اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

قیس الخزعلی خواستار تحقیق فنی درباره سوء‌قصد به جان نخست‌وزیر عراق شد

دبیرکل عصائب اهل‌الحق عراق ضمن تاکید بر ضرورت تحقیق فنی و تخصصی درباره سوء قصد به جان نخست‌وزیر این کشور، تصریح کرد که اگر این اقدام واقعا صورت گرفته باشد، آن را محکوم می‌کند.

قیس الخزعلی خواستار تحقیق فنی درباره سوء‌قصد به جان نخست‌وزیر عراق شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل‌الحق عراق، امروز (یکشنبه، ۷ نوامبر)، طی پستی در توئیتر به خبر منتشر شده در خصوص سوء‌قصد به جان «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق واکنش نشان داد و تصریح کرد که اگر واقعا نخست‌وزیر عراق هدف قرار گرفته باشد، این اقدام را محکوم می‌کند.

                     

 

              

وی نوشت:«با مشاهده تصاویر انفجاری که در منزل نخست وزیر رخ داده و با توجه به این‌که این حادثه قربانیانی نداشته، بر ضرورت تحقیق درباره آن از جانب یک کمیته فنی متخصص و قابل اعتماد تأکید می‌کنیم تا از علل و ابعاد آن اطمینان حاصل شود».

 الخزعلی در ادامه تصریح کرد که اگر این انفجار یک اقدام تصادفی یا مانند آن نبوده و یک هدف گیری واقعی بوده، به صراحت آن را محکوم می‌کند و با جدیت شناسایی عاملان آن و برخورد با آن‌ها طبق قانون را خواستار می‌شود چون «بی تردید [این اقدام] تلاش برای برهم زدن اوضاع در [فضای سیاسی کشور]، است به ویژه که تنها یک روز بعد از جنایت آشکار قتل تظاهرات‌کنندگان و تعرض به آن‌ها و آتش زدن چادرهایشان صورت گرفته است».

 دبیرکل عصائب اهل الحق عراق افزود: «چند روز پیش هشدار داده بودیم که طرف های مرتبط با دستگاه‌های اطلاعاتی در پی بمباران منطقه سبز و متهم کردن نیروهای مقاومت هستند».

«ابوعلی العسکری» مسئول امنیتی «کتائب حزب الله» عراق، نیز بامداد امروز یکشنبه، (۷ نوامبر) در صحت خبر سوءقصد به جان نخست‌وزیر عراق ابراز تردید کرد و در مطلب کوتاهی در کانال تلگرامی‌ خود، سوء‌قصد به جان «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر و حمله پهپادی به منزل محل اقامت او در بغداد را نمایشی خواند.

وی نوشت: «ایفای نقش قربانی[بودن] از شیوه‌های نخ نمایی است که دیگر به تاریخ پیوسته. بنا بر اطلاعات موثق ما، در عراق هیچ کسی حتی تمایلی ندارد برای هدف قراردادن منزل نخست وزیر سابق، یک پهپاد خرج کند [ضرر کند]. اگر کسی بخواهد به این "موجود فیس‌بوکی" آسیب برساند، راه‌های کم‌هزینه‌تر و مطمئن‌تر بسیاری برای رسیدن به آن وجود دارد».

ابوعلی در حالی درباره اصل حادثه ابراز تردید می‌کند که اخبار دیشب ضد و نقیض گزارش می‌شود. دیشب «گروه رسانه‌ای امنیتی عراق» وابسته به ارتش در بیانیه خود اعلام کرد که نخست‌وزیر هنگام حادثه در منزل نبوده اما امروز شبکه الجزیره به نقل از منابعی که هویتشان را فاش نکرد نوشت که نخست‌وزیر در منزل بوده است.

همچنین درباره آسیب وارد شده در پی این حادثه اخبار اغراق‌آمیزی مخابره شد. در حالی که اعلام شد ستون‌هایی از دود به آسمان رفته (کنایه از شدت حمله)، صابرین نیوز گزارش کرد که پهپاد کوچکی به ساختمان برخورد کرده و هیچ آسیبی هم به ساختمان وارد نشده است. سپس وزارت کشور عراق امروز اعلام کرد که با سه پهپاد به منزل نخست‌وزیر حمله شده است.

برخی ناظران این اتفاقات را به نتیجه انتخابات اخیر بی‌ارتباط نمی‌دانند. با اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی عراق که روز دهم اکتبر (۱۸ مهرماه) برگزار شد، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند. در پی این اعتراض‌ها، وضعیت سیاسی عراق متشنج است.

تعدادی از شهرهای عراق نیز از پس از اعلام نتیجه اولیه شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به نتیجه انتخابات بودند به‌نحوی که معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء شدند چراکه معتقد بودند در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری صورت گرفته است.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید کردند.

جمعه پیش تظاهرات مردم در بغداد به خشونت کشیده شد و در درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان، دست‌کم یک نفر کشته و ۱۲۵ نفر زخمی شدند. نخست‌وزیر دستور تحقیق جامع در این خصوص را صادر کرد. شنبه نیز شمار زیادی از معترضان عراق به نتایج انتخابات و درگیری نیروهای امنیتی با تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو و آتش زدن خیمه‌های تحصن آن‌ها در نزدیکی ورودی‌های منطقه سبز، به خیابان‌ها آمدند. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول