اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

احتمال پذیرش ۵۰۰ هزار نفر در حج سال آینده

عربستان در دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا هیچ زائر خارجی برای حج تمتع پذیرش نکرده است. اما اکنون با وجود اینکه دعوتنامه‌ای برای کشورها ارسال نشده است، سعودی‌ها در حال بررسی برپایی حج 1443 با حضور زوار خارجی هستند.

احتمال پذیرش ۵۰۰ هزار نفر در حج سال آینده

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، هر ساله در این ایام عربستان برای برپایی حج تمتع آمادگی‌های اولیه را انجام می‌داد؛ به طوری که در مرحله نخست دعوتنامه‌ای به کشورهای مختلف ارسال می‌کرد تا روند تفاهم‌نام حج تمتع منعقد شود.

عربستان دو سال حج را بدون پذیرش زائر خارجی برگزار کرد

با شیوع کرونا این روند با تغییراتی همراه شد؛ تا جایی که در دو سال گذشته حج تمتع فقط برای افراد ساکن عربستان برگزار شد و از هیچ زائر خارجی برای حضور در مناسک حج ابراهیمی دعوت به عمل نیامد. بر همین اساس حج تمتع سال گذشته با حضور حدود ۱۰ هزار و امسال هم با حضور ۶۰ هزار زائر ساکن این کشور برپا شد.

با این وجود، امسال با توجه به واکسیناسیون عمومی در بسیاری از کشورهای جهان و کاهش مبتلایان به کرونا، به نظر می‌رسد که سعودی‌ها هم در حال برنامه‌ریزی برای برپایی حج تمتع ۱۴۴۳ با حضور زوار خارجی هستند؛ به طوری که به گفته یکی از منابع آگاه از هفته گذشته جلساتی با حضور وزیر حج عربستان و متولیان حرمین شریفین برگزار و پیشنهاداتی برای حضور زوار خارجی مطرح شده است که تکمیل روند واکسیناسیون از جمله آنهاست.

 وضعیت حج تمتع ۱۴۴۳ با حضور زوار خارجی بررسی می‌شود/ احتمال پذیرش ۵۰۰ هزار نفر در حج آینده

علاوه بر این، مسؤولان سعودی درصددند تا با توجه به اعتراض‌های عمومی از سوی بسیاری از کشورها مبنی بر تعطیلی حج برای مسلمانان جهان، امسال حتی به صورت محدود تعدادی از زائران خارجی از کشورهای مختلف را بپذیرند که البته با توجه به نامشخص بودن وضعیت کرونا در ایام حج تمتع سال آینده، هنوز تصمیم قطعی در این باره اتخاذ نشده است، اما برپایی حج سال آینده با حضور زائران خارجی البته با اعمال محدودیت و کاهش سهمیه دور از انتظار نیست و به نظر می‌رسد، سعودی‌ها برای برپایی مراسم حج تمتع با حضور بیش از ۵۰۰ هزار زائر یعنی یک چهارم ظرفیت قبلی در حال آمادگی هستند. این امر در حالی است که در ایام قبل از شیوع کرونا هر ساله دو میلیون زائر از کشورهای مختلف به سزمین وحی مشرف می‌شدند.

با این وجود و در جلسات اخیر، سعودی‌ها موضوعاتی همچون دعوت از برخی کشورها و سهمیه‌بندی متناسب با وضعیت کرونا عنوان شده که مسؤولان دولت سعودی چندان با برپایی گسترده حج تمتع سال آینده موافق نیستند و دلیل این امر هم احتمال بروز مشکلاتی در زمینه خدمات به زائران بر اساس وضعیت کرونا است.

تاکنون عربستان دعوتنامه‌ای برای کشورها به منظور حضور در حج سال آینده ارسال نکرده است

به گفته یک منبع مطلع، هنوز هیچ دعوتنامه‌ای به کشورها برای حضور در مناسک حج تمتع ۱۴۴۳ ارسال نشده است. اما قرار است سعودی‌ها در ماه‌های آینده به برخی از کشورها دعوتنامه ارسال کنند تا نمایندگان آنها وضعیت برای حضور زائران خارجی را بررسی کنند و در صورت آماده بودن و پذیرش محدودیت‌های عربستان، به حج تمتع مشرف شوند. البته هنوز حضور زوار خارجی برای حج سال آینده قطعی نشده است، اما با توجه به حضور زائران خارجی از ماه‌های گذشته برای انجام عمره مفرده و همچنین عادی شدن شرایط در مسجدالحرام، پذیرش زائران خارجی با محدودیت دور از انتظار نیست.

 

حج تمتع ۱۴۴۲ که با حضور ۶۰ هزار ساکن عربستان برگزار شد

ادامه مذاکرات ایران با سعودی‌ها برای حج تمتع

با پذیرش زائر خارجی از سوی عربستان برای ایام حج تمتع، اعزام زائران ایرانی نیز اتفاق خواهد افتاد؛ چرا که علاوه بر احتمال ازسرگیری روابط سیاسی بین ایران و عربستان، مسؤولان حج کشورمان نیز در حال برنامه‌ریزی برای تشرف زائران کشورمان به سرزمین وحی هستند. بر همین اساس، حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به نامه‌نگاری و مذاکرات با طرف سعودی در سال‌های اخیر برای اختصاص سهمیه به زائران ایرانی، اظهار امیدواری کرده است که امسال جمعی از افرادی که برای حج ٩٩ ثبت‌نام کردند، به این سفر معنوی مشرف شوند.

اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی در ایام حج تمتع علاوه بر وضعیت کرونا، به دولت میزبان یعنی سعودی‌ها هم وابسته است. اما پیش‌بینی می‌شود در صورتی که سعودی‌ها زائر خارجی برای ایام حج تمتع پذیرش کنند، مجوز ورود زائران ایرانی را نیز بدهند.

هنوز برای دعوت ایران به منظور انعقاد تفاهم‌نامه حج دیر نشده است

علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت می‌گوید: ما برنامه‌ریزی اعزام زائران به حج تمتع سال آینده را پیگیری می‌کنیم و با توجه به ازسرگیری روابط سیاسی بین دو کشور و احتمال راه‌اندازی کنسولگری ایران در عربستان، اعزام زائران به حج تمتع آسان می‌شود.

وی با بیان اینکه هنوز برای دعوت ایران برای بررسی وضعیت و انعقاد تفاهم‌نامه دیر نشده است، می‌افزاید: امیدواریم ماه آینده با ارسال دعوتنامه از سوی سعودی‌ها، گروهی به این کشور اعزام شوند تا مذاکرات نهایی شده و زائران کشورمان بتوانند در ایام حج تمتع به سرزمین وحی مشرف شوند.

یک میلیون و ۲۰۰ هزار ایرانی بیش از ۱۶ سال در انتظار حج تمتع هستند

اکنون حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار ایرانی بیش از ۱۶ سال در انتظار تشرف به حج تمتع هستند، اما به دلیل کاهش سهمیه و حتی تعطیلی حج تمتع برای زوار خارجی در سال‌های اخیر هیچ زائری اعزام نشده است. همچنین با وجود اینکه زائران حج ۹۹ هزینه سفر را به صورت کامل پرداخت کرده‌اند، هنوز برای این سفر نورانی در بلاتکلیفی هستند و مشخص نیست آیا امسال هم راهی سفر حج تمتع می‌شوند یا نه! به طور حتم با توجه به وضعیت عربستان و محدودیت‌هایی که در زمینه ارائه خدمات برای زوار دارند، در صورت برپایی حج تمتع سال آینده، سهمیه کشورها همچون گذشته نخواهد بود و تعداد محدودی از سهمیه کشورها به این سفر مشرف می‌شوند. با این وجود، بسیاری از زوار که در نوبت حج تمتع بودند، به این سفر معنوی امیدوار بوده و منتظر نظر دولت سعودی هستند تا به بیش از ۱۶ سال انتظار خود پایان دهند.

کاهش محدودیت‌ها در حرمین شریفین و تشرف زوار خارجی به عمره مفرده

در هفته‌های گذشته فاصله گذاری اجتماعی در مسجدالحرام و مسجدالنبی برداشته شده است و زائران بدون فاصله در کنار یکدیگر به طواف خانه خدا و زیارت و حتی اقامه نماز جماعت می‌پردازند و دیگر زدن ماسک در فضای باز نیز الزامی نیست. این امر در حالی است که با شیوع کرونا متولیان حرمین شریفین درهای خانه خدا و مسجدالنبی را بستند و هیچ زائری را پذیرش نکردند تا اینکه پس از حدود ۹ ماه عمره مفرده مجدد با اعمال محدودیت و فقط برای زائران ساکن عربستان برگزار شد و در ماه‌های اخیر نیز سعودی‌ها زائران برخی از کشورها را پذیرفتند. البته همچنان محدودیت‌هایی همچون تزریق واکسن و استفاده از ماسک برای زائران خارجی اعمال می‌شود.

به گزارش فارس، حج تمتع از سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا برای زائران خارجی متوقف شد و هیچ زائری از کشورهای دیگر با توجه به وضعیت کرونا در مناسک حج تمتع نتوانست شرکت کند. حتی سعودی‌ها در آن ایام همه پروازهای بین‌المللی را لغو کردند و فقط افراد ساکن عربستان با اولویت خارجی‌های ساکن این کشور در ایام حج تمتع به سرزمین وحی مشرف شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول