اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سی‌بی‌اس: ارتش آمریکا برای کوچک‌نمایی تبعات حمله موشکی ایران تحت فشار بود

یک رسانه آمریکایی گزارش داده ارتش آمریکا بعد از حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد برای کوچک‌نمایی تبعات این حمله تحت فشار قرار داشته است.

سی‌بی‌اس: ارتش آمریکا برای کوچک‌نمایی تبعات حمله موشکی ایران تحت فشار بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک رسانه آمریکایی ابعاد جدیدی از پنهان‌کاری حاکمیت آمریکا بعد از حمله موشکی ایران به پایگاه نیروهای آمریکایی در «عین‌الاسد» فاش کرده است.

وبگاه شبکه خبری «سی‌بی‌اس» امروز پنجشنبه (۲۰ آبان/ ۱۱ نوامبر) نتایج تحقیقی را منتشر کرده که نشان می‌دهد ده‌ها نفر از کسانی که در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در روز ۸ ژانویه ۲۰۲۰ زخمی شده‌اند واجد دریافت مدال شجاعت و مزیت‌های پزشکی پس از آن تشخیص داده نشده‌اند.

طبق گزارش سی‌بی‌اس گروهبان «دین واساگر» یکی از سربازانی است که در روز حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد در روز ۸ ژانویه برای دفاع از این پایگاه در آنجا ماند.

چند روز قبل‌تر از این حمله ارتش تروریستی آمریکا سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شماری از همراهان ایشان را در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت رسانده بود.

سی‌بی‌اس نوشته حمله موشکی که ایران به تلافی این اقدام انجام داد، جزو بزرگترین حمله به نیروهای آمریکایی در تاریخ محسوب می‌شود: «ایران این پایگاه را به 11 کلاهک جنگی که هر کدام 1600 پوند وزن داشت با خاک یکسان کرد.»

واساگر به این رسانه آمریکایی گفت: «همه چیز را لرزاند. همه دنیا تکان خورد.»

سی‌بی‌اس نوشته موج انفجار یکی از موشک‌هایی که در فاصله 150 فوتی از واساگر به زمین برخورد کرده باعث زمین خوردن او شده است. به نوشته این رسانه آمریکایی، واساگر و اعضای تیم او دچار ضربه مغزی شدند.

وی می‌گوید: «من دیگر آن آدم قبل از ضربه مغزی نیستم. بخش‌هایی از من هستند که باقی مانده‌اند. تکه‌هایی از من هنوز آنجا هستند ولی دیگر از آن آدم قبلی خبری نیست.»

فرمانده مافوق واساگر، «جیوفری هانسن» که 32 سال سن دارد گفته که شمار زیادی از سربازان واجد شرایط دریافت مدال شجاعت هستند.

هانسن در نامه‌ای به تاریخ ۶ اکتبر که به رویت سی‌بی‌اس رسیده از فرماندهی ارتش خواسته در اهدای این مدال‌ها تجدیدنظر کرده و این جایزه را به تمامی سربازان زخمی‌شده در عین‌الاسد اهدا کند.

او در گفت‌وگو با رسانه آمریکایی تصریح کرد: «در سراسر دوران خدمتم در ارتش به من گفته شده که ما به سربازها بیش از هر عامل دیگر اهمیت می‌دهیم. برایم شوکه‌کننده است که در اینجا چنین کاری انجام نداده‌ایم.»

یک سخنگوی ارتش آمریکا در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس تأیید کرده که اعطای این مدال‌ها در حال تجدیدنظر است و قرار است شمار بیشتری از نظامیان آمریکایی واجد شرایط دریافت آنها شوند.

یکی از کسانی که مشمول دریافت چنین جایزه‌ای خواهد شد «جیسون کوییتگا» است که ماه پیش خودکشی کرد. او یکی از افرادی بود که در حمله عین‌الاسد ضربه مغزی شده بود.

سیاسی‌کاری‌ها

سی‌بی‌اس نوشته سربازان قدیمی و نظامیان فعلی بر این باورند که ممکن است مسائل سیاسی در تصمیم‌گیری برای کم کردن از شمار واجدان دریافت مدال‌های شجاعت نقش داشته باشند.

مقام‌های مسئول، اندکی بعد از حمله، 56 نظامی که ضربه مغزی شده بودند را برای دریافت مدال شجاعت معرفی کردند ولی تنها وضعیت 23 نفر تأیید شد.

هانسن و برخی از دیگر نظامیانی که از آن حمله موشکی جان به در برده‌اند به سی‌بی‌اس گفته‌اند که به باور آنها برای تعیین واجدان دریافت این مدال، ملاک‌هایی دلبخواهانه به کار گرفته شده چرا که در بعضی موارد، کسانی که از عراق تخلیه شده‌اند جایزه را دریافت کرده‌اند،در حالی که کسانی که برای انجام مأموریت در پایگاه باقی مانده‌اند واجد شرایط تشخیص داده نشده‌اند.

هانسن می‌گوید بعد از مطرح کردن این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها با مقام‌های ارتش از او خواسته شده پیگیری این مسئله را متوقف کند. وی می‌گوید: «پیامی که من برداشت می‌کردم این بود که اوضاع سیاسی باعث می‌شود که افراد بیشتری تأیید نشوند.»

سربازانی که سی‌بی‌اس با آنها گفت‌وگو کرده می‌گویند بعد از حملات، ارتش برای کوچک‌نمایی شمار زخمی‌ها تحت فشار قرار داشته است. هدف این بوده که از تشدید تنش‌ها با ایران جلوگیری شود و ارتش، اظهارات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا را زیر سوال نبرد.

یک هفته بعد از حمله موشکی ایران در یک کنفرانس خبری از ترامپ درباره سربازان زخمی‌شده سوال پرسیده شد. او گفت: «آنها فقط سردرد خفیف دارند و می‌توانم بگویم که مسئله جدی‌ای در کار نیست.»

هانسون گفته این اظهارات ترامپ برای او به معنای آن بوده که دولت می‌خواهد شمار زخمی‌ها را کم اعلام کند. او گفت: «مدال‌های شجاعت نشانه تلفات هستند.»

روز گذشته روزنامه یو‌اس‌ای‌تودی هم گزارش داده بود ارتش ایالات متحده آمریکا در صدد است به تعداد بیشتری از نظامیان این کشور که در حمله موشکی ژانویه ۲۰۲۰ به پایگاه «عین‌ الاسد» زخمی شده‌اند، مدال شجاعت بدهد.

روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» در این خصوص گزارش داد علی‌رغم آن که «دونالد ترامپ تمامی تلاش خود را به کار گرفته بود که تلفات حمله موشکی ایران به پایگاه «عین‌الاسد» را کوچک‌نمایی کند ارتش آمریکا قصد دارد به تعداد نظامیان بیشتری که در این حمله زخمی شده‌‌اند، مدال شجاعت اعطاء کند.

در ژانویه سال گذشته میلادی، ایران در پاسخ به اقدام تروریستی ایالات متحده در به شهادت رساندن سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بزرگ‌ترین حمله موشک بالستیکی تا آن زمان را علیه نیروهای آمریکایی انجام داد و ۱۱ موشک‌ به پایگاه عین الاسد که محل استقرار دو هزار نظامی آمریکایی و تعداد زیادی هواپیما است برخورد کرد که هرکدام از این موشک‌ها حامل کلاهکی به وزن بیش از یکهزار پوند (بیش از ۴۵۳ کیلوگرم) بودند.

فرمانده نیروهای تروریست سنتکام در خصوص دقت موشک‌های ایرانی و شدت حمله ایران به پایگاه عین الاسد توضیح داد در صورتیکه پایگاه تخلیه نمی‌شد، «فکر می‌کنم احتمالاً ۲۰ یا ۳۰ هواپیما را از دست می‌دادیم و ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرسنل (آمریکا) را از دست داده بودیم. اگر آمریکایی‌ها مرده بودند، قصد داشتیم انتقام بگیریم».

با این حال، تا هفته‌ها پس از این حمله، دولت ترامپ به دنبال پنهان کردن میزان آسیب‌های وارده به نظامیان آمریکایی در این حمله بود و در کمتر از یک ماه از این حمله، پنتاگون در نهایت اعتراف کرد که بیش از ۱۰۰ نظامی آمریکایی دچار آسیب‌های مغزی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، حدود ۸۰ نظامی آسیب دیده در این حمله موشکی، مدارک لازم برای دریافت مدال شجاعت (قلب بنفش) را امضا کردند که از آن میان تنها به ۳۰ نفر مدال شجاعت اعطاء شد و هم‌اکنون ارتش آمریکا در صدد است به ۳۹ نفر دیگر از نظامیانی که در حمله موشکی ایران به عین الاسد زخمی شدند، مدال شجاعت بدهد.

«گیب رامیرز» یکی از سخنگویان ارتش آمریکا روز سه شنبه در این خصوص گفت: «فرماندهی منابع انسانی ارتش ایالات متحده اخیراً شماری نامزد دریافت مدال قلب بنفش (پرپل هارت) در ارتباط با حمله پایگاه هوایی هشتم ژانویه ۲۰۲۰ به پایگاه هوایی عین الاسد دریافت کردیم».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول