اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

وزیر نیرو : مدیریت آب در اصفهان به استان واگذار می‌شود

در جلسه سازگاری با کم‌آبی استان اصفهان واگذاری مدیریت آب استان اصفهان با مسؤولیت استاندار اصفهان مشخص شد و وزیر نیرو از تمام‌ مسؤولان و مدیران استان خواست در این زمینه مطابق با نظر استاندار عمل کنند.

وزیر نیرو : مدیریت آب در اصفهان به استان واگذار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو شامگاه جمعه در «جلسه سازگاری باکم آبی استان اصفهان» خواهان ارائه سازوکار برای اعمال مدیریت استانی آب در اصفهان شد.

وی همچنین کشاورزان را تشویق به معیشت جایگزین کشاورزی کرد و گفت: به سه روش این امر امکان‌پذیر است در گام اول کشت گلخانه‌ای است که اعتبار ویژه‌ای را برای استان در نظر گرفتیم  و سپس استفاده از ظرفیت انرژی خورشیدی برای تولید برق در مزارع شرق و غرب اصفهان است که بتوان درآمد پایدار و مطمئن را  فراهم کرد.

محرابیان با اشاره به اینکه این اقدام به معنای حذف کشاورزی نیست، افزود: وزارت نیرو با تخصیص اعتبارات ویژه طرح را عملیاتی کند تا کشاورز با آورده کم از محل فروش برق بتواند حداقل‌های یک زندگی سالم را فراهم سازد.

وزیر نیرو با بیان‌اینکه عمده خواسته کشاورزان این است که چرا وزارت نیرو به مصوبات خود عمل نمی‌کند، گفت: مصوباتی روی میز می‌گذاریم و مورد بررسی و بازنگری مجدد قرار داده و آنچه قانون بوده است را اجرایی و آنچه مانع اجراست را رفع خواهیم کرد.

وی بابیان اینکه تاکنون اقدامی در راستای ساماندهی رودخانه زاینده‌رود صورت نگرفته است، تصریح کرد: عملکرد دولت‌های گذشته را زیر سؤال نمی بریم اما اگر هم کار جزئی انجام‌ شده خرابکاری‌های بسیاری هم شاهد بودیم.

محرابیان ادامه داد: حفظ بستر آب در دستور قرار گرفته است که نیازمند سازوکار جدیدی است و تنها در سایه مشارکت مردم امکان‌پذیر است.

وزیر نیرو گفت: همچنین وزارت نیرو خود را متعهد به پرداخت حقابه مطابق با قوانین جاری کشور می‌داند.

وی اصلاح تخصیص‌های آب را تنها راه‌حل بحران آب و رسیدن کشاورزان به حقابه آنان دانست و گفت: یکی از معاونان ارشد خود را معین‌ خود برای رفع مشکلات آبی استان‌ اصفهان تعیین‌ خواهم کرد که از مبداء تا مقصد را نظارت دقیق داشته و اگر فراموشی یا تخلفی باشد در لحظه کشف و با آن‌برخورد شود که برای این‌امر نیازمند فردی متخصص و امین هستیم.

محرابیان تشکیل کارگروه ملی ستاد احیای زاینده‌رود با حضور دستگاه‌های  مختلف از جمله جهاد کشاورزی، محیط‌زیست، صمت و مسؤولان عالی‌رتبه اقتصادی را یک ضرورت خواند و گفت: مشکلات آب در اصفهان ماحصل چند دهه بی‌برنامگی و بارگذاری‌های بی‌جا و بی‌‌مورد و بر اساس بلندپروازی‌های غیرواقعی بوده است که اگر هم معجزه‌ای رخ دهد نمی‌توان گفت فردا صبح مشکل بی‌آبی استان حل خواهد شد.

وزیر نیرو گفت: تعادل بین منابع و مصارف در دستور کار است و این به معنای مصرف کم یا زیاد کردن برخی از بخش‌ها نیست بلکه مثلاً صنعتی مثل ذوب‌آهن که ۸۰ سال پیش با منابع تعیین‌شده آب شکل‌گرفته و از زمانی شاهد توسعه بی‌رویه آن بودیم و قرار نیست تخصیص‌های غلط به صنایع ادامه یابد و پساب و آب‌های نامتعارف را جایگزین آب شرب و خام خواهیم کرد.

وی از اتلاف آب شرب در برخی از شهرها ابراز نگرانی کرد و گفت: تا زمانی که حقابه کشاورزان تعیین تکلیف نشود، اقدامی در خصوص اصلاح مصارف نمی‌توان صورت داد.

محرابیان تاکید کرد: پای اجرای عدالت روی موضوع آب در حوضه زاینده‌رود که شاید بین ۵ تا ۱۰ استان را شامل شود  ایستادم و هر کس می‌خواهد ناراحت یا خوشحال شود، اهمیت ندارد؛ مشکلات امروز از بی‌قانونی و عدم اجرای قانون است و اگر تخلفی صورت گرفته را رفع می‌کنیم و تمام صاحبان حقابه را به‌حق قانونی خود می‌رسانیم.

در این جلسه واگذاری مدیریت آب استان اصفهان با مسؤولیت استاندار اصفهان مشخص شد و وزیر نیرو  از تمام‌ مسؤولان و مدیران استان خواست در این زمینه مطابق با نظر استاندار عمل کنند.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/آ/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول