اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

ظرفیت مناطق آزاد مغفول مانده است/ پیگیری دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه قشم

مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه مناطق آزاد کشور ظرفیت بی‌بدیلی هستند که سالها به نحو شایسته از آنها استفاده نشده است، گفت: دیپلماسی اقتصادی را با کشورهای همسایه و دوست به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس پیگیری خواهیم کرد.

ظرفیت مناطق آزاد مغفول مانده است/ پیگیری دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه قشم

به گزارش خبرگزاری فارس از قشم، افشار فتح‌الهی ظهر امروز در آیین تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بیان کرد: حضور سعید محمد در جایگاه دبیری شورایعالی مناطق آزاد بارقه امیدی را در دل‌های صاحب نظران و متخصصان این حوزه ایجاد کرده تا مناطق آزاد به جایگاه خودشان در قانون و اسناد بالادستی بازگردند.

وی با تاکید بر نقش مناطق آزاد کشور در اقتصاد اضافه کرد: مناطق آزاد کشور همچون ریه های اقتصاد هستند که در موقعیت های اساسی به داد اقتصاد می‌رسند.

فتح‌الهی اظهار کرد: در میان مناطق آزاد منطقه آزاد قشم به دلیل موقعیت خاص ژئوپولتیک بسیار متفاوت و متمایز از سایر مناطق کشور هست و امیدوار هستم مشکلات جزیره قشم که ناشی از عقب ماندگی در سال‌های گذشته است را با راهکارهای کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت حل کنیم.

وی تصریح کرد: باید با ریل گذاری صحیح منطقه آزاد قشم را به مسیری جدید و صحیح هدایت کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد مزیت و سرمایه اصلی قشم را فرهنگ غنی تمدن کهن و مردم اصیل و نجیب آن دانست و افزود: با تکیه بر این ارزش ها می توان قشم را به عنوان منبع تولید قدرت در کشور معرفی کرد.

فتح‌الهی افزایش اعتماد بین سازمان منطقه آزاد قشم و مردم جزیره را از اولویت‌های اصلی دانست و تاکید کرد: بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، استفاده از ظرفیت سواحل طولانی جنوب کشور مورد نظر قرار گرفته و قشم در تحقق اقتصاد دریا محور می‌تواند نقش موثری را ایفا کند.

وی ادامه داد: تمرکز بر اقتصاد دریا محور جزیره از اولویت‌های اصلی برنامه‌های کاری بنده در این سازمان خواهد بود.

به گفته فتح‌الهی برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه نیاز به تغییر در رویکرد دیپلماسی سازمان منطقه آزاد وجود دارد و در راهبرد جدید تغییر رویکرد منطقه آزاد از محلی گرایی به منطقه گرایی و فرامنطقه گرایی در دستور کار است.

وی بر دیپلماسی اقتصادی فعال تاکید کرد و گفت: دیپلماسی اقتصادی را با کشورهای همسایه و دوست به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس پیگیری خواهیم کرد.

به گفته فتح‌الهی، بهره‌گیری از ابزارهای تامین مالی نوین برای اجرای پروژه های منطقه جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی به ویژه ایرانیان مقیم خارج از کشور، کوتاه کردن زمان فرآیند ها و صدور مجوز ها در منطقه آزاد و مبارزه با گلوگاه‌ها و زمینه های بسترساز فساد از دیگر اولویت‌هایی است که در دستورکار قرار خواهد گرفت.

مشکلات قشم به حاکمیت دوگانه آن برمی‌گردد

استاندار هرمزگان در مراسم معارفه مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: بخش زیادی از مشکلات جزیره ‌قشم به حاکمیت دوگانه مدیریتی در این جزیره برمی‌گردد.

مهدی دوستی ادامه داد: با حضور دبیر جدید شورایعالی و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و تعریف رویکردهای جدید دوگانه‌های مدیریتی حذف خواهد شد و موانع سر راه توسعه قشم برداشته می‌شود.

وی اظهار کرد: هم اکنون اصلی‌ترین مشکل استان کمبود آب است و بخش زیادی از امکانات صرف آبرسانی با تانکر به مناطق کم آب می‌شود.

دوستی تاکید کرد: برای حل معضل کم آبی به راه حل های اساسی و زیرساختی نیاز است که به صورت جدی پیگیری می‌شود.

6 هزار متر مکعب کسری تولید آب داریم

فرماندار شهرستان قشم در حاشیه این مراسم گفت: در چند سال گذشته تولید آب در روستاها صفر بوده که این میزان به 24 هزار متر مکعب افزایش یافته ام هنوز 6 هزار مترمکعب کمبود آب داریم.

علیرضا نصری بیان کرد: هم اکنون میزان مصرف خانوارها 30 هزار مترمکعب است که امیدواریم با ایجاد 2 آب شیرین کن در باسعیدو و تورگان، بسیاری از مشکلات حل شود.

وی البته از اصلاح شبکه آبرسانی سخن به میان آورد و اضافه کرد: در صورت اصلاح آبرسانی به عمراه تولید به اندازه نیاز، می توان نیاز جزیره را برآورده کرد.

انتهای پیام/88050

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول