اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

عباس عبدی: مواضع آمریکایی‌ها در مورد مذاکرات قابل‌قبول نیست/ توافق با غرب باید شامل همه موارد منطقه‌ای باشد!

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه توافق با غرب باید شامل همه موارد منطقه‌ای باشد گفت: اگر همین وضع ادامه پیدا کند و شاهد تحولی در عرصه سیاست نباشیم، به گمانم بیش از اینکه محافظه‌کار یا رادیکال شوند، منفعل می‌شوند.

عباس عبدی: مواضع آمریکایی‌ها در مورد مذاکرات قابل‌قبول نیست/ توافق با غرب باید شامل همه موارد منطقه‌ای باشد!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

اگر وضعیت فعلی ادامه پیدا کند، اصلاح‌طلبان منفعل می‌شوند

- آینده جریان اصلاحات متاسفانه تا حدی تابع سیاست‌های حاکم شده است. اگر شاهد ادامه همین روند در سیاست‌های کلان کشور باشیم، اصلاح‌طلبی عملا تضعیف می‌شود و مسیر برای شیوه‌های دیگر سیاست‌ورزی گشوده‌تر خواهد شد ولی اگر تغییری در روند سیاست‌های کلی کشور دیده شود، به گمانم اصلاح‌طلبان فرصتی خواهند داشت تا با بازسازی خود در سه سطح راهبردی، تشکیلاتی و کنشگران، به جامعه کمک کنند تا از این شرایط خارج شود.

- بدون تغییر در سه سطح پیش‌گفته هیچ تحول جدی در اصلاح‌طلبان ایجاد نخواهد شد و بیشتر به حاشیه خواهند رفت؛ البته به حاشیه رفتن آن‌ها نیز به‌نوعی بازتاب وضعیت عمومی کشور نیز خواهد بود.

- اگر همین وضع ادامه پیدا کند و شاهد تحولی در عرصه سیاست نباشیم، به گمانم بیش از اینکه محافظه‌کار یا رادیکال شوند، منفعل می‌شوند و این برای جامعه خطرناک‌تر از محافظه‌کاری یا رادیکالیسم است.

جریان اصلاحات باید در برابر عملکرد خودش پاسخگو باشد

- بخشی از تغییر رویکرد اصلاح‌طلبان محصول عملکرد دولت روحانی هم هست ولی مسوولیت این امر بیش از آنکه متوجه روحانی باشد، متوجه اصلاح‌طلبان بود؛ زیرا راهبرد اصلاح‌طلبانه نباید تابع نیروهای واسطه باشد.

- نارضایتی مردم در درجه اول از فرایند مدعی اصلاح‌گری و نحوه ورود اصلاح‌طلبان به این فرایند است و روحانی نمی‌تواند نقش اصلی را داشته باشد. جریان اصلاحات باید در برابر عملکرد خودش پاسخگو باشد و این ربطی به روحانی ندارد. 

مساله اول ایران در عرصه سیاست اصلاحات ساختاری نیست

- درباره موضوع «اصلاحات ساختاری» تاج‌زاده این نکته قابل توجه است که میان دو مساله سیاست و تحلیل باید تمایز قائل شد.

- مساله سیاست چیزی فراتر از تحلیل و نظر است. آیا باید با ساختار مقابله کرد یا از طریق تفاهم و همدلی درباره اصلاحات به تفاهم رسید؟ آیا مقابله‌ای که مستلزم تنش و دوری نیروها از یکدیگر باشد، در عمل نقض غرض نخواهد شد؟ به تعبیر دیگر، آیا شیوه سیاسی مبتنی بر تقابل به نتیجه عکس آن منجر نخواهد شد؟

- اگر از این حیث نگاه کنیم مساله اول ایران در عرصه سیاست اصلاحات ساختاری نیست، چون پیگیری چنین هدفی الزاما با شیوه‌هایی از سیاست‌ورزی همراه خواهد شد که نتیجه آن خلاف اصلاحات از هر نوعش خواهد بود. مساله اول چگونگی رسیدن به تفاهم است؛ اینکه همه در یک کشتی هستیم. مساله امروز، وضعیت کلی و خطیر ایران است. پس باید نسبت‌به شیوه سیاسی انتخاب‌شده حساس بود. 

مواضع رادیکال عده‌ای از اصلاح‌طلبان هزینه دارد نه منفعت

- مواضع رادیکال عده‌ای از اصلاح‌طلبان برای آنان و برای هیچ‌کس دیگر منفعت شخصی ندارد، بلکه هزینه دارد.

- بخشی از این مواضع محصول برداشت از به بن‌بست رسیدن اصلاح‌طلبی در جامعه است. بخشی نیز به دلیل ضعف تشکیلاتی و رهبری اصلاح‌طلبان است؛ البته مواضع تفریطی هم می‌تواند به همان اندازه زیان‌بار باشد. از این حیث تفاوتی میان دو نوع موضع نمی‌کند. 

توافق با غرب باید شامل همه موارد منطقه‌ای باشد!

- مواضع آمریکایی‌ها در مورد مذاکرات و برجام قابل‌قبول نیست ولی مشکل اصلی جای دیگری است. توافق با غرب باید شامل همه موارد منطقه‌ای باشد. اگر باشد، برجام هم در دل آن راحت حل خواهد شد ولی اگر فقط محدود به هسته‌ای شود، به نظرم قابل‌حل نیست.

- قبلا هم که روی برجام توافق شد، به‌نوعی قرار بود شامل سایر امور نیز شود که ایران نپذیرفت و برجام به سرنوشت حاضر دچار شد.  

سه اقدام مثبت و سه ضعف دولت سیزدهم

 - به نظرم دولت آقای رئیسی در ماه‌عسل است و این وضع تا بهمن و اسفند ادامه خواهد داشت. دو اقدام مثبت داشته است و شاید بهتر است بگویم سه اقدام که سومی عدم اقدام است و سه ضعف اساسی. دو اقدام مثبت یکی سفرها و حضور در مردم. دیگری بهبود مساله واکسیناسیون و سومی که عدم اقدام بود و مثبت است، استفاده نکردن از ادبیات تند چه در داخل و چه در امور خارجی.

- سه ضعف اساسی آن فقدان یک راهبرد سیاسی و اقتصادی روشن در سه حوزه امور بین‌الملل، سیاست داخلی و اقتصادی است. واقعا هر چه فکر می‌کنم که در این سه زمینه چه در سر دارند، راه به‌جایی نمی‌برم.

سیاست روحانی موجب شکاف میان خودش و دیگران می‌شد

- همان زمان که آقای رئیسی تحلیف را به‌جا آورد و به دیدار کارکنان بهشت‌زهرا(س) رفت و سپس عازم خوزستان شد، برخی افراد آن را تخطئه کردند و نمایشی دانستند. بنده یک یادداشت نوشتم و از این رفتار دفاع کردم.

- رفتار آقای روحانی را هم در این زمینه مفید نمی‌دانستم. نمونه آن برخوردش با مردم یا حتی کارگزاران خودش یا رقبا. چندبار هم در نوشته‌ها یا مصاحبه‌ها متذکر شدم. سیاست وی از این نظر موجب شکاف میان خودش و دیگران می‌شد. یکی از کارکرد سیاست‌مدار همین است که اجازه ندهد این شکاف ایجاد یا تعمیق شود.

وعده‌های رئیسی بدون تحقق برجام امکان‌پذیر نیست!

- امیدوارم دولت موفق شود. هر کمکی هم بتوان باید انجام دهیم. من انتظار تحقق وعده‌هایش را ندارم چون انجام بیشتر آن‌ها امکان‌پذیر نیست، به‌ویژه اگر برجام را حل نکند. فقط انتظار دارم که وضع از اینکه هست بدتر نشود.

- متاسفانه باید گفت که مساله تورم به نقطه حساسی رسیده و هر آن ممکن است فنر آن از جا درآید و به‌صورت تصاعدی بالا رود. امیدوارم چنین نشود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول