اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

قاضی‌زاده هاشمی: اختیارات بنیاد شهید به استان‌ها و شهرستان‌ها تفویض می‌شود

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: تمامی اختیارات سازمان به مدیران کل استان‌ها و به‌تدریج به مدیران شهرستانی تفویض شود و در این راستا تمامی اعتبارات در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت.

قاضی‌زاده هاشمی: اختیارات بنیاد شهید به استان‌ها و شهرستان‌ها تفویض می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور امروز پنجشنبه ۱۳ آبان‌ماه در همایش دیدار با ایثارگران استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد با اشاره به روز دانش‌آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، اظهار کرد: سال‌ها قبل در چنین روزی کودکان و نوجوانان به حقیقت انقلاب که دفاع از دین بود، پی بردند و با آنکه می‌دانستند با رژیمی سفاک و کشنده روبرو هستند، اما به میدان آمدند و در دوران دفاع مقدس نیز همین نوجوانان و جوانان، انقلاب را همراهی کردند و بعد از ۴۰ سال این میراث گرانبها در دست ماست.

وی با ذکر اینکه براساس خواسته امام خمینی(ره) وظیفه مسئولان آن است که نگذارند ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس فراموش شود، ادامه داد: قطعاً منکر خدمات دولت‌ها و مجلس‌های قبل و دستگاه‌های گوناگون در این راستا نیستیم اما باید گفت که ما نتوانستیم خواسته این امام راحل(ره) را به‌خوبی جامه عمل بپوشانیم.

قاضی‌زاده هاشمی با تصریح اینکه در مدیریت جدید اراده تغییر مسیر وجود دارد، ادامه داد: برخی درخواست‌های جامعه بزرگ ایثار و شهادت قانونی است و برخی دیگر نیز هنوز تبدیل به قانون نشده است. اما اصل این است که بتوانیم به وظایف و تکالیف قانونی خود در قبال جامعه هدف انجام دهیم، برای این مهم نیازمند بودجه کلانی هستیم که بسیار بالاتر از بودجه کنونی است.

وی تصریح کرد: در بسیاری از حوزه‌ها دچار خلأ قانونی هستیم، گفت: اگر درخواست‌ها تبدیل به قانون شوند، وظیفه داریم مجری قانون باشیم، البته بنیاد شهید تنها پیگیری کننده مشکلات است و دستگاه‌های دیگر باید پاسخگو باشند.

رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران با ذکر اینکه ۹ هزار کارمند در این سازمان مشغول کار هستند، افزود: ۷۰ درصد از این افراد از جامعه بزرگ ایثار و شهادت هستند، با این حال بسیاری از دستگاه‌ها در اجرای قانون مبنی بر به‌کارگیری افراد از جامعه ایثارگری عمل نمی‌کنند.

قاضی‌زاده هاشمی با تقدیر از نمایندگان حاضر از جامعه ایثارگری استان و بیان دیدگاه‌ها، بیان کرد: ادبیات خوبی در حال شکل‌گیری است و تغییر مبانی و رویکردها کاملاً مشهود است و باید مسیرها را تغییر دهیم. اگر به یکدیگر رحم کنیم و اجازه دهیم مشکلات دیگری حل شود، مشکل خودمان نیز حل خواهد شد. به جای مسکن‌دار کردن این یا آن شخص خاص، باید این رویکرد وجود داشته باشد که به‌دنبال مسکن‌دار کردن همه فاقدان مسکن یا اشتغال همه ایثارگران بدون شغل باشیم.

وی در خصوص رویکرد سازمان در انتخاب و انتصاب مدیران استان‌ها و شهرستان‌ها، توضیح داد: برای شایسته‌گزینی مدیران دو سامانه شمسا و امساک به‌ترتیب برای انتخاب مدیران اداری و اقتصادی راه‌اندازی شده است که تمامی افراد جامعه هدف با اولویت کارمندان سازمان در سراسر کشور که می‌دانند صلاحیت مدیریت دارند، می‌توانند در این سامانه ها ثبت‌نام می‌کنند. پس از استعلام از سوابق افراد ثبت‌نام شده، برگزاری آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی افراد دارای صلاحیت گواهی‌نامه‌ای را دریافت می‌کنند که مورد پذیرش سازمان اداری و استخدامی است.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: افراد تایید صلاحیت شده در رده‌های گوناگون مدیریتی اعم از مدیرکل، معاون مدیرکل، رئیس اداره و غیره به تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌ها در سراسر کشور معرفی می‌شوند تا بر حسب میزان محبوبیت در فضای نظام اداری استان و نیز جامعه ایثارگری انتخاب و منصوب شوند. سازوکاری پیش‌بینی شده است که در صورت نارضایتی ۳۳ درصدی، مدیر منصوب شده عزل می‌شود.

رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به رویکرد این سازمان مبنی بر هوشمندسازی خدمات، بیان کرد: ترتیبی اتخاذ خواهد شد که جامعه هدف انواع خدمات سازمان را از گوشی خود در سریع‌ترین زمان دریافت کند که این کار نیازمند منابع مالی و تیم فنی است. خدمات به جامعه هدف از بیت‌المال باید کاملاً عادلانه باشد.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: یک نظام‌نامه حقوقی برای هر رده جانبازان تعریف خواهد شد که مشخص می‌کند چه خدماتی به هر یک از رده‌ها باید ارائه شود و حقوق افراد به آنان اعلام خواهد شد تا طبق قانون خدمات‌دهی صورت بگیرد. همچنین بنیاد گزارشی را به کمیسیون اجتماعی در همراهی با عدم همراهی دستگاه‌ها برای اجرای قوانین مربوط به جامعه ایثارگری ارائه می‌دهد.

وی تصریح کرد: براساس کمیسیون ماده ۱۶، بنیاد می‌تواند با برخی بی‌قانونی‌های دستگاه‌ها برخورد کند اما در بسیاری از موارد این اختیار را ندارد که از مجلس انقلابی انتظار می‌رود برای افزایش قدرت بنیاد، اعمال اختیار کمیسیون ماده ۱۶ به همه قوانین تسری یابد.

قاضی‌زاده هاشمی در پایان گفت: این برنامه وجود دارد که تمامی اختیارات سازمان به مدیران کل استان‌ها و به‌تدریج به مدیران شهرستانی تفویض شود و در این راستا تمامی اعتبارات در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت.

در این همایش، نمایندگانی از جامعه ایثارگری استان به بیان مشکلات و دغدغه‌های خود پرداختند و موضوعاتی چون انتخاب مدیران استانی آشنا به ظرفیت‌ها و کاستی‌های جامعه ایثارگری، حفظ و حراست از گلزار شهدا، تفویض اداره گلزار شهدا به فرزندان شهدا، حمایت از آثار علمی نخبگان شاهد و ایثارگر، حفظ و جمع‌آوری اسناد مربوط به شهدا، نامگذاری کوچه‌ها و معابر با نام شهدا و تعویض پلاک‌های قدیمی، غنا بخشی به زندگی ایثارگران و غیره مطرح شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول