اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

حزب‌الله: ریاض رسوایی به بار آورده، خودش هم باید عذرخواهی کند نه لبنان

معاون حزب‌الله ضمن خصمانه خواندن موضع عربستان سعودی در قبال لبنان تصریح کرد، لبنان کاری انجام نداده که عذرخواهی کند بلکه سعودی است که باید عذرخواهی کند و عقب بنشیند زیرا این رسوایی را ریاض به بار آورده است.

حزب‌الله: ریاض رسوایی به بار آورده، خودش هم باید عذرخواهی کند نه لبنان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان امروز (یکشنبه) در اظهاراتی گفت، عربستان سعودی مشکلی برای لبنان درست کرده که عنوانش اعتراض به اظهارات «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان قبل از وزیر شدنش است، این موضع سعودی ظالمانه ریاض در قبال قرداحی که نه درباره عربستان و نه درباره غیر آن اشتباهی مرتکب نشده، موضعی خصمانه در قبال لبنان است.

بر اساس گزارش «العهد»، وی افزود: ما می‌دانیم که کشوری سفرایش را فرامی‌خواند زیرا مثلا مشکلی نظامی، کشتار یا تجاوزی مشخص رخ داده اما لبنان کاری انجام نداده و هر آنچه اتفاق افتاده، اظهاراتی عادی است که هر انسانی ممکن است داشته باشد. لبنان کشور آزادی‌هاست و هر شخصی چه موافق چه مخالف می‌تواند حرف خود را بزند. این موضوع تغییر نمی‌کند. از خلال اظهارات فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی مشخص شد که مشکل ریاض، حزب‌الله و حضور و قدرت آن در لبنان است اما هیچ مدرک و مشکل مستقیمی در قبال حزب‌الله وجود نداشت و آنها درباره نحوه ورود به لبنان سردرگم بودند پس مسیر اظهارات معمولی را انتخاب کردند اما پس از آنکه مشخص شد ادعایی سخیف و بی ارزش است مجبور شدند که توضیح دهند مشکلشان با حزب‌الله است.

شیخ قاسم تأکید کرد، سعودی بدون دلیل موجه ، خلاف عرف دیپلماتیک، بدون احترام به وزارت خارجه یا نخست‌وزیری لبنان و حتی بدون اطلاع دادن تمام اقدامات منفی را در قبال لبنان انجام داد و سفیر لبنان را اخراج کرد؛ همه اینها مصداق اهانت سعودی به روابط با لبنان است.

وی تصریح کرد، لبنان کاری انجام نداده و مسؤول چیزی نیست بنابراین نباید عقب بنشیند یا عذرخواهی کند بلکه عربستان سعودی است که باید عذرخواهی کند و عقب بنشیند زیرا این رسوایی را ریاض به بار آورده است.

شیخ قاسم ادامه داد: ما همیشه با عربستان سعودی و دیگران روابط عادی و معمولی داشته‌ایم اما همراه با عزت. ما روابطی که در آن شرط یا دیکته باشد نمی‌پذیریم. روابط باید بین دو کشور مستقل باشد. لبنان امروز را اگر نمی‌شناسند لبنان قدرتمند، آزاد و مستقلی است که خاکش را آزاد کرده، سرش را بلند کرده و اسرائیل و تکفیری‌ها را بیرون کرده است.

وی خطاب به برخی مسؤولان لبناینی گفت، از تعظیم در برابر مستکبران کم کنید زیرا چیزی اینها را راضی نمی‌کند. اگر به آنها چیزی بدهید بیشتر می‌خواهند، آنها به حق نیستند. مسؤولیت بر عهده سعودی است و به هر حال سعودی نه از نخست‌وزیر «نجیب میقاتی» و نه از کل دولت لبنان راضی نیست همانطور که از تشکیل دولت قبل توسط «سعد الحریری» هم راضی نبود زیرا سعودی فردی را داشت که می‌خواست همان فرد نخست‌وزیر دولت لبنان باشد و نتوانست.

شیخ قاسم مسأله مقاومت را شریف‌ترین مسأله خواند و گفت، کسانی که به عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی روی آوردند به مسأله فلسطین خیانت کردند و اگر فکر می‌کنند با عادی‌سازی روابط از کشورها و آینده‌شان محافظت می‌کنند، در اشتباهند زیرا رژیم اسرائیل وارد کشوری نمی‎‌شود مگر اینکه امور را به دست می‌گیرد و در آینده نزدیک خواهیم شنید که چگونه اسرائیل یک امیر را برکنار یا یک پادشاه را عوض کرد.

وی در ادامه عملکرد «طارق البیطار» بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت را سیاست‌زده خواند که گروهی مشخص را هدف می‌گیرد .

معاون حزب‌الله ضمن اعلام اینکه فتنه حزب «القوات البنانیه» در «الطیونه» بیروت از نتایج عملکرد البیطار است، گفت، باید برای حل این معضل فکری شود.

شیخ قاسم تأکید کرد که حزب‌الله حامی برگزاری انتخابات در موعد خود است و برای موفق برگزار شدن آن تلاش می‌کند.

وی در پایان گفت، هر کسی که با سه‌گانه ارتش، ملت و مقاومت همراه باشد در انتخابات و تمام موضوعات دیگر موفق می‌شود.

بحران اخیر میان لبنان و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس بویژه سعودی از آنجا آغاز شد که جرج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در اظهاراتی که مربوط به پیش از وزیر شدنش است، جنگ علیه یمن با بیهوده می‌خواند و خواستار پایان آن می‌شود.

در پی این اظهارات، عربستان سعودی سفیر خود در بیروت را فراخواند و از سفیر لبنان در عربستان نیز خواست این کشور را ترک کند.

امارات، کویت و بحرین نیز در اقدامی مشابه سفرای خود از بیروت را فراخوانده و تأکید کردند که این اقدام آن‌ها به نشانه همبستگی با عربستان انجام شده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول