اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کمیساریای عالی انتخابات عراق از پایان شمارش دستی آرا خبر داد

کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد که شمارش دستی آرا در حوزه‌هایی که درخواست تجدید نظر درباره نتایج آن شده بود، تمام شده و در صورت تایید نتایج از سوی قوه قضائیه اسامی نهایی نامزدهای پیروز اعلام می‌شوند.

کمیساریای عالی انتخابات عراق از پایان شمارش دستی آرا خبر داد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، کمیساریای عالی مستقل انتخابات امروز یکشنبه از پایان شمارش دستی آرای حوزه های مورد تجدید نظر در سراسر عراق خبر داد و گفت که سازوکار تصویب اسامی نامزدهای پیروز انتخابات  و برگزاری اولین جلسه پارلمان جدید را مشخص می‌کند.

به گزارش موازین نیوز، «عماد جمیل» عضو ستاد اطلاع رسانی کمیساریای انتخابات عراق گفت: عملیات شمارش دستی آرا با شمارش بیش از ۵۰۰ حوزه در استان بصره به پایان رسید. ضمنا درخواست‌های تجدیدنظر برای رسیدگی به قوه قضائیه ارسال می‌شود و  قوه قضائیه می‌تواند بخشی از درخواست‌ها را برای استعلام قانونی یا روند دیگر شمارش دستی برگرداند.

وی افزود: ما منتظر  قوه قضائیه می‌مانیم تا در صورت تایید نتایج، کمیسیاریا اسامی نهایی نامزدهای برنده کرسی‌های پارلمان را اعلام کند و موعد ارائه نتایج نهایی منوط به تاریخ خاصی نبوده و تا پایان تجدیدنظرها ادامه دارد.

جمیل گفت که کمیساریای عالی انتخابات فردا دوشنبه درخواست های تجدید نظر و نتایج شمارش دستی آرا را به مرجع قضایی تحویل می دهد تا پس از تایید اسامی نامزدهای پیروز، رئیس جمهور از پارلمان جدید بخواهد نخستین جلسه خود را ظرف ۱۵ روز برگزار کند.

با اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی عراق، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند.

تعدادی از شهرهای عراق نیز از پس از اعلام نتیجه اولیه شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به نتیجه انتخابات بودند به‌نحوی که معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء شدند چراکه معتقد بودند در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری صورت گرفته است.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد؛ اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد؛ مسئله‌ای که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تایید می‌کنند.

«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق پس از اعلام نتیجه انتخابات بیانیه‌ای صادر و تأکید کرد: «به هر قیمتی که شده، ما این نتایج ساختگی را نمی‌پذیریم و از آرای نامزدهای خود و رأی‌دهندگانمان با تمام قدرت دفاع خواهیم کرد».

این بیانیه در حالی منتشر شده بود که منابع عراقی ساعاتی پیش از صدور آن گزارش داده بودند که کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «چارچوب هماهنگ‌کننده احزاب شیعی» در بیانیه‌ای به کمیساریای عالی انتخابات عراق اعتراض کرد.

در بیانیه احزاب مذکور آمده بود: «در راستای پافشاری چارچوب هماهنگ‌کننده بر درستی روند دموکراتیک و تحقق الزامات انتخابات زودهنگام که مرجعیت دینی خواستار آن شد و تأکید کرد که باید آزاد، امن و منصفانه باشد و از سوی دیگر در راستای پشت‌ سر گذاشتن شبهات و مشکلات بزرگی که در انتخابات سال ۲۰۱۸ ایجاد شد و به یک بن‌بستی سیاسی انجامید و در نتیجه با وقوع رویدادهای تأسف‌باری در سال ۲۰۱۹ پایان یافت و همچنین به منظور حمایت از روند دموکراتیک و بی‌طرفی در انتخابات، ما تمام نکات فنی را به کمیساریای انتخابات ارائه کردیم».

در ادامه بیانیه مذکور همچنین عنوان شد: «کمیساریا متعهد شد که تمام مشکلات را با گام‌هایی عملی مرتفع کند؛‌ اما این نهاد به تمام آن اقدامات قانونی که اعلام کرده بود، پایبند نبود. بر این اساس، ما اعتراض خود را به نتایج و عدم قبول آن را اعلام می‌کنیم و برای جلوگیری از دستکاری در آرای رأی‌دهندگان اقدامات لازم را اتخاذ خواهیم کرد».

چارچوب هماهنگ‌کننده احزاب شیعی شامل ائتلاف الفتح، «دوله القانون»، «عصائب اهل الحق» به اضافه «کتائب حزب‌الله»‌ و دیگر جریان‌های شیعی است. 

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول