اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

هشدار معاون وزیر بهداشت: از سال ۱۴۲۰ به بعد یک تهدید جمعیتی خواهیم داشت

معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان گفت: متاسفانه جمعیت ما در ۲۰ تا ۳۰ سال آینده به سمت پیرشدن پیش می‌رود و موالید نیز کاهش زیادی داشته است و نیروی مولد ما با پیر شدن جمعیت کاهش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین از سال ۱۴۲۰ به بعد یک تهدید جمعیتی خواهیم داشت.

هشدار معاون وزیر بهداشت: از سال ۱۴۲۰ به بعد یک تهدید جمعیتی خواهیم داشت

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، عباس عبادی در مراسم افتتاحیه دومین مرحله از هشتمین دوره طرح زائران رضوی که در  مجتمع آموزشی امامت برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت، بیان کرد: علاوه بر شهدای عزیز مدافع سلامت بالغ بر ۸۰ درصد کادر درمان در طی دوره پاندمی کرونا دچار این عارضه تا چندمرتبه شده‌اند و بسیاری از آنها از عوارض کرونا آزرده خاطر هستند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان گفت: در خصوص کووید و جنبه‌های علمی آن بسیار شنیده‌ایم شاید قبل از پاندمی کووید، توجه مردم به زحمات کادر درمان کمتر بوده است و کمتر دوربین‌ها به سمت زحمات پنهان و آشکار حوزه سلامت کشیده می‌شد ولی این بلیه فرصتی را به نظام سلامت داد که اولاً توان و ظرفیت‌هایش را مجدد بررسی کند و زیرساخت‌های خود را در حوادث مشابه تقویت کند و از همه مهمتر توانست جلب یک سرمایه اجتماعی بزرگ برای نظام سلامت و خاصه کارکنان نظام سلامت باشد.

وی افزود: وقتی می‌گوییم در کارکنان نظام سلامت بالغ بر ۶۰ درصد همکاران ما همکاران حوزه پرستاری هستند و با همکاران پیش بیمارستانی، پیراپزشکی و پزشک، بالغ بر ۹۰ درصد کادر سلامت را تشکیل می‌دهیم که ۱۰ درصد مابقی همکاران پشتیبان و لجستیک ما هستند که نبود اینها موجب می‌شود کارها به درستی انجام نشود. 

عبادی اظهار کرد: بنابراین همه ما یک تیم هستیم و علیرغم اینکه کشور ما اکثر اوقات کانون قرمز به دلیل وسعت کشور و مهاجرپذیر بودن قرمز بود اما خوشبختانه ظرفیت موجود در نظام سلامت و پشتیبانی که ناشی از سرمایه‌های اجتماعی بود ما را کمتر دچار بحران کرد.

 معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان بیان کرد: ما باید قدردان پروردگاری باشیم که بخشی از وجود خود را در وجود همه ما به ودیعه گذاشته است و به ما با این حرفه فرصت خدمت به خلق داده است و این نگاه به حرفه خود احساس خوشایندی در ما ایجاد می‌کند. مخلوقاتی که در مسیر تکامل خود دچار مشکل جسمی و یا روانی می‌شوند به دست ما سپرده می‌شوند که ما دوباره به مسیری که برای آن طراحی شدند برگردانیم. 

وی گفت: پاندمی کرونا کمک کرد که علاوه بر سرمایه اجتماعی کاهش‌یافته، یک تصویر اجتماعی مثبتی از حرفه ما ایجاد شود معمولاً تصویر اجتماعی کادر درمان به خوبی دیده نمی‌شد و شاید این فرصتی که در اختیار ما است موجب شود رسانه‌ها و سازمان‌های پشتیبان نگاه آنها به ما مانند گذشته نباشد.

عبادی افزود: اگر قرار است سرمایه اجتماعی برای حرفه ما و نظام سلامت حفظ شود باید ارزش‌آفرینی کنیم از این‌رو اگر فقط ما تصور کنیم محل کار ما در چهار دیواری بیمارستان است و کل قدرت دانشی و مهارتی ما در آن چهارچوب محبوس شده آنچه مردم از ما می‌شناسند به دوران قبل از پاندمی برمی‌گردد اما اگر این فضا و فرصت را برای خود ایجاد کنیم تا مردم توانایی ما را بیشتر بشناسند و فقط وقتی که بیمار هستند سراغ ما نیایند یک قدرت پایدار می‌شود و یک احساس خشنودی متقابل ایجاد می‌شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان بیان کرد: وظیفه هر کادر سلامت بهداشتی پرستاری و مامایی این است که وقتی در میان مردم است حتما در گام اول پیشگیری که ارتقا سلامت است، نقش‌آفرینی جدی‌تری داشته باشد، اگر ما به ارتقا سواد سلامت کمک کنیم چه بسا به پاندمی مشابه دچار نشویم، ما قبل از این پاندمی همیشه نگران بیمارهای مزمن و بیمارهای غیرواگیر بودیم، به علت اینکه متاسفانه جمعیت ما در ۲۰ تا ۳۰ سال آینده به سمت پیرشدن پیش می‌رود و از طرفی امید به زندگی افزایش پیدا کرده است و موالید نیز کاهش زیادی داشته است و نیروی مولد ما با پیر شدن جمعیت کاهش پیدا خواهد کرد بنابراین از سال ۱۴۲۰ به بعد یک تهدید جمعیتی خواهیم داشت.

وی افزود: آمار بیمارهای قلبی افزایش وحشتناک دیابت داشته و اضافه شدن جمعیت سالمند می‌تواند بار نظام سلامت را افزایش دهد‌.

عبادی بیان کرد: از زمان شیوع کرونا سازمان‌ها و گروه‌های جهادی زیادی به کمک ما آمدند و ما تنها نبودیم از جمله حضور روحانیون به ویژه روحانیون جوان آن هم در زمانی که همه ما ترس از کرونا به دلیل ناشناخته بودن آن داشتیم ما را تنها نگذاشتند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان افزود: این روحانیون به ما نشان دادند غیر از وظایفی که در این لباس مقدس بر عهده دارند، در بین مردم و کنار مردم هستند به خصوص موضوعاتی که شاید خیلی‌ها دوری کنند، این افراد در بیمارستان زمانی که فشار زیادی به کادر درمان به دلیل تعداد زیاد بیماران وارد شده بود، همراه و کمک‌کننده بودند و ما را همراهی کردند.

انتهای پیام/۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول