اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

چرا داشتن انرژی هسته ای حیاتی است؟/ حسینی: ابهام زدایی از برجام در «سه شنبه 14 جولای»

کارگردان و فیلمنامه نویس مستند «سه شنبه 14 جولای» درباره چگونگی تولید این اثر و واکنش هایی که دریافت کرده است توضیحاتی را ارائه داد.

چرا داشتن انرژی هسته ای حیاتی است؟/ حسینی: ابهام زدایی از برجام در «سه شنبه 14 جولای»

خبرگزاری فارس- مریم فیروزفر: انرژی هسته ای یکی از مهم ترین موضوعاتی است که همواره از دغدغه های اصلی دولت ها بوده و کشور ما از سوی ابرقدرت هایی مثل آمریکا که با زیاده خواهی هایش به دنبال سلب این انرژی از ایران بوده، مورد هجمه های ریز و درشت قرار گرفته است. بدترین تحریم هایی که آمریکا تا کنون بر ایران تحمیل کرده به دلیل بهانه جویی هایش بر سر انرژی هسته ای بوده است. ایران به دلیل منابع و معادن غنی اورانیوم که در اختیار دارد همواره سیبل تیر اندازی های ابرقدرت ها برای جلوگیری از فعالیت های هسته ای بوده و به استفاده غیرقانونی از این انرژی متهم شده است. وقتی موضوعی به این اندازه در یک کشور اهمیت می یابد، مردم نیز به عنوان مهم ترین ارکان یک جامعه به نحوی با آن مرتبط می شوند و در این بین نیاز به ارتقای سطح آگاهی مردم درباره این موضوع برجسته شده و اهمیت می یابد. طی چند روز اخیر مستندی با عنوان «سه شنبه 14 جولای» بر روی آنتن شبکه یک سیما رفته که به انرژی هسته ای و اتفاقات اخیر رخ داده در این زمینه برای کشور رخ داده است. در همین راستا با سید محمدجواد حسینی فیلمنامه نویس و کارگردان این مستند گفت و گویی کرده ایم که در ادامه آن را می خوانید:

 

**آقای حسینی درباره تیم تحقیق و گردآوری اطلاعات توضیح دهید.

-پژوهش 15 قسمت از این مجموعه توسط مصطفی کبیری در سال 1397 صورت گرفت؛ آقایان مختار بلبل نیا و حسین مهرعلی در کنار کبیری در بسط و گسترش متن مشارکت جدی داشتند. ما یک بخشی در فیلم داریم به اسم «خلاصه ها» که ابتدای هر قسمت خلاصه ای از تاریخچه هسته ای ارائه می شود که در حین بازنویسی متن که با خودم بود؛ احساس کردم این بخش نیاز فیلمنامه است و آقای مهرعلی زحمت این بخش را کشیدند، بسیار هم در فیلم جواب داده است. به هر حال بخش تحقیق و پژوهش این مجموعه یکی از نقاط قوت اثر و بخشی بسیار جدی است و باید از زحمات گروه تحقیق و پژوهش قدردانی کنم.

**چرا مستند درباره انرژی هسته ای است؟

-انرژی هسته ای در دنیا موضوع حیاتی است و با توجه به تغییرات اقلیمی و عمر محدود سوخت‌های فسیلی؛ بسیاری از کشورهای دنیا به دنبال دستیابی به این انرژی به صورت صلح آمیز هستند، اگرچه در این بین برخی ابرقدرتهای جهانی از این موضوع در جهت رسیدن به بمب اتمی و تغییر معادلات امنیتی دنیا سود می‌برند؛ اما کشور ما سال‌هاست صرفا به دنبال بخش صلح آمیز ماجراست و این را بارها اعلام کرده؛ اما طی این سال‌ها هم دانشمندان هسته ای ما در موقعیت های مختلف ترور شدند و هم با سیاسی کاری این موضوع را به معیشت مردم و اقتصاد ایران گره زدند. در واقع 2 دهه است که با جوسازی رسانه ای می خواهند اینطور به مردم القاء کنند که اولا ایران نیازی به انرژی هسته ای ندارد و ثانیا ایران با پافشاری بیجا سر موضوع هسته ای اقتصاد ایران را دچار بحران کرده است؛ اما در واقع مردم امروز آگاه هستند و اطلاع دارند که بحث هسته ای شوخی بردار نیست و نیاز جدی کشور است. سه شنبه 14جولای هم در مسیر روشنگری برای موضوع هسته ای حرکت کرده است.

**چرا نام این مستند «سه شنبه ۱۴ جولای» انتخاب شد و چه کسی آن را انتخاب کرده است؟

-سه شنبه 14 جولای، در واقع روزی است که برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام امضا شد و بین کشورهای عضو توافقنامه این تاریخ شناخته شده است. روزی که برجام امضا شد تقریبا تمام رسانه های دنیا، 14جولای را یک روز تاریخی عنوان می کردند. در مورد اسم این مستند بارها بین دوستان نویسنده و تهیه کننده نظرات مختلفی رد و بدل می شد اما به نتیجه ای نمی رسیدیم تا اینکه چهار اسم به تهیه کننده مستند ارائه کردم که یکی از آن ها عنوان «14 جولای» بود و گفتم لطفا شما یکی از اینها را انتخاب کنید و ایشان 14جولای را انتخاب کردند؛ که بعدا خودم سه‌شنبه را به اول اسم اضافه کردم، شد «سه شنبه14جولای».

**معمولا در مستند از بازیگران استفاده نمی شود، چه شد که برای مستند از حضور بازیگران بهره بردید؟

-معیار برای انتخاب بازیگر؛ اتمسفر فیلم و ویژگی های کارکتر است، اینکه تا چه میزان می‌تواند به شخصیت فیلم نزدیک باشد. در اینجا پژوهشگر ما فردی با ظاهری جاافتاده و باتجربه است که احتمالا ظاهری شبیه یک نظامی با دیسیپلین دارد. آقای نجفی نزدیک ترین فرد به شخصیت مجموعه را داشتند و با کمک طراحی صحنه و لباس کمک کردیم شخصیت ایشان در فیلم کامل شود و من هم از حضور ایشان رضایت دارم.

 

**تاکنون چند قسمت از پخش این مستند گذشته و آیا واکنش های مردمی چطور بوده است؟

-تا امروز 11 قسمت از این مجموعه از شبکه اول سیما پخش شده و بازخوردهایی که خود ما داریم و یا از طریق روابط عمومی سازمان شنیده می‌شود، مثبت بوده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تا کنون حتی یک نظر منفی درباره این مستند به ما نرسیده و این برای ما خوشایند است. البته شبکه های فارسی زبان خارج از ایران واکنش هایی به این مجموعه داشتند که آن هم با توجه به سیاستی که در پیش دارند طبیعی است.

**آیا مستند واکنشی از سوی مسئولان فعلی یا سابق هم داشته است؟

-کم و بیش واکنش هایی شنیده می‌شود اما اینکه در رسانه ها بیان نشده هم احتمالا دلایل خاص خودش را دارد. ممکن است در صورتی که واکنش نشان دهند مردمی که تا کنون کار را ندیده اند کنجکاو شده و داستان هسته ای را دنبال کنند؛ بنابراین شاید فعلا سکوت کرده اند. احتمال دیگر هم این است که آنقدر مشغله برایشان وجود دارد که نمی توانند 6 عصر پای تلویزیون بنشینند و مستند را تماشا کنند.

**پیش بینی می کنید پس از اتمام پخش سه شنبه ۱۴ جولای چه نتیجه ای حاصل شده و مخاطب چه مفاهیمی را دریافت کرده باشد؟

-پخش این مستند دو دستاورد اساسی می تواند داشته باشد؛ یکی در حوزه تولید مستند و دیگری در موضوع هسته ای. در ارتباط با اولی به نظر می رسد این فیلم می تواند مسیری را برای مستندسازی پیشنهاد کند؛ تولیداتی که با استفاده از فرم داستانی و نمایشی؛ محتوا را به مخاطب ارائه کند و بگوید قرار نیست صرفا با یک سری تصویر آرشیوی محض، نریشن و یک موزیک انتخابی طرف باشد، البته با توجه به بودجه هایی که برای فیلم‌ها در نظر گرفته می شود خیلی از فیلمسازان ما شاید ناگزیر از انتخاب چنین مسیری هستند.

با این وجود ما در این فیلم به طور جدی به مساله تولید نگاه کردیم. در این پروژه از عوامل حرفه ای استفاده شده، در بخش موسیقی آهنگساز خوبی مثل آرش بادپا را داریم که یک موسیقی متناسب با فضای فیلم ساخته یا در تدوین نیما حسن دوست زحمات زیادی کشید. به هر قسمت نگاه کنید تغییر نماها و تنوع پلان داریم. در تصویربرداری؛ صدابرداری و صداگذاری، صحنه، تیتراژ و... در همه بخش ها شما این نگاه حرفه ای رو می توانید ببنید. بنابراین مخاطب در مرحله اول یک فیلم سرگرم کننده را می تواند ببیند و در مرحله دوم با قصه رو به رو می شود که قصه پرونده هسته ای ایران است. از نشست های سعدآباد، بروکسل و پاریس در دوره آقای خاتمی گرفته تا مذاکرات فشرده آلماتی و مسکو و ... در زمان آقای احمدی نژاد و خلاصه رسیدن به برجام و خروج آمریکایی ها از آن؛ و این همان دستاورد دوم این فیلم است که مردم با ریشه مناقشه طی این دو دهه آشنا می شوند.

**درباره مخاطب هدف این مستند هم توضیح دهید؟ آیا هنگام ساخت این مستند جمعیت هدف خاصی مدنظر بوده؟

-حتما همینطور است؛ این یک نکته کلیدی است. ابتدا ممکن است تصور شود صرفا کسانی که پیرو رویدادهای سیاسی هستند می توانند مخاطب این اثر باشند ولی ما برای این مستند وقت زیادی را صرف کرده ایم که دایره مخاطبین را گسترش بدهیم. بایستی مردم عادی و کوچه و بازار که اتفاقا بسیاری از آن ها هم از سیاست زده شده اند پای این برنامه بنشینند و از ریز و درشت مناقشه هسته ای اطلاع پیدا کنند؛ این موضوع یعنی روشنگری که قطعا اثر مثبتی در کف جامعه خواهد داشت.

 

**پروسه ساخت این مستند چقدر به طول انجامیده است؟

-پژوهش این کار نیمه دوم سال 97 انجام گرفت؛ در بهار 98 پروسه نوشتن فیلمنامه، جمع آوری آرشیو فیلم، روزنامه، عکس و اسناد همراه با گرافیک و تولیدات چاپی آغاز شد و تا بهار 99 ادامه داشت. تابستان 99 برای حدود 46 جلسه فیلمبرداری طی 65 روز برنامه ریزی داشتیم. تدوین هم اواخر شهریور شروع شد و تا اردیبهشت 1400 ادامه داشت، همزمان جلوه های ویژه هم که مبحث سنگینی بود شهریور به اتمام رسید. صداگذاری هم به مرور انجام شد تا کار به پخش در 24 مهر رسید.

**آیا کارهایی در راستای سه شنبه ۱۴ جولای یا با فضایی شبیه به این کار در موضوعات مختلف ساخته خواهد شد یا نقطه پایان این مستند، پخش قسمت آخر آن است؟

-واقعیت موضوع این است که طی این سه سال به قدری مشکلات عجیب و پیچیده داشتیم که حداقل سه بار این احساس به وجود آمد که ممکن است کار به سرانجام نرسد؛ اما حضور آقای هنرمند در کنار حمایت‌های مدیریت محترم شبکه مستند چه در دوره آقای غفوری و چه در زمان آقای یزدی مانع از این شد که مشکلات ما را متوقف کند. در هر صورت ساخت چنین آثاری که حساسیت بسیاری هم دارد بسیار سخت و دشوار است. چه بسا مسیر تولید آثاری نمایشی از جهاتی هموارتر باشد. با همه این‌ها در کشور ما جا برای کار در زمینه سینما و تلویزیون در حوزه‌های فرهنگی وجود دارد. همه این‌ها بستگی به نوع سیاست گذاری‌های کلان دارد و در دوره ای که در آن هستیم امیدواریم حمایت‌ها جدی تر از گذشته وجود داشته باشد، تا انگیزه کافی برای فیلمسازان و فعالان فرهنگی همچنان زنده بماند.

**عوامل این مستند چه کسانی هستند؟

-عوامل اصلی این مستند عبارتند از تهیه کننده: عباس هنرمند، فیلمنامه نویس و کارگردان: سیدمحمدجواد حسینی، مدیر پژوهش: مصطفی کبیری، مجری طرح: داود بابایی، نویسندگان: مختار بلبل نیا، حسین مهرعلی، مدیر تصویربرداری: محمدرضا اصغری، تدوین: نیما حسن دوست، آهنگساز: آرش بادپا، طراحی و ترکیب صدا: عرفان یزدی، مسئول جلوه های ویژه بصری: مسلم افشاری.

**گروه را چه کسی گزینش کرده و این گزینش چطور انجام شده است؟

-انتخاب عوامل به طور معمول در اختیار تهیه کننده و مجری طرح با پیشنهاد کارگردان است؛ منتها شاکله اصلی تیم را آقای بابایی مجری طرح با مشورت بنده و تهیه کننده انتخاب کردند.

**همکاری گروه تولید این مستند را چطور ارزیابی می کنید؟

-در سوال قبلی عرض کردم؛ یکی از دلایلی که ما توانستیم بر مشکلات فائق شویم حمایت‌های آقای هنرمند تهیه کننده و البته مجری طرح آقای بابایی است. اگر به شاکله گروه نگاه کنید اکثر دوستان از حرفه ای‌های سینما و تلویزیون هستند، طبیعتا این در کیفیت فیلم اثر خودش را می گذارد و بایستی از زحمات ایشان و گروه تولید تشکر کنم.

نمایش این مجموعه مستند داستانی به کارگردانی محمدجواد حسینی از روز شنبه  (۲۴ مهر ماه) در شبکه یک سیما آغاز شده است.در خلاصه داستان این فیلم آمده است: احمد نجفی در نقش نظامی بازنشسته؛ حالا به عنوان پژوهشگر؛ یک پرونده حساس بین المللی را در دست دارد؛ و در این بررسی پرونده حقایق تازه‌ای را روشن می‌گردد.

جلیل فرجاد، فرامرز روشنایی، مجتبی کریمی؛ پگاه قشقایی، بهشته آلیان، حمیدرضا میرزایی، صابرکریمی، شروین وحدت، ویدا آرایی، مهدی مبرمی، مریم حاج محمدی، سارا مهین ترابی، مهدی کازرانی، سینا کاظمی، فرزین حاجیلو، امین حیدری، بهناز ذکویی، احسان فیض بخش، آیدا حکیمی، شهلا کریمی، مجید عراقی، غزاله تدین، زینب خدیوی و مریم جزینی، از جمله بازیگران مجموعه مستند داستانی هستند.

عباس هنرمند (تهیه‌کننده)، داود بابایی (مجری طرح)، مصطفی کبیری (مدیر پژوهش)، حسین مهرعلی و مختار بلبل نیا (نویسندگان)،  نیما حسن‌دوست (تدوین)، آرش بادپا (موسیقی)،  محمدرضا اصغری.(مدیر تصویربرداری)، رسول داوری (تصویربردار)، محمد سقر، حجت دادور، مهدی رضایی، مهدی رنجبر (دستیاران تصویر)، فاطمه امیرآبادی (مدیر برنامه‌ریزی)، علی نوری (صدابرداری)، شهرام قدیری (طراح صحنه، مسلم افشاری (اصلاح رنگ)، ضحی زینالی (دستیار اول کارگردان)، مریم حاج‌علی (منشی صحنه)، علی روحی و مهدی حیدری (دستیاران کارگردان)، سعید جعفری (گریم)، سپیده معصومی نصب (بازیگردان فاز پایانی)، اشکان قازانچی (مدیر هنری)، رضا الهیاری (طراح تیتراژ)، زیبا شمس (گرافیست)، مرضیه عباسی (فیلمبردار پشت صحنه)، مهدیه خلج زاده (عکس) و بهار علیزاده (مسئول لباس) از دیگر عوامل فیلم هستند.

این مجموعه‌ی تلویزیونی، از شنبه ۲۴ مهر ماه به مدت ۲۱ شب از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول