اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

مشوق‌ها و حمایت‌ها راز موفقیت طرح «جوانی جمعیت»/ جمعیت یک شاخص سیاسی و بین‌المللی در موفقیت کشورها محسوب می‌آید

کارشناس امور بانوان و خانواده فرمانداری گنبدکاووس گفت: برای رسیدن به طرح «جوانی جمعیت و فرزندآوری» باید مشوق‌های مادی و معنوی دیده شود تا انگیزه لازم در بین جوانان ایجاد و آنها به صورت عینی و عملی شرایط لازم را در جامعه برای تشکیل خانواده احساس کنند.

مشوق‌ها و حمایت‌ها راز موفقیت طرح «جوانی جمعیت»/ جمعیت یک شاخص سیاسی و بین‌المللی در موفقیت کشورها محسوب می‌آید

فاطمه اسدالله‌پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: متاسفانه در طی سال‌های گذشته فرزند کمتر به عنوان یک فرهنگ غلط در بین مردم نهادینه شده و جدا از شرایط اقتصادی به عنوان یک ارزش محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۰ تاکنون مقام معظم رهبری بیش از ۴۲ بار بر ضرورت مسئله جمعیت و فرزندآوری در سخنرانی‌های متعدد تاکید داشته و این نشان‌دهنده حساسیت موضوع از طرف ایشان است.

کارشناس امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان گنبدکاووس گفت: موضوع جمعیت و فرزندآوری باید پیش از هر موضوع دیگری مورد توجه دولتمردان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و اقدامات اساسی در این راستا صورت گیرد.

اسدالله‌پور خاطرنشان کرد: افزایش جمعیت در یک کشور سبب افزایش توانمندی، نیروهای انسانی و پیشرفت و توسعه آن کشور خواهد شد به گونه‌ای که شاهد بودیم کشور روسیه برای رسیدن به این شاخص‌ها نرخ جمعیت خود را از منفی به مثبت رسانده و به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده است.

* برای اجرای عملی طرح «جوانی جمعیت» باید مشوق‌های اجرایی در نظر گرفته شود/ برای افزایش جمعیت از تجربه کشورهای موفق بهره گرفت

وی ادامه داد: برای افزایش جمعیت و فرزندآوری می‌توان از تجربه کشورهای موفق در این زمینه بهره گرفته و مشوق‌های اجرایی را در این راستا انتخاب و اجرا کرد.

اسدالله‌پور با اشاره به اینکه فرزند کمتر در کشور به عنوان یک فرهنگ‌ نهادینه شده است، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته شعار «زندگی بهتر با فرزند کمتر» به عنوان یک فرهنگ در بین مردم جامعه ما نهادینه شده و امروز اگر از مشکلات اقتصادی فاکتور بگیریم متاسفانه داشتن یک فرزند و یا به اصطلاح تک‌فرزندی به اشتباه به عنوان یک ارزش و کلاس محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه برای اجرای عملی طرح «جوانی جمعیت» باید مشوق‌های اجرایی در نظر گرفته شود، بیان کرد: در راستای تغییر ساختار جمعیت و مبارزه با بحران جمعیت پیری در کشور طرح جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی مطرح و به عنوان یک قانون تدوین و تصویب شده که با تایید شورای نگهبان این طرح به صورت آزمایشی به مدت هفت سال در کشور اجرا می‌شود و برای اجرای عملی آن نیاز به مشوق‌هایی که قابل اجرا باشد، است.

* نگاه همه ما باید به مسئله ازدیاد جمعیت نگاه خانواده‌محور باشد

کارشناس امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان گنبدکاووس ابراز کرد: نگاه همه ما باید به مسئله ازدیاد جمعیت نگاه خانواده‌محور باشد و باید در این خصوص زیرساخت‌ها و امکانات لازم و ضروری ایجاد شود.

وی با اشاره به آمار فرزندآوری و ازدواج در کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه نرخ ازدواج ۴۰ درصد، نرخ فرزندآوری ۳۰ درصد و میزان باروری به ۱/۶ درصد رسیده و این آمار نشان می‌دهد در سال‌های آینده با بحران کاهش جمعیت در کشور مواجه بوده و از هم اکنون می بایست راهکارها و تدابیر عملی برای این موضوع اندیشیده شود.

اسدالله‌پور افزود: متاسفانه در همه طبقات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی کشور ارزش‌ها تغییر یافته و جدا از تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی جوانان کشورمان مانند گذشته تشکیل زندگی و فرزندآوری را به عنوان یک ارزش تلقی نکرده و به جرات می‌توان گفت تفکر به این موضوعات در اولویت‌های اول آنها نیست که باید اصلاح شود.

وی بیان کرد: متولیان حوزه اجتماعی و فرهنگی وظیفه سنگین‌تری نسبت به سایر نهادها و دستگاه‌های اجرایی داشته و در کنار آنها رسانه‌ها نیز نقش موثری در ارزش‌گذاری به این موضوعات با تولید فیلم و محتوا در فضای مجازی خواهند داشت.

کارشناس امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان گنبدکاووس اظهار کرد: برای رسیدن به طرح جوانی جمعیت و فرزندآوری در کشور نخست باید تشکیل خانواده توسط خانواده‌ها و جوانان مورد توجه قرار گرفته و زیرساخت‌های لازم در این خصوص با ارائه مشوق‌های مادی و معنوی دیده شود تا انگیزه لازم در بین جوانان ایجاد شده و آنها به صورت عینی و عملی شرایط لازم را در جامعه برای تشکیل خانواده احساس کنند.

وی ادامه داد: بعد از تشکیل خانواده ایجاد اغنای فکری و فرهنگی در بین سطوح مختلف جامعه برای فرزندآوری نه یک فرزند بلکه دو یا چند فرزند نیاز بوده تا این احساس هم در بین جوانان و هم در بین خانواده‌ها ایجاد شود.

کارشناس امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان گنبدکاووس گفت: بنده معتقدم که موفقیت فرزندان امروز در زندگی آینده شخصی و اجتماعی‌شان مرهون تجربه آنها در زندگی خانوادگی با داشتن خواهر و برادر بوده و نوجوان و جوانی که در خانواده به عنوان تک‌فرزند رشد و پرورش‌یافته بی‌شک نمی‌تواند در زندگی آینده احساس و شرایط همسر و فرزند خود را‌به خوبی درک کرده و قطعا با مشکلاتی در زندگی شخصی و اجتماعی مواجه خواهد شد.

* دورکاری بانوان شاغل و چند برابر کردن یارانه خانواده جوان دارای چند فرزند می‌تواند انگیزه خوبی برای اجرای طرح فرزندآوری باشد

اسدالله‌پور با اشاره به فعالیت دورکاری بانوان شاغل گفت: به تازگی ریاست جمهور طرحی به عنوان «دورکاری بانوان شاغل دارای فرزند زیر ۶ سال» را مصوب کردند که این امر و چنین طرح‌هایی در کنار مشوق‌هایی مانند چندین برابر کردن یارانه خانواده جوان دارای چند فرزند، تسهیلات خاص برای خانواده‌هایی که تعداد فرزندان خود را افزایش دهند و غیره می‌تواند انگیزه خوبی در راستای اجرای این طرح باشد.

وی بیان کرد: ایجاد باور و اعتقاد قلبی برای افزایش جمعیت در بین خانواده‌ها می‌تواند علاج قبل از وقوع بحران بر مسئله پیری جمعیت کشور باشد.

کارشناس امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان گنبدکاووس گفت: ایجاد امکانات و زیرساخت‌هایی مانند درمانگاه، آزمایشگاه و بیمارستان‌های ویژه برای زنان جوان از ابتدای بارداری تا زمان تولد نوزاد و دوران نوزادی در راستای کاهش هزینه‌های درمانی زمان بارداری و نوزادی می‌تواند مشوق مهمی در این امر باشد.

انتهای پیام/2307/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول