اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

روایت تقدیر از 1000 قلب سخاوتمند/ وقتی مرز بخشندگی شکسته می‌شود

به بچه‌ها گفتم: فکر نکنید من ثروتمند هستم و ارث پدری دارم یا رانت خواری کردم. این 27 مدرسه را از محل فروش خانه‌ای که 30 سال قبل برای دوران پیری‌ام تدارک دیده بودم، می‌سازم.

روایت تقدیر از 1000 قلب سخاوتمند/ وقتی مرز بخشندگی شکسته می‌شود

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: «برای افتتاح یکی از مدارسم، به نظرآباد کرج رفته بودم. بچه‌ها حدود 500 متر قطاروار ایستاده بودند و به من گل می‌دادند.

به بچه‌ها گفتم: فکر نکنید من ثروتمند هستم و ارث پدری دارم یا رانت خواری کردم. این 27 مدرسه را از محل فروش خانه‌ای که 30 سال قبل برای دوران پیری‌ام تدارک دیده بودم، می‌سازم.

من این خانه را ساخته بودم که در چنین زمانی از امکانات آن مانند استخر، کتابخانه و فضای دلباز و فرح‌بخشش استفاده کنم اما دیدم اگر آن را بفروشم و برای شما مدرسه بسازم، بهتر است. این هدیه را از من قبول کنید».

این خاطره، ماجرایی است که مرحوم علی‌اکبر بجستانی مقدم تعریف می‌کرد؛ او یکی از بزرگ خیرین مدرسه‌سازی کشور بود که مدرسه‌ساز شدنش را مرهون همسرش می‌داند.

مرحوم بجستانی‌مقدم با فروش منزل خودش در الهیه تهران، زمینه ساخت 27 مدرسه را در مناطق محروم فراهم کرد. بعد از آن تعداد مدارس ساخته شده در تهران را به نام شهدای کربلا به 72 مدرسه رساند. یادش گرامی.

* تجلیل از 1000 خیر مدرسه‌ساز

بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز کشور با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، مهراله رخشانی‌مهر معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، جمعی از مقامات عالی کشوری و خیرین مدرسه‌ساز در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.

در این جشنواره که 18 آبان و به صورت ارتباط ویدئو کنفرانس با استان‌های سراسر کشور برگزار شد، از 1000 خیّر مدرسه‌ساز تجلیل به عمل آمد و از هر استان یکی از خیرین به نمایندگی مورد تقدیر قرار گرفتند.

** باز هم جای خالی مرحوم حافظی

جشنواره تکریم از خیرین مدرسه‌ساز، بیست و سومین دوره خود را نیز به پایان رساند و جای یک نفر باز هم خالی بود؛ هرچند که نامش را بارها و بارها تکرار کردند و هر سخنرانی که روی تریبون قرار می‌گرفت، از وی سخن می‌گفت.

محمدرضا حافظی رئیس فقید جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، نه فقط به رئیس بلکه یک دوست بود؛ برای خیرین و دانش‌آموزان و چقدر جایش در مراسم‌های خیرین خالیست.

او بعد از مرگ پسر تازه دامادش و نوعروسش و درست زمانی که متوجه شد، پسرش فرد سخاوتمندی بوده است، مدرسه‌سازی را آغاز کرد و اولین مدرسه‌اش با فروش خانه پسر و عروسش، بنا کرد. 

سال‌ها مدرسه ساخت و بعد از آن، به جذب خیرین می‌پرداخت و تمام هم و غم خود را برای حل مشکلات فضای آموزشی و تجهیزات دانش‌آموزان معطوف کرد.

او بعد از سال‌ها فعالیت در حوزه مدرسه‌سازی در 21 خرداد 1398 در پی کهولت سن درگذشت.

* رونمایی از 3 سردیس

در این جشنواره از سردیس سه خیّر مدرسه‌ساز رونمایی شد؛ سردیس بانوی خیّر مدرسه‌ساز «احترام فرنو» یکی از این سردیس‌هاست.

خانواده فرنو که سابقه طولانی در امور خیریه دارند، در سال 1375 وارد مدرسه‌سازی شدند و اولین مدرسه به نام همسر ایشان «حاج احمد فرنو» با 20 کلاس درس در قلعه‌حسنخان (شهر قدس) به بهره برداری رسید.

سردیس بعدی متعلق به «عباس مصلی‌نژاد» بود که از خیرین مدرسه‌ساز و استاد دانشگاه تهران است.

مدارس متحدالشکلی به نام این خیّر در همه استان‌های کشور به بهره‌برداری رسیده است. 

اما در ادامه از پرتره سیاه قلم زنده یاد «علی اکبر بجستانی» رونمایی شد؛ این خّیر بزرگ در ۲۵ آذر ماه سال ۱۳۸۵ درگذشت و در جوار حرم رضوی به خاک سپرده شد.

* تجلیل از خیرین خردسال و دانش‌آموز

یکی از اتفاقات بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز کشور، تجلیل از خیرین خردسال و دانش‌آموز بود.

امسال، پویشی به نام «به رنگ مدرسه» راه‌افتاد که دانش‌آموزان با موضوع کار خیر مدرسه‌سازی، نقاشی می‌کشیدند که برخی برندگان، جایزه خود را برای مدرسه‌سازی یا تعمیرات مدرسه اهدا کردند.

فاطمه مهاجرانی معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این خصوص گفت: مشارکت دانش‌آموزان در پویش «به رنگ مدرسه» بسیار چشمگیر است، به طوری که در برخی روزها، تقریبا در هر ۳ ثانیه یک نقاشی دریافت می‌شود.

 

* خانم‌ها هم مدرسه‌ می‌سازند و هم مدرسه‌ساز، می‌سازند

در این مراسم، خدیجه نیزاری رئیس شورای بانوان خیرین مدرسه‌ساز کشور گفت: زنان خالق عشق هستند و عشق، مرد را می‌آفریند، مرد تاریخ را می‌آفریند پس زنان تاریخ را می‌سازند؛ یکی از صفات بارز آدمیت، خیر رسانی است. خداوند در قرآن کریم فرمود «أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»؛ من برای این شما را آوردم که ببینم کدام در عمل بهترید.

وی ادامه داد: همه کارهای خیر، ارزنده و خوب هستند اما آن کار خیری که در راستای علم باشد، بهتر است؛ خداوند به خاطر آن «وَ عَلَّمَ آدَمَ الأَسْماءَ کُلَّها»، این فضیلت را به انسان بخشید؛ پس بهترین نوع کار خیر است. یعنی انسان کار خیرش در راه علم باشد. فضای علم بسازد، کتاب بنویسد و مدرسه بسازد.

وی با بیان اینکه وقتی خانمی مدرسه‌ساز می‌شود یعنی یک خانواده مدرسه‌ساز خواهند شد، گفت: خانم‌ها هم مدرسه‌ می‌سازند و هم مدرسه‌ساز، می‌سازند. از آقایان هم خواهشم این است که بانوان خیّر را تشویق کنند. قدر شناس باشند تا بتوانیم جامعه خوشبخت و سعادتمندی برای همه‌مان ایجاد کنیم.

زهرا گیتی‌نژاد مدیرعامل موسسه خیریه مهر گیتی نیز اظهار کرد: مدرسه زیرساخت است. اگر بچه‌ها در یک فضای آموزشی مناسبت و استاندارد درس بخوانند، از نظر ذهنی، عاطفی و جسمی رشد می‌کنند؛ ما به دنبال توسعه پایدار هستیم و یکی از زیرساخت‌های آن، آموزش است که باید به آن بها داده شود. البته که مدرسه‌سازی یک توفیق است و خداوند، افراد را برای این کار انتخاب می‌کند.

گیتی‌نژاد خطاب به مردم گفت: امیدوارم شما یکی از منتخبین خدا، در این بخش باشید و لذتی که در زمان افتتاح مدارس برای خیرین ایجاد می‌شود، آن لذت را با هیچ چیز حاضر نیستند که عوض کنند؛ به همه عزیزانم توصیه می‌کنم که اگر می خواهند کار خیری را شروع کنند در بخش آموزش هزینه کنند. البته باز هم عرض می‌کنم، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است. به امید ایرانی آباد و ایرانی بدون کمبود مدرسه و فضای آموزشی.

* مردمی که از بین همه کارهای خیر دل در گروی مدرسه سازی دارند

مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور نیز در این مراسم درباره خیرین اظهار کرد: مایه مباهات است در جهانی که به تعبیر حضرت حافظ چون غنچه پرپر از فروبستگی است در جمعی حاضر شده‌ایم که مانند باد بهاری گره‌گشا هستند و از بین همه کارهای خیر دل در گروی مدرسه سازی دارند.

وی با بیان اینکه دایره کار خیر بسیار گسترده است، افزود: خیرین کسانی هستند که می کوشند آلام مردم را کم کنند و رنج مردم را برطرف کنند و زندگی بهتری برای مردم رقم بزنند و این جزو ناب‌ترین حقایق ایمان است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه در میان همه کارهای خیر، مدرسه سازی متمایز است، اظهار داشت: چون مدرسه جایگاه متمایزی دارد چرا که از مدرسه، آینده یک سرزمین ساخته می شود و خیرین به عنوان معماران عطوفت و مهربانی که امروز به پاس تکریم و بزرگداشتشان جمع شده‌ایم به نسل امروز و فردا آموخته‌اند که بخشنده بودن بیش از آن که تمکن مالی بخواهد، قلبی بزرگ و دل عاشق می‌طلبد.

در این جلسه، محمدمخبر معاون اول رئیس‌جمهور هم گفت: اولین باری که محضر رهبر معظم  انقلاب برای ستاد اجرایی فرمان امام(ره) رسیدم، ایشان چندین توصیه داشتند و اولین توصیه ایشان این بود که چقدر خوب است که بتوانیم 1000 مدرسه بسازیم. همین هم شد که در ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بحث مدرسه‌سازی راه افتاد و تا کنون هم ادامه دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول