به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری، مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران در خصوص ارتقای کیفیت و تحقق عدالت آموزشی در آموزش مجازی، اظهار کرد: آموزش مجازی به عنوان یک عنصر مکمل آموزش، هدف تأمین کیفیت آموزشی و تحقق عدالت آموزشی را دنبال میکند؛ اینکه چطور این کار را انجام میدهد نیازمند چند مقدمه است.
وی با اشاره به مقدمه اول، با عنوان توسعه دامنه انتخاب در بستههای آموزشی، توضیح داد: در سند تحول بنیادین یک عبارتی با عنوان بسته آموزشی یا سیاست چند تألیفی داریم معنای چکیده این واژهها این است که شما اگر میخواهید یک مفهومی را به مخاطب ارائه بدهید به جای اینکه در یک قالب ارائه بدهید در چند قالب ارائه کنید. تا این فرایند یاددهی ـ یادگیری کامل اتفاق بیفتد.
فیاضی اضافه کرد: در حاضر برای انتقال محتوای آموزشی تنها روی کتاب درسی به عنوان جزئی از بسته یادگیری تمرکز میکنیم. خب این هم اجباری است باید بخواند تا نمره بگیرد. میخواند، حفظ میکند، بیست هم میگیرد اما تلقی نمیکند، یادش نمیگیرد ملکه ذهن و رفتارش نمیشود.
وی توضیح داد: باید قالب های دیگری را جلویش بگذاریم که خودش انتخاب کند وقتی سراغ همین مفهوم در قالب فیلم آموزشی، انیمشین یا پویانمایی یا در قالب داستانک و مانند اینها به دانشآموز منتقل شود و وقتی آنها را مراجعه میکند و خودش انتخاب میکند، تلقی بهتری خواهد داشت و فرایند یاددهی و یادگیری کاملتر و بهتر محقق میشود؛ بنابراین کارکرد بستههای یادگیری و.. که حالا بستههای آموزشی و آن سیاست چند تألیفی گفته میشود این است. البته اینجا یک نکتهای در مورد استعداد و توانایی و متناسب بودن محتوا با استعداد ها هم وجود دارد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به مقدمه دوم با عنوان یاددهی غیر مستقیم در ذیل بحث سرگرم آموزی، گفت: با فرض اینکه ما بسته های یادگیری را تامین کنیم و تهیه کنیم، فرایند یاددهی و روش های یاددهی دو جور است. یا مستقیم است یا غیر مستقیم است. در فرایند یاددهی مستقیم یا آموزش مستقیم، شما از قالب های متعدد مثل فیلم آموزشی و مثل انیمیشن آموزشی و مثل پاورپوینت و امثالهم استفاده میکنید که تدریس را خوب انجام بدهید که دانشآموز، نمره خوب بگیرد. این آموزش مستقل میشود.
وی ادامه داد: در آموزش غیر مستقیم که به آن سرگرمآموزی هم میگویند از طریق دیگری وارد میشوید. مثل فیلم و سریال و انیمیشن و اپلیکیشنهای کاربردی و بازیهای آنلاین و بازیهای موبایلی است. وقتی دانشآموز با اینها درگیر میشود به طور غیر مستقیم دارد آن مفاهیمی که شما میخواهید را تلقی میکند ولی سر کلاس درس هم ننشسته است. تمرکز بر اوقات فراغت دانش آموز شده است و از این طریق بهترین استفاده را از آن زمان میبرد. این یعنی اینکه شما سایر ابزارها و اوقات را در خدمت تربیت دانش آموز گذاشتهاید.
* بهترین استفاده از بازیهای موبایلی در آموزش
فیاضی ادامه داد: به هر حال دانشآموزان، مخاطبینمان و بچه هایمان دارند بازی موبایلی را انجام میدهند که این میتواند در ذیل بحث سرگرم آموزی قرار بگیرد و بهترین استفاده از آن بشود.
وی درباره مقدمه سوم، گفت: در روایاتمان هم داریم که انسانها مانندمعادن مثل معادن طلا و نقره هستند یعنی هرکدام یک استعدادی و یک ویژگی و یک توانمندی دارند اگر این طور هستند پس نظام تعلیم و تربیتِ یکسان و واحد برای همه به معنی هدردادن استعدادهاست و این اشتباه است. بنابراین فرایندهای آموزشی و یاددهی یادگیری را باید متناسب با استعدادهای دانشآموز طراحی کنیم. یعنی شخصیسازی آموزش است.
* هدایت تحصیلی درست انجام نمیشود
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: اکنون میبینیم برخی دانشجویانی که در دوره کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند و تغییر رشته میدهند،، زیاد هستند؛ این یعنی هزینه زیادی کشور گذاشته که فرد در رشتهای تحصیل کرده و خود آن فرد هم یک زمان قابل توجهی از بهترین موقع زندگیاش یعنی جوانیاش را گذاشته و بعد میبیند که به درد نمیخورد و وارد امورات زندگیاش نشده، رشته و مسیرش را عوض میکند.
وی افزود: این موضوع به معنی هزینههای مضاعف یعنی هدردادن سرمایههای ملی و سرمایه های انسانی است. این یعنی هدایت تحصیلی که در دوره متوسطه اول و دوم باید رخ بدهد درست انجام نمیشود.
*به جای کارنامه باید سراغ رزومه و توانمندی افراد برویم
فیاضی اضافه کرد: چرا هدایت تحصیلی درست انجام نشده است؟ به خاطر اینکه استعداد فرد درست شناسایی نشده است؛ چرا؟ برای اینکه پرونده تحصیلی که گویای این استعداد بوده را تأمین نکردیم. اکنون پرونده تحصیلی دانشآموزان چه هست؟ یک کارنامه هست شامل نمرات و این گویای استعدادهای هیچکس نیست.
وی افزود: ما به جای کارنامه باید سراغ رزومه و توانمندی افراد برویم؛ باید توانمندیهایش از اول یک جا ثبت شده باشد. در دوره پیش دبستان چه نقاشی کشیده و چه کتابی خوانده و چه شعری را علاقه داشته است و اینها کنار هم قرار میگیرد؛ بعد از 8 سال که نگاه میکنید دقیقا معلوم میشود که این پرونده به چه دردی میخورد. او درست هدایت میشود و در نتیجه در وقت طلایی عمر فرد صرفه جویی میشود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: برآیند این موارد این میشود که آموزش مجازی عبارت از تأمین اجزای مختلف بستههای یادگیری و بستههای آموزشی به همراه استعدادیابی کاملا حرفهای و موثر و به همراه شخصی سازی آموزش و به همراه به کار گیری روش های متنوع آموزشی است و این به معنی ارتقای کیفیت آموزش است.
وی افزود: کل این ماجرا وِب پایه است بنابراین یعنی گام موثری در راستای عدالت آموزشی است. البته همین جا این نکته را عرض کنم همه اینها یک پیش شرطهای مشخصی دارد؛ اگر میگوییم این یعنی تأمین کننده عدالت آموزشی پس یعنی همه جا باید زیرساخت دسترسی آسان وجود داشته باشد. دانش آموز و معلم اگر دسترسی نداشته باشند، از این امکان بی بهره هستند و این خود به بیعدالتی آموزشی و پرورشی دامن میزند موضوعی که متاسفانه در حال حاضر بعضا شاهد آن هستیم.
* نباید تفاوتی بین مدرسه یا معلم یا دانش آموزش شهری یا روستایی باشد
فیاضی تصریح کرد: از این حیث نباید تفاوتی بین مدرسه یا معلم یا دانش آموزش شهری یا روستایی یا مرزی یا عشایری وجود داشته باشد. بنابراین باید وزارت ارتباطات کمک کند و این زیر ساخت را تامین کند.
وی افزود: اگر دانشآموز ابزار دسترسی نداشته باشد، لپتاپ نداشته باشد، موبایل نداشته باشد یا دسترسی به محتوا برایش هزینه داشته باشد، از هر طریقی که به این سامانه دسترسی پیدا کند باز آن هدف محقق نمیشود که باید این را مد نظرداشته باشیم که این خودش یک بحث جدی هست و بخشهای دیگری از حاکمیت، غیر از وزارت آموزش پرورش، باید بیایند کمک کنند تا این قضیه اتفاق بیفتد.
* شاد باید ارتقا یابد
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: در این راستا باید به نحوی عمل کنیم تا این نگاه که هر کسی پولدار هست به مواد و رسانههای آموزشی بهتر دسترسی دارد از بین برود و همه دیگر دسترسی داشته باشند.
وی با بیان اینکه آموزش مجازی در هیچ مرحلهای جای معلم را پُر نمی کند. تأثیراتی که حضور فیزیکی دارد هیچ چیزی ندارد و این آموزش های مجازی میتوانند کاملا در جایگاه مکمل بنشیند. البته مکملی است که به هیچ وجه قابل صرف نظر نیست.
فیاضی با بیان اینکه این چیزی که در شاد داریم باید ارتقاء پیدا کند، گفت: لازمه این اتفاق این است که مدرسه مجازی با همه امکاناتش وجود داشته باشد. شما وقتی در آموزش مجازی میروی، یعنی همه اتفاقاتی که در مدرسه حقیقی به راحتی رخ میدهد باید در فضای مجازی شبیهسازی شود. یعنی اگر یک کلاسی داشتی و معلم راحت ارتباط با دانشآموز میگرفت و سؤال میپرسید و پای تخته مینوشت، دیگر در کلاس آنلاین باید طراحی و تدارک شود. آزمون ساز میخواهید. سامانه تکلیف میخواهید.
وی با بیان اینکه باید سراغ سامانه مدیریت جامع یادگیری برویم، افزود: این ماجرا روی سکه دیگری هم دارد که این خیلی مهم و قابل توجه است؛ ببینید ما اکنون در کشور بیش از 300 شرکت دانش بنیان داریم که در موضوع آموزشهای مجازی کار کردند و باید در آموزش و پرورش زمینهای را فراهم کنیم که همه اینها امکان ورود داشته باشند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: این موضوع به این معنی است که پلتفرم شاد را باید به یک پلتفرم تبدیل کنیم که رویش این میکروسرویسهای متعدد بتوانند بشینند. همه ظرفیت بخش خصوصی و بخشهای دولتی و غیر دولتی که در آموزش مجازی کار کردند ورود پیدا کنند.
انتهای پیام/