اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

لرستان

کارآفرینی دهه هفتادی‌ها با ۱۰۰ هزار تومان/شرکتی بومی با صادراتی جهانی

مصیب گراوند، جوان دهه هفتادی لرستانی با همکلاسی‌های دبیرستان و دانشگاهش بنیاد شرکت دانش‌بنیانی را با صد هزار تومان سرمایه اولیه و چند لپ‌تاپ ساده پایه‌گذاری کرد و حال برای سایر همسن‌ و سال‌های خود که رِنج سنی بین ۲۲ تا ۳۰ سال دارند اشتغال ایجاد کرده است.

کارآفرینی دهه هفتادی‌ها با ۱۰۰ هزار تومان/شرکتی بومی با صادراتی جهانی

خبرگزاری فارس لرستان- سمیرا عزیزی، کارآفرینان بر خلاف جریان حرکت کرده و یک کسب‌وکار جدید راه‌ می‌اندازند، وقتی‌که دیگران تنها برای حفظ شرایط موجود تلاش‌ می‌کنند؛ آنان اهمیتی نداده و بارها و بارها به اراده و نیروی خود اعتماد می‌کنند. حتی مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها مانع جسارت و رسیدن به هدف‌شان نمی‌شود.

در کشور ما نیز از این دسته افراد کم نیستند و معتقدند با تلاش و اراده می‌توان به کار، درجه علمی و وجهه اجتماعی اعلا رسید.

یکی از این افراد مصیب گراوند است، جوان دهه هفتادی لرستانی که با همکلاسی‌های دبیرستان و دانشگاهش بنیاد شرکت دانش‌بنیان "کیو" را با صد هزار تومان سرمایه اولیه و چند لپ‌تاپ ساده پایه‌گذاری کرد و حال برای سایر همسن‌ و سال‌های خود که رِنج سنی بین ۲۲ تا ۳۰ سال دارند اشتغال ایجاد کرده است.

هم‌اکنون آنان در زمینه طراحی پلتفرم‌های حمل‌و نقل، ارائه سرویس نقشه با قابلیت‌های شخصی‌سازی و ارائه محتوای نقشه به کسب و‌کارها و طراحی نرم‌افزار سفارش مشتری فعالیت می‌کنند که برای تمامی نیازهای اختصاصی، پلتفرم بر بسترهای اندروید، iOS و وب، تحلیل و تولید شده و در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

به پای صحبت‌های این جوان کارآفرین نشستیم و او از چگونگی کار و شکست‌های‌شان تا رسیدن به قله موفقیت گفت.

 

ابتدای کار درآمد دو میلیون تومانی داشتیم

در همین خصوص مصیب گراوند، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کیو با بیان اینکه از سال ۹۱ با همکاری دوستان ساخت اپلیکیشن‌های موبایلی را برای کاربرهای عادی آغاز کردیم و با طراحی این نرم‌افزارها، آن‌ها را در کافه بازار منتشر می‌کردیم، ادامه می‌دهد: همان ابتدا به ازای هر دانلود نرم‌افزار بین ۸۰۰ تا هزار تومان به دست می‌آوردیم و در یک ماه دو میلیون تومان درآمد کسب کردیم.

وی ادامه می‌دهد: در سال ۹۳ نیز با سرمایه اولیه صد هزار تومان و سیستم و لپ‌تاپ‌های شخصی‌مان شرکتی ثبت و در مرکز رشد جهاددانشگاهی لرستان مستقر شدیم؛ در آنجا کار خود را به صورت جدی پیگیری و چندین پروژه مختلف از جمله بازی‌سازی را شروع کردیم.

گراوند اضافه می‌کند: ایده‌ها گوناگون بودند و بین ۱۰ تا ۱۵ پروژه مختلف را ساختیم اما فروش نداشته و با شکست مواجه می‌شدند.

مشتریان ما از استان‌‌ها و حتی کشورهای دیگر هستند

این جوان کارآفرین با بیان اینکه بازار آن‌ها را نمی‌خواست، می‌گوید: این روند تا نزدیک سال ۹۵ ادامه داشت تا اینکه طی اواخر سال ۹۴ محصولی در حوزه حمل‌ونقل به نام "ایکب" را ساختیم و این نرم‌افزار برای کمپانی‌ها و کسب‌وکارهای حمل‌ونقل استفاده می‌شد.

وی با یادآوری اینکه این نرم‌افزار مشتریانی از استان‌های مختلف داشت، می‌افزاید: به تدریج تمرکزمان را روی همین محصول گذاشتیم و سال ۹۵ دانش‌بنیان سطح یک و نوپا شد، در ۹۸ به دانش‌بنیان تولیدی و امسال نیز دانش‌بنیان تولیدی سطح آن تایید شد.

گراوند با بیان اینکه همین یک نرم‌افزار ۳۰ مشتری از استان‌ها و حتی کشورهای مختلف داشته است، ادامه می‌دهد: آن‌ها شرکت‌های حمل‌ونقل و جابجایی کالا هستند.

 

کرونا تاثیر زیادی بر کارمان نداشته است

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کیو خاطرنشان می‌کند: از دو سال پیش نیز محصول دیگری در حوزه حمل‌ونقل به نام" دلیرو" استارت زدیم که در جابجایی بار فعالیت می‌کند؛ "ایکب" مخصوص مسافر بوده اما "دلیرو" ویژه باربری است.

وی یادآور شد: این محصول نیز امسال دانش‌بنیان تولیدی سطح یک را گرفت و برای مدیریت کسب‌و کارهای دلیوری و پیک موتوری مناسب است.

گراوند با بیان اینکه تیم ما در ابتدای کار و سال ۹۱ دو نفره بود و از دبیرستان و دانشگاه همکلاس بودیم که بعد از یک سال چهار نفر شدیم، می‌افزاید: کم‌کم سایر اعضا اضافه شدند و حالا یازده نفر هستیم.

این شهروند خرم‌آبادی با اشاره به تاثیر کرونا بر فعالیت‌ شرکت می‌گوید: هم‌اکنون دورکار هستیم و تنها اثر این بیماری بر وصول مطالبات بوده چراکه مشتریان درآمد زیادی ندارند اما بر کلیت کار تاثیر زیادی نداشته است برای اینکه حمل ونقل در ایام کرونا رونق گرفت.

 

از مسوولان انتظاری نداریم!

وی با تاکید بر اینکه به طور کلی تفاوتی نداشته و دورکاری نکته مثبتی شده است، اضافه می‌کند: اگر کسی انرژی و انگیزه لازم را داشته باشد پول نیز دارد چراکه با این‌ها پول می‌سازند و مواد اولیه ثروت هستند پس نباید تسلیم شد و تقصیر را به گردن زمین و زمان انداخت.

این جوان کارآفرین برای همسن‌ و سال‌های خود نیز توصیه‌‌هایی داشت و گفت: روی یک تخصص تمرکز کنند و تداوم داشته باشند؛ همچنین منابع یادگیری را محدود به مرجع‌های فارسی نکنند.

گراوند راز موفقیت را استمرار، تداوم و ممارست در کار و تشکیل یک تیم خوب عنوان کرد و در پاسخ به سوال اینکه از مسوولان چه انتظاری دارید؟ می‌گوید: هیچ درخواستی از آنان نداریم، فقط با طرح صیانت برای‌مان دردسر درست نکنند ممنون‌شان هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول