اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

آثار «فرامرز پیلارام» پس از ۴دهه زیر چاپ رفت + فیلم

۳۸ سال پس از درگذشت «فرامرز پیلارام» که با تابلوهای نقاشی‌خطش شناخته می‌شود، منتخبی از آثار او طی ماه آتی به چاپ می‌رسد.

آثار «فرامرز پیلارام» پس از ۴دهه زیر چاپ رفت + فیلم

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، کتاب نفیس آثار فرامرز پیلارام در آذرماه سال جاری توسط انتشارات نظر روانه بازار نشر می‌شود. این کتاب به همت علی پیلارام (فرزند فرامرز پیلارام) چاپ می‌شود و منتخب آثاری را در بر می‌گیرد که از دهه ۴۰ تا اوایل دهه ۶۰ خلق شده‌اند.

 

 

 

«فرامرز پیلارام» کمتر از نیم قرن عمر کرد اما در همین مدت کوتاه توانست خود را به عنوان یکی از مروجان موج نوسنت‌گرایی در هنرمندان دهه ۱۳۴۰ معرفی کند. او با آثار بدیعش توانست تأثیر بسزایی در شکل‌گیری مفهومی تازه در گستره نقاشی‌خط مدرن داشته باشد.

 

 

او برخلاف هنرمندان خوشنویس که از این دریچه وارد نقاشی‌خط شدند، با نقشمایه‌های هندسی و فرم‌های فیگوراتیو به نقاشی‌خط پا گذاشت و بافت حروف را به مثابه نشانه‌هایی تصویری وارد کار نقاشی‌ کرد و رهیافتی هنرمندانه و مدرن از هنر خوشنویسی ایرانی ـ اسلامی به ارمغان آورد. 

 

آثار پیلارام تاکنون ۷ بار در حراج تهران حضور داشته‌اند که گرانترین آن‌ها تابلویی است که سال ۱۳۵۶ خلق شده و ۹۵۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۸ چکش خورد.

در حراج‌های معتبر جهانی از جمله ساتبیز و کریستیز هم آثار پیلارام در دوره‌های مختلف عرضه شده است. البته در دوره بیستم (اواخر سال ۹۴) اثری جعلی از پیلارام در کریستیز دبی عرضه شد که به گفته فرزندش، مجعول بود. به همین دلیل، از گردونه حراج خارج شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول