اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

علمای اهل سنت: حاکمان عربستان سعودی دست از اشاعه فساد اخلاقی بردارند

تعدادی از علمای اهل سنت از کشورهای مختلف اسلامی در بیانیه مشترکی اعلام کردند که فساد اخلاقی در عربستان تحت حاکمیت آل سعود سازمان‌یافته است.

علمای اهل سنت: حاکمان عربستان سعودی دست از اشاعه فساد اخلاقی بردارند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تعدادی از علمای اهل سنت از کشورهای مختلف و عضو «انجمن علماء» در بیانیه‌‌ای به فساد اخلاقی و جشن‌های فسادآلود و ضد دین در سرزمین وحی از سوی دولت عربستان سعودی به شدت اعتراض کردند. جشن‌هایی که تحت عناوین مختلف از جمله «موسم ریاض»، «موسم جده»، «موسم الشرقیه» و ... برگزار و در آن تمامی ارزش‌های اسلامی زیرپا گذاشته می‌شود.

به نوشته وبسایت «انجمن علماء» در این بیانیه آمده است که حاکمان سعودی به صورت سازمان‌یافته اقدام به ترویج فساد اخلاقی و ارزش‌ها و هنجارهای ضد دین کرده و پسران و دختران را به فساد کشانده و سعی در نابودی جامعه عربستان دارند.

علمای اهل سنت از کشورهای یمن، مالزی، ترکیه، فلسطین و مغرب و نهادهای دینی این کشورها زیر این بیانیه را امضاء کرده‌اند. در این بیانیه آمده است که اقدامات دولت عربستان سعودی «تبعیت کورکورانه» از دیگر ملت‌ها به خصوص کشورهای غربی و کاملا در تضاد با دین اسلام و ارزش‌ها و عرف شناخته شده جوامع مسلمین است.

علمای مسلمان تأکید کردند آن‌چه در رسانه‌ها از شیوع گسترده فساد در کشور حرمین شریفین و سرزمین نزول وحی و مهد رسالت منتشر می‌شود، قلب هر مؤمنی را جریحه‌دار می‌کند و مسئولیت این اقدامات در وهله اول بر گردن حکام عربستان و سپس مشارکت‌کنندگان در آن مراسمات و ترویج دهندگانش است.

در این بیانیه همچنین آمده است، کسانی که این مفاسد اخلاقی را دیده و سکوت می‌کنند، با اینکه توانایی امر به معروف و نهی از منکر را دارند نیز مسئول هستند.

علمای اهل سنت در بخش دیگری از این بیانیه، از حاکمان ریاض خواستند تا «تخریب هدفمند» ارزش‌های اسلامی را متوقف کنند که بدترین عواقب و شدیدترین دردها را برای حکومت و جامعه در پی خواهد داشت. آن‌ها تأکید کردند: «از اسباب و دلایل هلاکت و زوال، رشد فسق و فجور و ترک امر به معروف و نهی از منکر و سرکوب انسان‌های مصلح است.»

در بخش پایانی این بیانیه از مسلمانان و ساکنان عربستان خواسته شده تا با ابزارهای مشروع برای احقاق حق الهی قیام کرده و مقابل این «هجمه مخرب» بایستند.

صدور این بیانیه اعتراض‌آمیز پس از آن صورت می‌گیرد که دولت سعودی از سال ۲۰۱۶ و به بهانه سرگرمی اقدام به تأسیس «سازمان سرگرمی» و برگزاری جشن‌های فساد آلود می‌کند. تأکید ریاض به برگزاری این جشن‌ها حتی زمانی که مراسم حج تمتع به بهانه شیوع بیماری کرونا تعطیل اعلام شد نیز ادامه داشت.

ماهیت این جشن‌ها نیز از همان سال ۲۰۱۶ که با عناوین «موسم الریاض»، «موسم جده» و «موسم الشرقیه» برگزار می‌شد، موجب تعجب و خشم محافل دینی و مخالفان در عربستان شده است. مراسماتی که با رقص و پایکوبی و به صورت مختلط و پوشش‌های نامتعارف و همچنین مصرف مشروبات الکلی و برگزاری مسابقات قمار همراه است.

معارضان بارها این گونه جشن‌ها را که با عنایت خاص «محمد بن سلمان» و در راستای اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ برگزار می‌شود را ابزاری برای دین‌زدایی در کشوری دانسته‌اند که میزبان مهم‌ترین اماکن مقدس اسلامی است و پادشاهش خود را خادم حرمین شریفین می‌نامد. به طوریکه در جشن‌های «موسم جده» در ماه می ۲۰۱۹ حضور «نیکی میناژ» خواننده پاپ آمریکایی در مراسم اختتامیه این مراسم موجب اعتراض بسیاری در عربستان شده بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول