اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

الگوی عملی درمسیر خودکفایی حوزه کشاورزی و امنیت غذایی

گردهمایی روز مزرعه با هدف ترویج استفاده از چغندر علوفه‌­ای کم­‌آبخواه و آموزش عمومی نحوه کشت، برداشت، فرآوری، ذخیره­‌سازی و مصرف، با حضور دامداران، کشاورزان و مسئولان مربوطه در شهرستان پلدشت استان آذربایجان غربی برگزار شد.

الگوی عملی درمسیر خودکفایی حوزه کشاورزی و امنیت غذایی

اخبار شرکتها؛ امنیت غذایی یکی از وجوه امنیت ملی هر کشور است که تنها با عرضه کافی مواد غذایی در سطح جامعه تحقق نمی‌یابد، بلکه نیازمند ایجاد و حفظ زنجیره ای مطلوب از فرآیندهای تولیدی- توزیعی تا دسترسی مناسب و اقتصادی خانوارها  برای تأمین مواد غذایی مورد نیازشان می باشد. امنیت غذایی یک مقوله فراسازمانی بوده و در حیطه مسئولیت سازمان ها و بخش‌های مختلفی در کشور است. توفیق در تحقق آن نیز منوط به اقدام موثر و همگرایی مسئولین متولی این حوزه خواهد بود.

باتوجه به مسئله کاهش شدید منابع آبی در کشور، اهمیت امنیت غذایی بیش از پیش ضروری به نظر می­رسد. بخش کشاورزی کشور ظرفیت‌های رقابتی موثری در راستای حل بسیاری از مسائل این حوزه و ارتقاء تولید ناخالص ملی دارد. اکثر کشورهای توسعه یافته، نقطه‌ی آغاز رشد و شکوفایی اقتصاد خود را با توسعه بخش کشاورزی آغاز نموده اند. در واقع امنیت غذایی یکی از اضلاع اقتصاد مقاومتی است که تحت تأثیر مستقیم و غیرمستقیم عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، فناوری و بین المللی قرار دارد.

علاءالدینی مدیرعامل شرکت رشد پایدار ایرانیان به عنوان دبیر گردهمایی ترویج کشت چغندر علوفه ای کم آب خواه گفت: تامین امنیت غذایی در گرو کشاورزی پایدار و تکمیل حلقه های مفقوده زنجیره ارزش محصولات کشاورزی است و جایی که می‌تواند برای کشورما نقطه عطف باشد، حوزه کشاورزی است.

وی گفت: گونه چغندر علوفه ای فرآوری شده برای نخستین بار در کشور، با هدف تامین نیاز خوراک دام در فاز نخست در  12 هکتار از اراضی مزرعه نمونه شهرستان پلدشت کشت شده و کل محصول برداشتی در این گردهمایی به مصرف دامداری­هایی که تحت پوشش بسیج عشایری هستند خواهد رسید. این گردهمایی، الگویی برای ترویج علوفه کم آب خواه زود بازده است تا دامداران و کشاورزان و مسئولان مربوطه، به شکل کاملا عملیاتی نحوه استفاده از محصولات تولیدی و فرآوری شده را مشاهده کنند.

وی افزود : با توجه به مشکلات عدیده کشور در راستای تامین خوراک مورد نیاز دام، به ویژه دام سبک عشایری، شرکت رشد پایدار ایرانیان با هدف کمک به تامین امنیت غذایی و تکمیل حلقه های مفقوده زنجیره ارزش محصولات کشاورزی اولویت دار در کشور، چغندر علوفه ای را به عنوان یکی از این گروه محصولات انتخاب و در دستور کار خود قرارداده است.

 از جمله ویژگی های بسیار مطلوب چغندر علوفه ای می توان به عملکرد بالای محصول در واحد سطح در مقایسه با سایر علوفه های رایج، مصرف آب پایین در ازای محصول برداشتی، امکان کشت طی دو دوره در مناطق گرم و معتدل و همچنین امکان مصرف به شکل تازه خوری و سیلو شده اشاره نمود.

 در این راستا شرکت رشد پایدار ایرانیان با ایجاد شبکه زارعین و شبکه دامداران و با هم افزایی سازمان بسیج عشایری و  سازمان بسیج مهندسین کشاورزی، نسبت به ارائه مشاوره و انتقال دانش فنی به کشاورزان اقدام و تمامی فرآیند های مرتبط با پشتیبانی، تولید، فرآوری و مصرف چغندر علوفه کم آبخواه را  با هدف ترویج و توسعه این محصول توسط شبکه های مردمی سازماندهی شده در سراسر کشور، تحت حمایت خود قرار داده است.

در این گردهمایی علاوه بر نمایش و تشریح روش کشت و برداشت، روش سیلو نمودن و نگهداری محصول نیز ارائه و محصول برداشت شده بطور مستقیم و بدون حضور هیچ گونه واسطه ای به دست مصرف کننده می­رسد. برای استفاده از این چغندرها به عنوان خوراک دام، نیاز به دستگاه خرد کن بوده که این شرکت علاوه بر تولید نمونه ای از آن، تولید انبوه دستگاه خردکن را در دستور کار دارد. دستگاه های تولید شده با مدیریت این شرکت، اصلاح شده ی دستگاه های موجود بوده و از هدر رفتن آب چغندر  به میزان قابل توجهی جلوگیری می نماید.

وی در ادامه افزود : پس از برداشت محصول، روش های ساده ای برای نگهداری بلند مدت این علوفه به مدت چند ماه وجود داشته و کارهای علمی و تحقیقاتی ساخت سیلوی چغندر علوفه ای نیز با همکاری سازمان تحقیقات کشاورزی انجام شده است. شرکت رشد پایدار ایرانیان در راستای رسالت­ها و ایفای مسئولیت اجتماعی خود، آماده انتقال دانش فنی و حمایت از شبکه زارعان مردمی در سراسر کشور برای ترویج کشت چغندر علوفه کم ­آبخواه می‌­باشد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول