بالا را آسان کرد

فناوری لیزر این امکان را برای صنعتگران فراهم آورده تا بهره برداری های بیش‌تری در حوزه برش اجسام سخت با قطر بالا به دست بیاید.

فناوری لیزر برش اجسام سخت با قطر بالا را آسان کرد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، افزایش استفاده از فناوری‌­های ریزپردازنده­ای، سبب تولید قطعات کوچک در محصولات تولیدی می­شود.طبیعتا هر چه این قطعات کوچکتر باشد، حساسیت و دقت در نوع برش و قالب­ گیری آنها با سختی و مرارت بیشتری همراه است.

این مهم اما با توحه به دستاوردهایی که در حوزه لیزر رقم خورده، کار را برای صنعتگران، ساده کرده است.چرا که یکی از کاربردهای فناوری لیزر، برش‌ دقیق و قدرتمند قطعه‌‌ها است.

برش لیزری، فناوری است که به کمک اشعه لیزر، قطعه‌ ها بر اساس شکل و ساختار مورد نظر برش می خورند.این فناوری در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، هواپیماسازی و دیگر صنعت های خرد، کاربردهای فراوانی دارد.

 

نحوه کار اشعه لیزر

اشعه لیزر با یک نقطه متمرکز و بسیار قدرتمند، بر اجسام تابیده و بدین ترتیب محصول به دست آمده، قطعه تراش خورده و بریده شده‌ای است که با ظرافت و دقتی بسیار بالا شکل داده شده است.

دقت بالا، مزایای گسترده، کارآمدی بسیار و زیبایی نهایی محصول، عموما صنایع سبک و سنگین جهان را در استفاده از فناوری برش لیزر، ترغیب کرده است. محصولی که از فناوری لیزر به دست می‌ آید، ظریف‌تر از روشی است که در آن از برش به روش‌های مرسوم بهره برده شده است.

 

فناوری‌های گوناگون لیزر

برای استفاده از تجهیزات مبتنی بر فناوری لیزر، ملزوماتی وجود دارد و ویژگی‌ هایی که تجهیزات برش از آن برخوردار باشند؛ از جمله آن ‌که دستگاه‌ های برش لیزری باید پرتو لیزر را به صورت مداوم و یکنواخت بتابانند تا دقت و کیفیت محصول افزایش پیدا کند.

در برش‌ های لیزری، از فناوری‌های گوناگونی مانند دستگاه برش پلاسما، لیزرهای گازی و لیزرهای متکی به مایعات با فشار بالا همچون واترجت استفاده می‌ شود.لیزر گازی، لیزر شیمیایی، لیزر رادیواکتیو، لیزر جامد و لیزر فیبری از دیگر انواع لیزرها هستند که مورد توجه صنعتگران جهانی است.

 

هزینه‌بر بودن لیزر

فناوری لیزر، سختی‌ های متنوع و قطر بیشتری را برش داده اما به دلیل نوظهور بودن این فناوری، استفاده از آن، همچنان محدود و هزینه ‌بر است.چالشی که با ورود شرکت‌های دانش‌ بنیان و سرمایه‌ گذاری در این حوزه، باید توسعه پیدا کرده و به یاری صنایع بیشتری بیاید.

بومی سازی فناوری و تولید محصولات دانش‌ بنیان ایران ‌ساخت حوزه لیزر به ویژه در حوزه برش لیزری، یکی از مسیرهایی است که شرکت‌های دانش ‌بنیان کشورمان در مسیر آن، گام های بلندی برداشته‌ اند.

این فناوری، توسط صنعتی برش و جوش لیزری، کیفیت محصولات را همگام با فناوری‌ های روز جهان تطبیق داده است.تجربه و دانش فنی دانش‌ بنیان‌ ها در این حوزه توانسته است به ساخت محصولاتی با کیفیت درخور توجه و منطبق با نیازهای صنایع منجر شود.

در این مسیر ستاد توسعه فناوری‌ های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت‌های زیادی از شرکت‌ های دانش ‌بنیان و فناور این حوزه داشته است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول