اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

الجزایر: زمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب فرا رسیده است

پس از سفر اخیر وزیر امور خارجه امارات عربی متحده به دمشق و انتشار گزارش‌هایی از بهبود روابط کشورهای عربی با سوریه، وزیر امور خارجه الجزایر گفت، زمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب فرا رسیده است.

الجزایر: زمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب فرا رسیده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رمطان لعمامره» وزیر امور خارجه الجزایر، چهارشنبه،  پس از پایان نشست هیأت‌های دیپلماتیک در کنفرانسی مطبوعاتی به مسائل مختلفی از جمله تحولات سوریه و لیبی پرداخت.

بر اساس گزارش شبکه «المیادین»، وزیر امور خارجه الجزایر در کنفرانس مطبوعاتی مذکور اظهار داشت: «پیشتر گفتیم که زمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب فرا رسیده است و باید بدون مداخله در امور داخلی، کرسی سوریه [به اتحادیه عرب] بازگردد».

رمطان لعمامره اضافه کرد: «الجزایر به هیچ عنوان با تعلیق حضور سوریه در اتحادیه عرب موافق نبود. ما در تلاش هستیم تا توافقی در خصوص مسئله سوریه و حضور این کشور در اتحادیه عرب ایجاد کنیم. سفر وزیر امور خارجه امارات به دمشق را تبریک می‌گویم و آرزو داریم که این گام به انسجام کشورهای عربی کمک کند».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که سه‌شنبه هفته جاری، منابع خبری گزارش دادند که «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه امارات پس از گذشت حدود ده سال در صدر هیأتی بلندپایه وارد دمشق شده و با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه دیدار و گفت‌و‌گو کرده است.

یک روز پس از انتشار این گزارش، پایگاه‌های متخصص در رصد حرکت هواپیما‌ها خبر دادند که یک هواپیمای بحرینی صبح روز چهارشنبه در فرودگاه بین‌المللی دمشق فرود آمده است.

این گزارش‌ها در حالی منتشر شدند که رسانه‌ها پیش از این نیز خبر داده بودند که «خالد الحمیدان» رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی در صدر هیأتی بلندپایه وارد دمشق شده و با مقامات ارشد این کشور گفت‌و‌گو کرده است.

از سوی دیگر، «عبدالله دوم» شاه اردن نیز پس از مدت‌ها با رئیس‌جمهور سوریه گفت‌و‌گویی تلفنی داشت و درباره مسائل مختلفی با او رایزنی کرد.

وزیر امور خارجه الجزایر در بخش دیگری از اظهاراتش به تنش در روابط فرانسه و الجزایر اشاره کرد و خبر داد که «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور این کشور در کنفرانس پاریس در رابطه با برقراری صلح در کشور لیبی که قرار است روز جمعه برگزار شود، مشارکت نخواهد کرد.

وی در این خصوص گفت: «برادران لیبیایی ما تمایل دارند که الجزایر در نشست پاریس شرکت کند. تصمیم گرفته شده که حضور الجزایر در این نشست در سطح وزیران باشد. به درگیری رئیس‌جمهور تبون با مسائل داخلی، شرایط این اجازه را نمی‌دهد که وی [در این کنفرانس] شرکت کند».

لعمامره ادامه داد: «طرح الجزایر نتایج مؤثری در مسئله لیبی داشته که تعداد سفرهای پی‌در‌پی به الجزایر بازتاب دهنده این امر است. الجزایر برای هماهنگ‌سازی نقش کشورهای همسایه در مسئله لیبی در میدان خواهد بود».

رمطان لعمامره همچنین بیان کرد: « به علت پافشاری الجزایر بر حاکمیت خود، روابط الجزایر و پاریس پیچیده است. در بیانیه ریاست‌جمهوری فرانسه عذرخواهی آشکاری وجود نداشت».

دوم اکتبر گذشته، روزنامه فرانسوی «لوموند» به نقل از «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نوشت که رئیس جمهور الجزائر در یک رژیم بی‌نهایت سخت، بلاتکلیف مانده است. ماکرون همچنین مدعی شد که پیش از استعمار فرانسه، ملت الجزائر وجود نداشته‌اند و آن‌ها از استعمار عثمانی به استعماری دیگر منتقل شدند.

در واکنش به این بیانیه الیزه، «ریاض هویلی» مدیر مسؤول شبکه «اخبار الوطن» الجزائر به روزنامه «القدس العربی» گفت، این بیانیه به حد زخمی که اظهارات ماکرون مبنی بر انکار وجود امت الجزائر قبل از استعمار به جا گذاشته، نمی‌رسد. این عذرخواهی نیست؛ ابراز تأسف به این معنا نیست که ماکرون اظهارات خود را پس گرفته است.

هویلی افزود، کنفرانس پاریس درباره لیبی بدون حضور «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزائر فاقد مشروعیت خواهد بود.

«عثمان لحیانی» روزنامه‌نگار الجزائری هم گفت، از اظهارات مشاور کاخ الیزه عذرخواهی برداشت نمی‌شود بلکه کاملا برعکس، سخنگوی الیزه بر روایت فرانسوی‌ها اصرار می‌کند و می‌گوید مشکل از اظهارات نبوده بلکه از برداشت الجزائری‌ها بوده است. این از نفس اظهارات ماکرون زشت‌تر است.
دکتر «سامی طلحی» استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل نیز در این زمینه اعلام کرد، عذرخواهی حقیقی اعتراف رسمی به جنایت‌های فرانسه است. چرا ماکرون خودش عذرخواهی نکرده و یک بیانیه صادر شده است!.

وی افزود، این بیانیه تنها یک ملاطفت به منظور شرکت الجزائر در نشست پاریس در جمعه آینده درباره لیبی است.

«مهدی محمد» روزنامه‌نگار الجزائری هم در این خصوص گفت، این بیانیه به موضوعاتی که باعث خشم الجزائری‌ها شده، نپرداخته است. جملاتی گذرا بود که به حد عذرخواهی نمی‌رسید. اظهارات اخیر بسیاری از سیاستمداران الجزائری ناشی از کینه قدیمی به الجزائر است.

وی افزود، فرانسه به الجزائر به عنوان یک شریک اصلی در پرونده لیبی نیاز ندارد بلکه برای اجرای راهبردی که آماده کرده خواستار مشارکت صوری الجزائر است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول