اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

دیپلماسی علم، مکانیسمی مناسب برای دستیابی به راه‌حل‌های فناورانه در مواجهه با چالش‌های جهانی

مدیر امور بین‌الملل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری (STI Diplomacy) می‌تواند به عنوان یک مکانیسم مناسب برای هموار کردن مواجهه با چالش‌های جهانی عمل کند.

دیپلماسی علم، مکانیسمی مناسب برای دستیابی به راه‌حل‌های فناورانه در مواجهه با چالش‌های جهانی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی‌ صندوق نوآوری و شکوفایی، سهراب آسا در وبینار معرفی اکوسیستم‌های نوآوری ایران و فنلاند که عصر سه‌شنبه ۱۸ آبان ماه با حضور صاحبنظران حوزه دیپلماسی علم، نوآوری و فناوری برگزار شد، در مورد نقش اکوسیستم‌های نوآوری در توسعه دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری بیان کرد: با توجه به اینکه شاهد جنگ‌ها، درگیری‌های خونین برای کسب قدرت و منفعت، فردگرایی و خودخواهی طی دوره‌های مختلف در تاریخ بودیم، از سوی دیگر از اتحادهای شگفت‌انگیز، کمک‌رسانی و حمایت از یکدیگر در مواقع لزوم در این دوران آگاه هستیم، پس از سال‌ها جنگ و درگیری، تشکیل سازمان‌هایی همچون سازمان ملل متحد و اتحادیه‌هایی نظیر اتحادیه اروپا نشان داد که همبستگی و همکاری می‌تواند عاملی برای بهتر زندگی کردن باشد.

وی در مورد چگونگی دست یافتن به وحدت و همبستگی در کشورها بیان کرد: شکل‌گیری و تعریف سازوکار مناسب برای هرگونه همکاری، لازم و اجتناب‌ناپذیر است. از سوی دیگر ایجاد فهم مشترک و متقابل بین ملت‌ها به منظور شکل‌گیری رویکردی مشترک برای رسیدگی به چالش‌های حیاتی که جهان امروز را درگیر خود کرده است از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است. ترکیب این دو موضوع فرایندی را موجب شده که منجر به پیدایش انواع دیپلماسی‌ها همچون دیپلماسی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری شده است. بنابراین دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری می‌تواند به عنوان یک مکانیسم مناسب برای هموار کردن دستیابی به راه حل‌های فناورانه و نوآورانه در مواجهه با چالش‌های جهانی عمل کند.

مدیر امور بین‌الملل صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه جهان امروز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند، اظهار کرد: امروز همگی نیازمند همکاری جهانی با مشارکت بازیگران متنوع اکوسیستم نوآوری نظیر شرکت‌های دانش بنیان، مبتکران، دانشمندان، تکنسین‌ها و پژوهشگرانی هستیم که به عنوان سفیران امید و پیشرفت مروج این نوع از دیپلماسی هستند. 

آسا با اشاره به میزبانی صندوق نوآوری و شکوفایی از صاحبنظران اکوسیستم‌های نوآوری دو کشور ایران و فنلاند، تصریح کرد: این مهم فرصت خوبی برای درک بهتر فعالیت‌ها و نیز تشریح توانایی‌های طرفین برای توانمندسازی بازیگران و فعالان اکوسیستم نوآوری در ایران و فنلاند خواهد بود. 

وی ادامه داد: تشکیل پایگاه‌های تحقیقاتی و پژوهشی مشترک، تسهیل بهره‌برداری از گزارش‌های طرفین، ارزیابی‌ها و حمایت‌های مستقیم و غیر مستقیم در جهت احصای راه‌حل‌های نوآورانه برای چالش‌های مهم جامعه جهانی ضروری است که این امور در چارچوب دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری می‌تواند میسر شود.   

مدیر امور بین‌الملل صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری در نقطه تلاقی نوآوری و تعاملات بین¬المللی قرار دارد به‌طوری‌که می‌تواند از ابزارها و فرآیندهای دیپلماتیک به منظور ارتقای قابلیت‌های نوآوری همچون ارتقای تحقیق و توسعه(R&D)، توسعه کارآفرینی و فناوری، بهبود کارایی اکوسیستم‌های نوآوری، افزایش تولید و تجارت فناوری‌های پیشرفته، تامین مالی، کاهش ریسک و بهره‌مندی از سرمایه انسانی واجد شرایط استفاده کند. 

سهراب آسا هدف نهایی بهره‌گیری از این نوع دیپلماسی را تامین منافع مشترک با همکاری مجامع معتبر بین‌المللی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار عنوان کرد. 

وی افزود: دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری متکی بر روابط کاری مستحکم و محترمانه بین‌المللی بین دولت‌ها می‌تواند به مشکلات مشترکی نظیر تغییرات آب و هوایی و اقلیمی، فقر، تروریسم، نابرابری‌های اجتماعی، بیماری‌های عفونی، همه‌گیری‌ها و‌... پرداخته و به عنوان بستری برای توصیف  تعاملات رسمی‌ و غیررسمی، فنی، تحقیقاتی، دانشگاهی یا مهندسی در حوزه‌های عمومی‌ روابط بین‌الملل قرار گیرد.

مدیر امور بین‌الملل صندوق نوآوری و شکوفایی از حمایت این صندوق از اکوسیستم نوآوری کشور در کنار سایر بازیگران مهم حوزه دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری ایران نظیر معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت امور خارجه خبر داد و گفت: امروز می‌توانم با افتخار اعلام کنم که اکوسیستم‌های نوآوری ایران و فنلاند بلوغ لازم را برای همکاری با یکدیگر بر اساس اصول دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری دارند و شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر بازیگران اکوسیستم نوآوری طرفین می‌توانند به تبادل ایده‌ و تجربیات، انتقال فناوری‌های حیاتی، ارائه راه‌حل‌های فناورانه برای مقابله با مشکلات منطقه‌ای و جهانی، رونق کسب و کار بین‌المللی و رفع نیازهای خود در زمینه‌های مختلف اقدام کنند.

آسا در پایان، حضور شرکت‌ها و بازیگران فعال اکوسیستم نوآوری در رویدادهایی همچون وبینار معرفی اکوسیستم‌های نوآوری ایران و فنلاند را مغتنم دانسته و گام بعدی پس از آشنایی طرفین با ظرفیت‌های فناورانه و نوآورانه را اعلام آمادگی شرکت‌های نوآور دو طرف برای تبادل نیازمندی‌های خود و یا ارائه راه-حل‌های فناورانه در مواجهه با مشکلات جاری اعلام کرد و از سفرای دو طرف خواست تا نسبت به تسهیل و بسترسازی این ارتباطات، حمایت‌های لازم را صورت دهند. 

در ادامه این رویداد سفرای ایران و فنلاند به عنوان سخنرانان اصلی نشست، سیاست‌های حمایتی کشورشان درباره تعمیق همکارهای فناورانه و نوآورانه بین بازیگران و فعالان دو کشور را تشریح کردند. 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول