اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

آثار تاریخی شهرستان رازوجرگلان مرمت می‌شود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری رازوجرگلان گفت: آثار تاریخی این شهرستان با اعتبار ۲ میلیارد ریال مرمت می‌شود.

آثار تاریخی شهرستان رازوجرگلان مرمت می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از رازوجرگلان، صبح امروز عقیل مجردی در گفت‌وگو با رسانه ها با اعلام مرمت آثار تاریخی راز و جرگلان اظهار کرد: ۲ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و حفظ آثار تاریخی امامزاده نبی و ارگ بالای بخش غلامان واقع در این شهرستان مرزی از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان تخصیص یافت.

وی گفت: اعتبار مصوب امسال برای مرمت آثار تاریخی این شهرستان مرزی چهار میلیارد بود که تاکنون نیمی از آن تخصیص‌یافته است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری رازوجرگلان با بیان اینکه تاکنون ۸۰ اثر تاریخی در این شهرستان مرزی خراسان شمالی شناسایی شده است، تصریح کرد: از این تعداد تنها ۳۷ اثر تاریخی که شامل میراث ملموس، ناملموس و میراث طبیعی است به ثبت ملی رسیده است.

شهرستان رازوجرگلان به مرکزیت شهر راز، بخش‌های شمال و شمال غربی استان خراسان شمالی را به خود اختصاص داده و از شمال با کشور ترکمنستان، از شرق به شهرستان شیروان، از غرب به شهرستان مانه و سملقان و استان گلستان و از جنوب به شهرستان‌های بجنورد و مانه و سملقان محدود می‌شود.

بر اساس پژوهش‌های مقدماتی باستان‌شناسی، شهرستان رازو جرگلان از دورۀ پیش‌ازتاریخ (هزاره سوم پیش از میلاد) مسکونی بوده و به دلیل موقعیت راهبردی و منابع سرشار طبیعی اهمیت ویژه‌ای داشته است. وجود محوطه‌های استقراری پیش‌ازتاریخ در حوضه رود غلامان و تپه‌های مربوط به دوره تاریخی در دره راز و دره جرگلان گواه سکونت مداوم بشر در پهنۀ این شهرستان در دوران مختلف تاریخ بشری است.

انتهای پیام/د

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول